  • 1. Data: 2010-03-15 13:16:28
    Temat: Dzielenie oscylatora między kila "atmeli"
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Przepraszam za to laickie pytanie, ale szukałem za pomocą google i
    nieznalazłem odpowiedzi z tematu.
    Chodzi mi o prosty schemat, gdzie pokazane jest jak można jeden
    kryształ oscylatora podzielić między kilka procesorków z rodziny
    atmega.
    Z góry dziękuje za wszelkie odpowiedzi.

  • 2. Data: 2010-03-15 13:23:34
    Temat: Re: Dzielenie oscylatora między kila "atmeli"
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w
    >Chodzi mi o prosty schemat, gdzie pokazane jest jak można jeden
    >kryształ oscylatora podzielić między kilka procesorków z rodziny
    >atmega.

    Ogolna zasada - generator to czesto jedna bramka, wiec trzeba
    zidentyfikowac ktory pin to wejscie, a ktory wyjscie.

    Kwarc podlaczamy do jednego z prockow, z pinu wyjscia sterujemy
    wejscia w innych prockach.

    Dokumentacje warto czytac, bo czasem sie spotykalo ze np w wersji
    podstawowej bylo tak, a w wersji CMOS odwrotnie.
    No ale teraz wszystkie to CMOS, wiec moze nie beda zmieniac bez
    potrzeby.

    J.

  • 3. Data: 2010-03-15 14:30:30
    Temat: Odp: Dzielenie oscylatora między kila "atmeli"
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ogolna zasada - generator to czesto jedna bramka, wiec trzeba
    > zidentyfikowac ktory pin to wejscie, a ktory wyjscie.
    CLKOUT to wyjście.
    CLKIN wejście.

    Od tego z rezonatorem ciągniemy kabelek do tych bez rezonatora i podłączamy
    do CLKIN.
    S.

  • 4. Data: 2010-03-15 14:40:47
    Temat: Re: Odp: Dzielenie oscylatora między kila "atmeli"
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sylwester Łazar pisze:
    > CLKOUT to wyjście.
    > CLKIN wejście.
    >
    > Od tego z rezonatorem ciągniemy kabelek do tych bez rezonatora i podłączamy
    > do CLKIN.

    W zależności od odległości, częstotliwości kwarcu, ustawionej amplitudy
    oscylatora, pomysł może być taki sobie, albo kiepski.

  • 5. Data: 2010-03-15 14:43:24
    Temat: Odp: Odp: Dzielenie oscylatora między kila "atmeli"
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > W zależności od odległości, częstotliwości kwarcu, ustawionej amplitudy
    > oscylatora, pomysł może być taki sobie, albo kiepski.
    Tutaj zrobiłem dokładnie tak jak opisuję, ale to było na PIC18F2320:
    http://www.alpro.pl/gen/
    Pozdrawiam,
    Sylwester Łazar

  • 6. Data: 2010-03-15 14:49:34
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sylwester Łazar pisze:
    > Tutaj zrobiłem dokładnie tak jak opisuję, ale to było na PIC18F2320:
    > http://www.alpro.pl/gen/

    Nie twierdzę, że się nie da. Trzeba być tylko świadomym skutków (emisja,
    zwiększona wrażliwość na zakłócenia).

  • 7. Data: 2010-03-15 15:06:11
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Zbych pisze:

    > W zależności od odległości, częstotliwości kwarcu, ustawionej amplitudy
    > oscylatora, pomysł może być taki sobie, albo kiepski.

    Konieczne będzie ustawić tryb "Full swing crystal oscilator" w procku
    ATmega, do którego podpięty będzie kwarc... Bez tego ani rusz, no ale
    powinno to zapewnić wystarczającą amplitudę...

    Konop

  • 8. Data: 2010-03-15 16:30:38
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-03-15 16:06, Konop pisze:

    > Konieczne będzie ustawić tryb "Full swing crystal oscilator" w procku
    > ATmega, do którego podpięty będzie kwarc... Bez tego ani rusz, no ale
    > powinno to zapewnić wystarczającą amplitudę...

    To lepiej dać zewnętrzny oscylator kwarcowy taktujący wszystkie procki.
    Koszt 6 do 10 zł a nie będzie problemów z amplitudą.

    MD

  • 9. Data: 2010-03-15 17:49:33
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    >To lepiej dać zewnętrzny oscylator kwarcowy taktujący wszystkie procki.
    >Koszt 6 do 10 zł a nie będzie problemów z amplitudą.
    No to w takim razie: zaprojektować płytkę pod czterowyprowadzeniowy
    generator i kwarc.
    Wlutowac kwarc i zmierzyć oscyloskopem, czy drgania nie gasną po przyłożeniu
    sondy i procesor
    rytmicznie wykonuje toggle pin.
    Jeśli jest problem - wlutowac generator.
    W tym przypadku z baterii już będzie ciężej zasilić.
    .
    S.

  • 10. Data: 2010-03-15 22:31:31
    Od: M <m...@g...com>

    On 15 Mar, 16:06, Konop <k...@g...pl> wrote:
    > Konieczne będzie ustawić tryb "Full swing crystal oscilator" w procku
    > ATmega, do którego podpięty będzie kwarc... Bez tego ani rusz, no ale
    > powinno to zapewnić wystarczającą amplitudę...

    Niektóre nowsze AVR (np. AT90CAN128) mają opcję (fuse bit) włączenia
    buforowanego CLKOUT na którymś I/O.
    Jeśli nie ma - zalecany bufor (bramka 74HC) możliwie blisko źródła
    sygnału.