  • 31. Data: 2013-11-21 12:36:44
    Temat: Re: liczniki wody i ciepla
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:528dc90e$0$2295$65785112@news.neostrada.pl...

    > Zapomnieliście o mikrofalówce w kuchni.

    Szczęśliwie, wifi mi nie rozjeżdża.

    > BTW wiecie że sporo urządzeń które wcale nie są radiowymi urządzeniami,
    > różne
    > zasilacze, listw i "żarówki" ledowe, a nawet myszki i klawiatury nie
    > przechodzą testów EM i dostają szlaban na sprzedaż?

    Pozostaje wykonać samemu...
    Klawy mam jakieś sprzed lat, nawet nie wiem, czy mają certyfikat, aby nie
    zakłócały.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 32. Data: 2013-11-21 12:46:09
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik <i...@a...pl> napisał w wiadomości
    > dzwonilem do Techemu i jeden z ludkow stwierdzil, ze wysylaja same co
    > 60s. Aby pobudzic je,to musialyby miec takze odbiornik i odebrac

    No, to trochę gorzej, jak nie co miesiąc, a co minutę. W takim razie, jak w
    pilocie do telewizora, starcza niekiedy na kilka lat. Czy jak mój termometr
    elektroniczny, mierzy co pół minuty, po c.a. 10 latach dopiero drugiego
    paluszka (R6 aka AA) wysysa.

    > (zdekodowac) paczke typu WakeOnLAN....ze to tylko do nich...Zobaczymy.
    > Przygotuje sie jakos do tematu....

    Powodzenia.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 33. Data: 2013-11-21 14:50:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-21 09:49, m...@g...com pisze:
    > Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Te urządzenia odczytowe pracują z mocą około 10mW.
    > Na częstotliwości 868MHz poziom harmonicznych nie może przekraczać
    > 250nW i tego się trzymaj.
    > (...)

    Ale chyba nie o to chodzi.

    Poczytaj:
    > Bo ja chcę używać urządzeń UKF i nie chciałbym, aby wskutek tego były
    > jakieś problemy, w żadną stronę. 868, to 2x434, leżące w paśmie 70cm.

    Harmoniczne idą w górę, nie w dół.

    ACMM-033 chce nadawać na 434. Jeśli puści w badyl pół kilowata, to jego
    harmoniczne "przykryją" ten biedny nadajniczek z mocą 10mW na 868.

    Chyba o to chodzi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 34. Data: 2013-11-21 15:17:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 21 Nov 2013 11:05:40 +0100, <m...@g...com> wrote:
    > Nie rozumiem.

    Taki żart. Pisząc "odbiornik pracuje z mocą 10mW" miałeś na myśli na
    pewno odbiornik?

    --
    Marek

  • 35. Data: 2013-11-21 15:32:27
    Od: <m...@g...com>

    > Harmoniczne idą w górę, nie w dół.

    Ja wiem że w górę ale to ty nie czytasz uważnie.

    > ACMM-033 chce nadawać na 434. Jeśli puści w badyl pół kilowata, to jego
    > harmoniczne "przykryją" ten biedny nadajniczek z mocą 10mW na 868.
    >
    > Chyba o to chodzi.

    I właśnie tego nie zrozumiałeś że pisałem dokładnie o tym.
    Poziom harmonicznych z urządzenia nadawczego jakie chce używać
    ACMM-033 nie moze przekraczać pewnego poziomu mocy aby tych
    10mW nie przykryć. Pisałem o tym. Wróć i doczytaj

  • 36. Data: 2013-11-21 15:38:07
    Od: <m...@g...com>

    > Taki żart. Pisząc "odbiornik pracuje z mocą 10mW" miałeś na myśli na pewno
    > odbiornik?

    No ja nie wiem o jakim źarcie piszesz chyba że sam próbujesz właśnie coś
    zażartować. Ja nigdzie nie użyłem określenia "odbiornik"

    Napisałem cytuję " Te urządzenia odczytowe pracują z mocą około 10mW"

    To chyba jest co innego co nie?

  • 37. Data: 2013-11-21 17:22:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 21 Nov 2013 15:38:07 +0100, <m...@g...com> wrote:
    > No ja nie wiem o jakim źarcie piszesz chyba że sam próbujesz
    właśnie coś
    > zażartować. Ja nigdzie nie użyłem określenia "odbiornik"

    Cytat:
    On Thu, 21 Nov 2013 09:49:14 +0100, <m...@g...com> wrote:
    > Te urządzenia odczytowe pracują z mocą około 10mW.

    Dla mnie urzędzenie odczytowe to odbiornik (tylko) więc odbiornik
    pracujacy z mocą 10mW to taki technobelkot jak w tej reklamie z
    pseudo Słodowym. Rozumiem, że pisałeś w kontekście całości tj.
    urządzenie odczytowe to nadajnik i odbiornik, gdzie nadajnik pracuje
    z mocą 10mW więc ok.

    --
    Marek

  • 38. Data: 2013-11-21 17:47:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Dla mnie urzędzenie odczytowe to odbiornik (tylko) więc odbiornik
    > pracujacy z mocą 10mW to taki technobelkot

    To tak jak z "nadajnikami sieci komórkowej" albo z "nadajnikiem
    do internetu" (acces point), który to internet jest "odbierany"
    w laptopie. Lud prosty tak to widzi -- inernet przecież ktoś mu
    "dostarcza", a jeśli nawet coś tak napisze na fejsbuku, to fakt
    nadawania umyka jakoś jego uwadze. Z telefonami nie inaczej --
    bardziej się taki obawia BTS-a kilkaset metrów dalej, niż komóry
    przy uchu (ja coś nadaję? telefon to takie radyjko, co odbiera
    te fale z anteny na górce, a głos leci po nich w obie strony,
    taka teraz balszaja technika).

    > Rozumiem, że pisałeś w kontekście całości tj. urządzenie odczytowe
    > to nadajnik i odbiornik, gdzie nadajnik pracuje z mocą 10mW więc ok.

    No bo widać tak jest. W innej realizacji urządzenie odczytowe mogłoby
    być nadajnikiem (tylko). Ale żeby tylko odbiornikiem? To jakiś bełkot.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2013-11-21 18:52:24
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 21-11-2013 12:19, ACMM-033 wrote:

    > Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Już mówię. (piszę pod kątem przyszłych wodomiarów... Ciepłomiarów na
    > moim osiedlu ma nie być, były dwururkowe u części mieszkańców, ale już
    > je pousuwano, nie sprawdziły się chyba)
    >
    > - Jak będzie z widmem sygnału, czy zmieści się w tych 868 MHz i nie
    > wypromieniuje za dużo harmonicznych, czy nie będzie zakłócać innych
    > urządzeń w ty i innych pasmach? Jeśli nawet moc będzie niewielka, ale
    > blisko, to poziom może byc na tyle duży, że może stać się kłopotliwy.

    Wszystko w tym zakresie regulują przepisy, w Europie są to Dyrektywy,
    w Polsce Rozporządzenie Ministra Łączności. Są one tak skonstruowane w
    swoich wymaganiach, aby po ich spełnieniu _w_praktyce_ nie było
    problemów z łącznością.

    > - W miastach jest zatrzęsienie rozmaitych sygnałów w.cz., czy nie
    > nastąpi zmieszanie się ich na urządzeniu, czy ich harmoniczne nie
    > utrudnią odbioru sygnału z urządzenia? (mieszać, mnożyć się, moga na
    > wszystkim i wszędzie)

    Dlatego są ograniczenia na moc sygnału, a tym samym zasięg, albo na
    współczynnik wypełnienia zajmowanej częstotliwości. Oddzielne pasma
    są przeznaczone na nadawanie ciągłe z przesyłem audio/video oddzielne do
    cyklicznego przesyłania danych cyfrowych - szczegóły w rozporządzeniu
    o podziale pasm.

> [...]
    > jakiegoś stopnia w elektronice urządzenia, albo dotrze pomieszany na
    > jakiejś zardzewiałej rynnie na dachu. O to, że sygnał z modułu rozjedzie
    > innemu urządzeniu punkt pracy nie obawiam się z racji emitowanej mocy,
    > ale moduł, zasilany bardzo niską mocą, może być na takie sygnały
    > szczególnie wrażliwy. Pół biedy, gdy obca emisja potrwa moment, liczmy,
    > że po ustąpieniu obcego sygnału urządzenie powróci do normalnej pracy
    > (co może nie zawsze nastąpić). Ale, gdy to będzie link, który ciągle
    > wali jakąś emisją, to może być różnie...

    "Obca transmisja" nie może zakłócać innego kanału, poza poziom
    wyznaczony w Rozporządzeniu, jeśli to czyni, narusza prawo.

> [...]
    > widmo. Czy mają mieć coś odbiorczego, inicjującego transmisję? Przy
    > słabej bateryjce, w sensie niskiej mocy zasilania, byle mocniejszy
    > sygnał w pobliżu zatka mieszacz na amen. Skłonny jestem, po uprzednim
    > umówieniu się (wystarczy powiadomienie na tablicy ogłoszeń), powstrzymać
    > się od nadawania np. od 17:00 do 17:30, gdy będzie chodzić "rachmistrz
    > spisowy" z dynksem do sczytywania. Ale gdy się spóźni, albo pójdzie
    > wcześniej, to nie ma wybacz, umowa, to umowa, obietnica, to obietnica
    > (dlatego moje podejście do Świątyni Opatrzności jest inne, niż wielu z

    Liczniki wody, nadają paczkę sygnału z wypełnieniem < 0.1%, na jednej
    częstotliwości w granicy zasięgu spokojnie ich wejdzie ze 100szt.

    Gdybym ja konstruował te liczniki, dałbym paczkę o czasie 5ms, co 5 min
    co daje wypełnienie częstotliwości około 0.002%, w pasmo i praktyczny
    zasięg, teoretycznie wejdzie 60000 urządzeń. W liczniku dałbym
    wyłącznie nadajnik, co obniży znacznie koszta i wydłuży czas baterii,
    szacowany czas 10 lat na CR2032.
    Inkasent spokojnie sobie pochodzi na osiedlu i w promieniu 100-200
    metrów, po 10-15 minutach odmeldują mu się wszystkie nadajniki.

    > sprawy pomniejszej wagi:
    >
    > - od Ciebie nie będę domagać się certyfikatu, jeśli to nie jest masowa
    > produkcja powszechna - z racji niewielkich ilości zakładam
    > automatycznie, że rzecz będzie wykonana solidnie, zastosowana tak, że
    > ani ta rzecz innym, ani inne tej rzeczy, przeszkadzać nawzajem nie będą.

    Mylisz Dyrektywy Starego Podejścia, jeszcze obowiązujące w niektórych
    działach z Dyrektywami Nowego Podejścia, an znak CE. Więcej znajdziesz
    w Elektronice Praktycznej sprzed kilku lat, był cykl artykułów.
    Dostępny gratis na stronach AVT.

> [...]
    > iż będzie dążenie do cięcia kosztów - i nawet, gdy jest możliwe
    > zrobienie dajmy na to, takiego filtra kosztem jednego zyla, to np.
    > dojdzie czas i filtra się nie zastosuje, by zrobić więcej modułów.
    > Cięcie kosztów finansowych, kosztów czasowych, da w rezultacie więcej
    > wykonanych modułów, przez maksymalne uproszczenie wykonania,
    > badziewiących radiowo w górnych granicach normy. Ty wierzę, że zrobisz
    > to porządnie, ale kilkaset tysięcy takich modułów, jeśli nie kilka
    > milionów - to już nie w kij dmuchał. Coś, jak tania chińszczyzna.

    Wbrew pozorom, chińszczyzna nie jest tania. Zrobiłem kiedyś pełen
    kosztorys dla "taniej" chińszczyzny i wyszły zdumiewające wyniki.
    To,że produkt ma niską cenę, oznacza, że czegoś w nim brak, z reguły
    u "chińczyka" brak:
    - projektu, bo konstruuje je ktoś kto 3 miesiące wcześniej pasł kozy na
    polach pod Pekinem,
    - sprawdzonych materiałów, bo kupowane u innego chińczyka który też w
    charakterze inżyniera i wykonawcy zatrudnia wcześniejszych rolników,
    - badań na projektem, kto ma to zrobić?
    itd.
    Ale, co ciekawe, zysk 30% zawsze jest! Dlatego właśnie Chiny tak szybko
    się rozwijają, korzystają z buractwa klientów w krajach rozwiniętych.

    Wbrew pozorom konkurencyjną cenowo produkcję można zrobić w Europie,
    sam inżynier sobie z tym nie poradzi, musi mieć wsparcie logistyczne.

    K.

  • 40. Data: 2013-11-21 19:08:37
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 21-11-2013 11:29, m...@g...com wrote:
    > Użytkownik <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Co 60 sekund krótka paczka, jeszcze ujdzie.
    > Ale to oznacza że zakładając brak błędów odczyt jest dość upierdliwy
    > bo trzeba trochę odczekać.

    W tym czasie zamelduje się kilkaset liczników w zasięgu, średni czas
    odczytu pojedynczego wskazania < 1 sek. Zły wynik?
    K.