  • 1. Data: 2011-11-09 14:16:11
    Temat: moc a temperatura zew.
    Od: "Picia" <t...@p...onet.pl>

    Jaki jest wpływ temperatury zewnętrznej na moc silnika w przypadku silników
    wolnossących i doładowanych (a te z kolei z intercoolerem lub bez)? Czy jest
    to rzecz pomijalna np . przy różnicy 40 stopni zima/lato?

    --
    Piotr

  • 2. Data: 2011-11-09 14:22:47
    Temat: Re: moc a temperatura zew.
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-11-09, Picia <t...@p...onet.pl> wrote:
    > Jaki jest wpływ temperatury zewnętrznej na moc silnika w przypadku silników
    > wolnossących i doładowanych (a te z kolei z intercoolerem lub bez)? Czy jest
    > to rzecz pomijalna np . przy różnicy 40 stopni zima/lato?

    Ciezko okreslic bo zalezy od silnika, sposobu zasilania itp. Fakty sa
    takie:
    - zimniej - wiecej "powietrza w powietrzu" wiec zaciagajac ta sama ilosc
    (objetosciowo) powietrza, mozemy z nia spalic wiecej paliwa,
    - cieplej - odwrotnie jw.

    Mysle ze roznica moze byc w kilku, gora kilkunastu KM. Dlatego na hamowniach
    zawsze podaje sie temperature powietrza.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 3. Data: 2011-11-09 14:36:23
    Od: to <t...@x...abc>

    begin Picia

    > Jaki jest wpływ temperatury zewnętrznej na moc silnika w przypadku
    > silników wolnossących i doładowanych (a te z kolei z intercoolerem lub
    > bez)? Czy jest to rzecz pomijalna np . przy różnicy 40 stopni zima/lato?

    Z różnicy temperatury 40 stopni samej w sobie wynika różnica mocy na
    poziomie 6-7% (im zimniej tym większa). Do tego dochodzi, w
    nowocześniejszych silnikach, spora możliwość adaptacji ECU do warunków --
    przy niższej temperaturze przyspiesza zapłon. Znaczenie ma też ciśnienie
    atmosferyczne (im wyższe tym moc większa), wilgotność (ZTCP im wyższa tym
    moc większa) i to pewnie nie wszystko.

    Ogólnie, różnice mocy związane z warunkami zewnętrznymi mogą w praktyce
    sięgać, myślę, nawet ok. 20% lub więcej jeśli pomiarów dokonamy w
    skrajnych warunkach.

  • 4. Data: 2011-11-09 14:37:33
    Od: to <t...@x...abc>

    begin AZ

    > Mysle ze roznica moze byc w kilku, gora kilkunastu KM.

    Może być dużo większa w przypadku mocniejszych silników.

    Tutaj jest trochę na ten temat:
    http://www.godula.pl/?page=article&kat=art&option=de
    t&artid=14

  • 5. Data: 2011-11-10 07:26:23
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    >
    > Ogólnie, różnice mocy związane z warunkami zewnętrznymi mogą w praktyce
    > sięgać, myślę, nawet ok. 20% lub więcej jeśli pomiarów dokonamy w

    Napewno ale czy w przypadku silników doładowanych turbina nie zapewni
    mniejszych zmian w zależnosci od warunków atmosferycznych. Bo tak se myślę
    że jak np. spada niśnienie atmosferyczne to turbina i tak będzie inaczej
    wysterowana przez ECU tak aby osiagną wartość zadaną. Z temeraturą to może
    już być trudniej.

  • 6. Data: 2011-11-10 23:15:30
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-11-10 07:26, Agent pisze:

> [...]
    > myślę że jak np. spada niśnienie atmosferyczne to turbina i tak będzie
    > inaczej wysterowana przez ECU tak aby osiagną wartość zadaną. Z

    U mnie gdy temp otoczenia sięga 30*C w dolocie mam nieraz +70*C a IC mam
    nie mały. Wówczas ECU dość mocno cofa zapłon aby uniknąć stuków i lekko
    licząc jakieś 40-50KM ucieka.

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    Lewis