  • 31. Data: 2010-04-01 11:25:09
    Temat: Re: lampowy dzwiek...
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Thursday, April 1, 2010, 11:41:58 AM, you wrote:

    [...]

    > A 12.5W w malym pokoju .. tez potrafi zrobic "nieznosnie glosno".

    W latach 50-tych Fonia produkowała studyjne kolumny odsłuchowe z
    głośnikiem Goodmans 15" o wydajności 105dB (wysokotonowy tubowy
    110dB). Do tego lampowy wzmacniacz o mocy 17W. W pomieszczeniu
    zamkniętym mało osób było w stanie przetrwać pełną moc tej kolumny. W
    symulowane półprzestrzeni otwartej 500m^3 (czytaj: komora bezechowa
    500m^3) dawało to 117 dB według deklaracji producenta.

    Brzmienie tego, nawet po 30 latach - powalające, ale to już inna
    bajka.

    Istotne jest coś innego - współczesne "głosniki" o wydajności rzędu
    80-85dB/1W to marnowanie mocy wzmacniacza. I rzeczywiście, chcąc
    uzyskać na głośniku o wydajności 85dB takie samo natężenie dzwięku,
    jak w przypadku tamtej kolumny, trzeba doprowadzić moc... 1700W - i to
    jest ta różnica, o której zapominają wszyscy początkujący audiofile.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 32. Data: 2010-04-01 17:15:52
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

> [...]
    > 500m^3) dawało to 117 dB według deklaracji producenta.
    >
    > Brzmienie tego, nawet po 30 latach - powalające, ale to już inna

    Te 15" Goodmansy miały jeden feler - w 1988 lub 89 sparciały im
    dolne resory i przestały grać. Mój kolega miał te głośniki wmurowane
    w ściany bardzo dużego salonu w jednorodzinnym domku.
    I wzmacniacz też był lampowy 15-20 W. Już nigdy w życiu
    nie usłyszałem niczego lepszego.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.