  • 21. Data: 2010-03-22 18:55:46
    Temat: Re: lampowy dzwiek...
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    Mirek pisze:

> [...]
    > Ucho jest w zasadzie niewrażliwe na fazę, co zresztą chyba wynika z jego
    > budowy, bo są tam włoski różnej długości pobudzane do drgania w
    > płynie... itd. Jest to po prostu taka analiza widma. Z drugiej strony
    > weź sobie jedno uderzenie w klawisz dobrego fortepianu - słychać
    > wszystko: stuknięcie klawisza, młoteczka, współbrzmienie kilku (tak!)
    > strun, drewniany pogłos itd. - zobacz na oscyloskopie - i co? Zwykła,
    > opadająca prawie-sinusoida. NIC nie widać. To teraz narysuj taką
    > sinusoidę i zapisz jako plik dźwiękowy... czy to wogóle da się słuchać?

    Dyskutowalismy o Gitarze elektrycznej ktora ma przetwornik wbudowany, w
    przypadku fortepianu sprawa jest o tyle skomplikowana ze dzwiek
    rejestruje mikrofon i pewnie tez wnosi znieksztalcenia.

    Nie jestem specjalistom od m.cz. ale w kazdym badz razie powtarzam to co
    widzialem i czego nauczono mnie o roznicach w budowie wzmacniaczy m.cz.
    i ich budowie.

  • 22. Data: 2010-03-22 21:01:20
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    Mirek wrote:

> [...]
    > opadająca prawie-sinusoida. NIC nie widać. To teraz narysuj taką
    > sinusoidę i zapisz jako plik dźwiękowy... czy to wogóle da się słuchać?

    przy okazji watku, znalazlem takie interesujace magisterium
    traktujace o naturze dzwieku:

    http://www.scribd.com/doc/11233858/Analiza-dwiku-vio
    li-da-gamba-i-gosu-
    ludzkiego-oraz-proba-porownania-ich-brzmienia-za-pom
    oc-ronych-technik-
    cyfrowej-analizy-sygnaow

    odnosnie sedna watku, to mysle, ze sie zgodzimy z tym, ze nasze subiektywne
    odczucia dzwiekow zwiazane sa glownie z widmem czestotliwosci i jego
    zmianami w czasie. powiedziano juz ze pozadana cecha wzmiacniacza
    sa minimalne znieksztalcenia TIM, ktore wprowadzaja do widma szkodliwe
    prazki drazniace nasze zmysly. metodologia pomiaru TIM jest znana,
    wiec chyba watek ma sie ku koncowi :)

  • 23. Data: 2010-03-30 23:29:29
    Od: Virus_7 <virus_7@usun_to.gazeta.pl>

    W dniu 2010-03-22 19:40, Mirek pisze:
    > Ucho jest w zasadzie niewrażliwe na fazę, co zresztą chyba wynika z jego
    > budowy, bo są tam włoski różnej długości pobudzane do drgania w
    > płynie... itd. Jest to po prostu taka analiza widma.

    Ucho jest, jak najbardziej, wrażliwe na fazę. Dwa eksperymenty mogą być
    pomocne: 1) Szum biały i skok jednostkowy - widmo amplitudowe
    identyczne, a jednak nie brzmią tak samo...
    2) Zmiana charakterystyki fazowej naszego ucha. Dognij małżowinę uszną
    do głowy i spróbuj odróżnić kierunek z którego dochodzi dźwięk.

    --
    __ ___ * Pozdrawiam * ____
    \ \ / (_)_ _ _ _ ___ |__ | mailto://r...@b...cy/

  • 24. Data: 2010-03-31 09:45:23
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Mialem dawno temu ciekawe doswiadczenie. Mój kolega, namietny meloman mial
    > mase drogiego sprzetu odsluchowego. Przypadkiem uslyszal muzyke Bacha
    > odtwarzana z czarnej plyty gramofonowej na moim Regencie 60 i kolumnach na
    > niemieckich glosnikach 12,5 W. Powalilo go na kolana.
    >
    > Remek

    Przestań bo mam zajady i mnie boli jak się śmieję. Żeby zbliżyć się do dynamiki
    orkiestry symfonicznej, bo jakoś nie słyszałem żeby Bach komponował na organki i
    grzebień, potrzeba wzmacniacza 2x1,5kW. O paśmie przez grzeczność nie wspomnę bo
    orkiestra symfoniczna ma od infradźwięków do ultradźwięków.

  • 25. Data: 2010-03-31 11:16:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 31 Mar 2010 11:45:23 +0200, kogutek wrote:

    >Przestań bo mam zajady i mnie boli jak się śmieję. Żeby zbliżyć się do dynamiki
    >orkiestry symfonicznej, bo jakoś nie słyszałem żeby Bach komponował na organki i
    >grzebień, potrzeba wzmacniacza 2x1,5kW.

    Komponowal tez na pojedynczy fortepian, tzn klawikord.
    I nie zawsze utwor ma powalac na kolana rabnieciem setki osob po
    dyskretnej partii fletu ..

    No coz, trzeba by odsluchac, na czym polega urok sprzetu obu kolegow.

    >O paśmie przez grzeczność nie wspomnę bo
    >orkiestra symfoniczna ma od infradźwięków do ultradźwięków.

    Plyta gramofonowa ma spore pasmo.

    J.

  • 26. Data: 2010-03-31 13:25:56
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > dyskretnej partii fletu ..
    >
    > No coz, trzeba by odsluchac, na czym polega urok sprzetu obu kolegow.

    Coś wiesz ale niedokładnie. Fortepian albo klawikord jak wolisz ma określoną
    dynamikę. Ten co naciska klawisze może tak nacisnąć jeden klawisz że będzie to
    na granicy słyszenia. Ale może również dowalić z 10 palców. W orkiestrze
    symfonicznej tak samo. O ile pamiętam orkiestra symfoniczna ma dynamikę powyżej
    110 decybeli. Płyta CD nie zapewnia takiej dynamiki. Dlatego do niej wystarcza
    2x1,5kW. Jak by chcieć zachować dynamikę orkiestry przy jakimś nośniku dźwięku
    to wzmacniacz musiał by mieć moce liczone w dziesiątkach kilowatów bo kolumny
    mają bardzo małą sprawność i można ją tylko nadrobić rozmiarem. Przy 12 watach
    tylko mitoman może stwierdzić ze powala na kolana. Chociaż czemu nie. Ze śmiechu
    padł na kolana.

  • 27. Data: 2010-03-31 17:18:48
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Virus_7 wrote:

    > Ucho jest, jak najbardziej, wrażliwe na fazę. Dwa eksperymenty mogą być
    > pomocne: 1) Szum biały i skok jednostkowy - widmo amplitudowe
    > identyczne, a jednak nie brzmią tak samo...
    A weź analizar widma i "nakarm" go skokiem jednostkowym - będzie
    "pyknięcie" po wszystkich częstotliwościach i tak właśnie ucho to słyszy.

    > 2) Zmiana charakterystyki fazowej naszego ucha. Dognij małżowinę uszną
    > do głowy i spróbuj odróżnić kierunek z którego dochodzi dźwięk.

    Tak, _dwoje_ uszu jest wrażliwe na _różnicę_ faz.

    Mirek.

  • 28. Data: 2010-04-01 08:36:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 31 Mar 2010 19:18:48 +0200, Mirek wrote:
    >A weź analizar widma i "nakarm" go skokiem jednostkowym - będzie
    >"pyknięcie" po wszystkich częstotliwościach i tak właśnie ucho to słyszy.

    ale szum bialy ma takie samo widmo, a ucho nie slyszy pykniecia.

    Mimo wszystko cos mi sie w tej metodzie nie podoba :-)

    >Tak, _dwoje_ uszu jest wrażliwe na _różnicę_ faz.

    Faz czy czasow dotarcia ? IMO to nerwy sa za wolne zeby fazy
    analizowac, musialby byc jakis wspolny organ. Co innego czasy dotarcia
    impulsow, ale zbyt duzej dokladnosci tez nie moze byc.

    http://www.sajithmr.me/cetera-algorithm/

    odsluchajcie Barbershop, ale koniecznie na sluchawkach.

    J.

  • 29. Data: 2010-04-01 09:41:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 31 Mar 2010 15:25:56 +0200, kogutek wrote:

> [...]
    >na granicy słyszenia. Ale może również dowalić z 10 palców. W orkiestrze

    Co nie znaczy ze utwor musi byc taki zeby epatowac sluchacza dynamika

> [...]
    >tylko mitoman może stwierdzić ze powala na kolana. Chociaż czemu nie. Ze śmiechu

    Jakoscia powalac, nie natezeniem dzwieku !
    A moze nie tyle jakoscia co "wrazeniami odsluchowymi".

    A 12.5W w malym pokoju .. tez potrafi zrobic "nieznosnie glosno".

    J.

  • 30. Data: 2010-04-01 10:40:49
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > A moze nie tyle jakoscia co "wrazeniami odsluchowymi".
    >
    > A 12.5W w malym pokoju .. tez potrafi zrobic "nieznosnie glosno".

    Myliłem się. Ty się wcale nie znasz na tym o czym piszesz. Tłumacząc Ciebie na
    bardziej zrozumiały przykład, napisałeś ze o jakości piwa świadczy etykieta a
    nie zawartość butelki. Nie ma jakości w muzyce bez dynamiki, pasma i jeszcze
    kilku specyficznych dla muzyki parametrów. Dwunasto watowy wzmacniacz działa jak
    tłumik. Jak dobrze słychać ciche fragmenty to głośne są obcięte i wyrownane. Jak
    dobrze głośne to nie ma cichych. Chyba ze ktoś słucha tylko łomotu robiącego za
    muzykę. Wtedy dla niego może być ok. Ale tylko dla niego.