-
1. Data: 2011-11-09 14:16:11
Temat: moc a temperatura zew.
Od: "Picia" <t...@p...onet.pl>
Jaki jest wpływ temperatury zewnętrznej na moc silnika w przypadku silników
wolnossących i doładowanych (a te z kolei z intercoolerem lub bez)? Czy jest
to rzecz pomijalna np . przy różnicy 40 stopni zima/lato?
--
Piotr
-
2. Data: 2011-11-09 14:22:47
Temat: Re: moc a temperatura zew.
Od: AZ <a...@g...com>
On 2011-11-09, Picia <t...@p...onet.pl> wrote:
> Jaki jest wpływ temperatury zewnętrznej na moc silnika w przypadku silników
> wolnossących i doładowanych (a te z kolei z intercoolerem lub bez)? Czy jest
> to rzecz pomijalna np . przy różnicy 40 stopni zima/lato?
>
Ciezko okreslic bo zalezy od silnika, sposobu zasilania itp. Fakty sa
takie:
- zimniej - wiecej "powietrza w powietrzu" wiec zaciagajac ta sama ilosc
(objetosciowo) powietrza, mozemy z nia spalic wiecej paliwa,
- cieplej - odwrotnie jw.
Mysle ze roznica moze byc w kilku, gora kilkunastu KM. Dlatego na hamowniach
zawsze podaje sie temperature powietrza.
--
Artur
ZZR 1200
-
3. Data: 2011-11-09 14:36:23
Temat: Re: moc a temperatura zew.
Od: to <t...@x...abc>
begin Picia
> Jaki jest wpływ temperatury zewnętrznej na moc silnika w przypadku
> silników wolnossących i doładowanych (a te z kolei z intercoolerem lub
> bez)? Czy jest to rzecz pomijalna np . przy różnicy 40 stopni zima/lato?
Z różnicy temperatury 40 stopni samej w sobie wynika różnica mocy na
poziomie 6-7% (im zimniej tym większa). Do tego dochodzi, w
nowocześniejszych silnikach, spora możliwość adaptacji ECU do warunków --
przy niższej temperaturze przyspiesza zapłon. Znaczenie ma też ciśnienie
atmosferyczne (im wyższe tym moc większa), wilgotność (ZTCP im wyższa tym
moc większa) i to pewnie nie wszystko.
Ogólnie, różnice mocy związane z warunkami zewnętrznymi mogą w praktyce
sięgać, myślę, nawet ok. 20% lub więcej jeśli pomiarów dokonamy w
skrajnych warunkach.
--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway
-
4. Data: 2011-11-09 14:37:33
Temat: Re: moc a temperatura zew.
Od: to <t...@x...abc>
begin AZ
> Mysle ze roznica moze byc w kilku, gora kilkunastu KM.
Może być dużo większa w przypadku mocniejszych silników.
Tutaj jest trochę na ten temat:
http://www.godula.pl/?page=article&kat=art&option=de
t&artid=14
--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway
-
5. Data: 2011-11-10 07:26:23
Temat: Re: moc a temperatura zew.
Od: "Agent" <w...@o...ue>
>
> Z różnicy temperatury 40 stopni samej w sobie wynika różnica mocy na
> poziomie 6-7% (im zimniej tym większa). Do tego dochodzi, w
> nowocześniejszych silnikach, spora możliwość adaptacji ECU do warunków --
> przy niższej temperaturze przyspiesza zapłon. Znaczenie ma też ciśnienie
> atmosferyczne (im wyższe tym moc większa), wilgotność (ZTCP im wyższa tym
> moc większa) i to pewnie nie wszystko.
>
> Ogólnie, różnice mocy związane z warunkami zewnętrznymi mogą w praktyce
> sięgać, myślę, nawet ok. 20% lub więcej jeśli pomiarów dokonamy w
> skrajnych warunkach.
>
Napewno ale czy w przypadku silników doładowanych turbina nie zapewni
mniejszych zmian w zależnosci od warunków atmosferycznych. Bo tak se myślę
że jak np. spada niśnienie atmosferyczne to turbina i tak będzie inaczej
wysterowana przez ECU tak aby osiagną wartość zadaną. Z temeraturą to może
już być trudniej.
-
6. Data: 2011-11-10 23:15:30
Temat: Re: moc a temperatura zew.
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2011-11-10 07:26, Agent pisze:
>>
>> Z różnicy temperatury 40 stopni samej w sobie wynika różnica mocy na
>> poziomie 6-7% (im zimniej tym większa). Do tego dochodzi, w
>> nowocześniejszych silnikach, spora możliwość adaptacji ECU do warunków
>> -- przy niższej temperaturze przyspiesza zapłon. Znaczenie ma też
>> ciśnienie
>> atmosferyczne (im wyższe tym moc większa), wilgotność (ZTCP im wyższa tym
>> moc większa) i to pewnie nie wszystko.
>>
>> Ogólnie, różnice mocy związane z warunkami zewnętrznymi mogą w praktyce
>> sięgać, myślę, nawet ok. 20% lub więcej jeśli pomiarów dokonamy w
>> skrajnych warunkach.
>>
> Napewno ale czy w przypadku silników doładowanych turbina nie zapewni
> mniejszych zmian w zależnosci od warunków atmosferycznych. Bo tak se
> myślę że jak np. spada niśnienie atmosferyczne to turbina i tak będzie
> inaczej wysterowana przez ECU tak aby osiagną wartość zadaną. Z
> temeraturą to może już być trudniej.
U mnie gdy temp otoczenia sięga 30*C w dolocie mam nieraz +70*C a IC mam
nie mały. Wówczas ECU dość mocno cofa zapłon aby uniknąć stuków i lekko
licząc jakieś 40-50KM ucieka.
--
Części do A6 C4 sprzedam
http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=399697
Pozdrawiam
Lewis