  • 11. Data: 2009-09-14 05:35:35
    Temat: Re: macro
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "adam" <j...@o...maile.com> napisał:

    > A 1:1 nie jest liczone dla pełnej klatki ? Skoro tak to na cropie będzie
    > powyżej 1:1.
    > [....]

    Ręce opadają - ile razy można przypominać to samo:-(
    Skala odwzorowanie jest cechą obiektywu a nie korpusu do którego zostanie
    dołączony. Niezależnie od wielkości klatki zawsze da się uzyskać tę samą
    skalę (w przypadku obiektywu o którym pisałem - 1:1) - a od klatki będzie
    zależało tylko to, jakiego rozmiaru obiekt przy tej skali zmieści się w
    kadrze.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2009-09-14 08:12:36
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" napisał

> [...]
    > skalę (w przypadku obiektywu o którym pisałem - 1:1) - a od klatki będzie
    > zależało tylko to, jakiego rozmiaru obiekt przy tej skali zmieści się w

    Czyli chcesz przez to powiedzieć, ze obiektyw pełnoklatkowy o skali 1:1 na
    Canonie 20D da koledze skalę odwzorowania 1:1 ?

    adam

  • 13. Data: 2009-09-14 08:21:47
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    adam pisze:

    > Czyli chcesz przez to powiedzieć, ze obiektyw pełnoklatkowy o skali 1:1
    > na Canonie 20D da koledze skalę odwzorowania 1:1 ?

    Narysuj sobie na karteczce prosty obiekt, jak np. pionowa strzałka.
    Gdzieś z boku tej strzałki narysuj kropeczkę, następnie pociągnij linie
    proste od końców strzałeczki tak, żeby przechodziły przez tę kropkę. W
    tej samej odległości po drugiej stronie uzyskasz odwróconą do góry
    nogami strzałeczkę, ale o tej samej wielkości. To jest skala
    odwzorowania 1:1. Teraz jak podstawisz matrycą FF, to zarejestrujesz do
    36mm(kadr pionowy) tej strzałeczki (załóżmy, że narysowałeś 5cm
    strzałeczkę). Jeśli podstawisz w te miejsce matrycę DX, to
    zarejestrujesz 24mm tej strzałeczki, bo matryca jest mniejsza, ale
    odwzorowanie nadal jest 1:1. Żeby na matrycy DX zarejestrować tyle samo
    ile na matrycy FF potrzebujesz po prostu mniejszej skali odwzorowania. W
    przypadku DX jest to chyba 1:1,5.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 14. Data: 2009-09-14 09:35:59
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik ""Paweł W."" napisał

> [...]
    > Żeby na matrycy DX zarejestrować tyle samo ile na matrycy FF potrzebujesz
    > po prostu mniejszej skali odwzorowania. W przypadku DX jest to chyba

    Paweł, ale ja to wiem - zastanawia mnie tylko od czego Markowi "ręce
    opadają".

    Klasyka - jakie ma znaczenie, że skala odwzorowania (czy w innym przypadku
    ogniskowa) są niezmienne skoro to co się uzyskuje na cropowej matrycy daje
    inne efekty - tu zwiększenie skali, a w przypadku ogniskowych ich wynikowe
    wydłużenie.

    adam

  • 15. Data: 2009-09-14 09:57:30
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    adam pisze:

> [...]

    > przypadku ogniskowa) są niezmienne skoro to co się uzyskuje na cropowej
    > matrycy daje inne efekty - tu zwiększenie skali, a w przypadku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > ogniskowych ich wynikowe wydłużenie.
    ^^^^^^^^^^

    Właśnie w tych miejscach ręce opadają. Zmiana wielkości matrycy nie
    wpływa na własności obiektywu. To, że podstawiasz mniejszą matrycę, nie
    znaczy, że wynikowa ogniskowa się wydłuża, bo zarówno z 6mpx APSC jak i
    z 12mpx FF otrzymasz dokładnie ten sam poziom szczegółowości przy użyciu
    tego samego obiektywu, z tym, że w aparacie APS-C będzie to centralny
    wycinek kadru - tracisz brzegi. Nie ma żadnego wydłużenia ogniskowej.
    Jest zawężenie pola widzenia MATRYCY. Ekwiwalentów ogniskowych używa się
    tylko dlatego, że przez wiele lat używało się określenia 50mm - obiektyw
    standardowy, a nie 60 stopni kątowych - obiektyw standardowy. Producenci
    zamiast ogniskowych obiektywów mogli opisywać je przez opisanie pola
    widzenia obiektywu np. obiektyw 60* f/2.8 mówi ci więcej niż: obiektyw
    50mm/2.8, bo obiektyw pod FF będzie miał inny kąt, a obiektyw pod APS-C
    będzie miał inny kąt widzenia (mniejszy, dlatego można stosować
    obiektywy FF pod APS-C, a w drugą stronę przeważnie otrzymuje się
    winietę jak w wizjerze drzwiowym).

    A odwzorowanie 1:1 to jest zawsze 1:1 i oznacza to, że obraz rzutowany
    na matrycę jest tej samej wielkości (centymetr obiektu rzeczywistego
    odpowiada 1 cm obrazu rzutowanego na matrycę). Mniejsza matryca,
    mniejszy wycinek. Gdzieś tu Marek zwracał uwagę, że przy zastosowaniu
    odwzorowania 1:1 w aparacie wielkoformatowym można w całości
    sfotografować butelkę mleka. Czy to jest makro, czy nie ?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 16. Data: 2009-09-14 10:26:56
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "adam" <j...@o...maile.com> napisał:

    > Czyli chcesz przez to powiedzieć, ze obiektyw pełnoklatkowy o skali 1:1 na
    > Canonie 20D da koledze skalę odwzorowania 1:1 ?

    Oczywiście. Skala odwzorowania zależy od obiektywu a nie rozmiaru klatki -
    oczywiście przy założeniu, że obiektyw jest mocowany z zachowaniem swojej
    odległości rejestrowej (czyli po ustawieniu pierścienia ostrosci na
    nieskończonosć - faktycznie na nieskończoność jest naostrzony). Jeśli ten
    warunek spełnisz, to niezależnie od tego czy obiektyw zamocujesz do aparatu
    wielkoformatowego, czy do mikroskopijnej matrycy telefonu komórkowego (po
    wyłupaniu z telefonu oryginalnego obiektywu) maksymalna możliwa do uzyskania
    skala odwzorowania będzie identyczna. Tyle, że rozmiar motywu wypełniającego
    kadr bedzie pzry różnych aparatach różny, mogą też wystąpic problemy z
    wielkością pola krycia obiektywu (np. winieta powodująca że naświetlone
    będzie tylko niewielkie kółko na środku kadru).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 17. Data: 2009-09-14 10:34:59
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "adam" <j...@o...maile.com> napisał:

    > [...]
    > Paweł, ale ja to wiem - zastanawia mnie tylko od czego Markowi "ręce
    > opadają".

    Dlatego, że skala odwzorowania ma swoja konkretna definicję z której
    jednoznacznie wynika, ze nie zależy ona od rozmiaru filmu/matrycy aparatu
    podczepionego do obiektywu.

> [...]
    > inne efekty - tu zwiększenie skali, a w przypadku ogniskowych ich wynikowe

    Czy rozumiem, że teorię, iż długość linijki zmienia się wraz z kątrem pod
    jakim na nią patrzysz też propagujesz? Ogniskowa też ma swoja konkretną
    definicję i nie zmienia się z rozmiarem mmatrycy. Można mówić o zmianach
    EKWIWALENTU skali odwzorowania lub EKWIWALENTU ogniskowej dla formatu
    małoobrazkowego z wyraźnym podkreśleniem słowa _ekwiwalent_. Częste
    zaniedbywanie tego słowa prowadzi niestety do licznych nieporozumień.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2009-09-14 10:57:51
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik ""Paweł W."" napisał

> [...]
    > będzie miał inny kąt widzenia (mniejszy, dlatego można stosować obiektywy
    > FF pod APS-C, a w drugą stronę przeważnie otrzymuje się winietę jak w

    Tak, tak, oczywiście. Nieprecyzyjnie się wyraziłem.

> [...]
    > wycinek. Gdzieś tu Marek zwracał uwagę, że przy zastosowaniu odwzorowania
    > 1:1 w aparacie wielkoformatowym można w całości sfotografować butelkę

    Jasna sprawa, teraz już mi się nie popieprzy : )

    adam

  • 19. Data: 2009-09-14 10:57:54
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

> [...]
    >>
    > Dlatego, że skala odwzorowania ma swoja konkretna definicję z której
    > jednoznacznie wynika, ze nie zależy ona od rozmiaru filmu/matrycy aparatu

    Teraz rozumiem.

> [...]
    > małoobrazkowego z wyraźnym podkreśleniem słowa _ekwiwalent_. Częste
    > zaniedbywanie tego słowa prowadzi niestety do licznych nieporozumień.

    Dokładnie tak.

    Zaćmienie jakieś miałem, kawa mi dzisiaj nie pomogła ; )

    adam

  • 20. Data: 2009-09-14 11:23:35
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "adam" <j...@o...maile.com> napisał:

    >[...] Dokładnie tak.
    >
    > Zaćmienie jakieś miałem, kawa mi dzisiaj nie pomogła ; )
    > [...]

    Zatem pozostaje życzyć lepszej kawy:-) Osobiście polacam moją ulubioną Prima
    Impresja.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)