  • 41. Data: 2009-01-21 21:19:17
    Temat: Re: lampowe stereo
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Wed, 21 Jan 2009 21:00:20 +0000 (UTC) na fali pl.misc.elektronika
    stacja Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > ...a w Polsce lata '70. Tranzystory były już dość fajne, układy scalone
    > też, a u nas dalej robiono po audiofilsku na lampach.

    W polsce w latac 70-tych to juz lampowe konstrukcję stanowiły chyba
    mniejszość. A pierwsza polskie radio stereo (Elizabeth) miało dekoder na
    scalaku (japońskim oryginale UL1601).

    Tranzystorowy oczywiście.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 42. Data: 2009-01-21 21:31:23
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl>

    > Na AM czy FM? W latach sześćdziesiątych 3 program PR miał jeszcze
    > słaby zasięg, więc mogły to być fale długie. To by przypominało te
    > amerykańskie transmisje.

    Na pewno FM, bo to był 3 program PR.

    > Pomysł o tyle wadliwy, że głośnika kanału "telewizyjnego" (zapewne
    > prawego) nie dało się raczej odłączyć od odbiornika.

    A po co miałby być odłączany?
    To był jeden z dwóch kanałów...
    Ale nie pamiętam czy był prawy, czy lewy.

    Dzisiaj to oczywiście nie ma sensu.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    Nie każdy Żywiec to piwo...

  • 43. Data: 2009-01-21 21:36:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    > W polsce w latac 70-tych to juz lampowe konstrukcję stanowiły chyba
    > mniejszość. A pierwsza polskie radio stereo (Elizabeth) miało dekoder na
    > scalaku (japońskim oryginale UL1601).

    I głowica UKF na jFETcie - 2SK41E. Z tamtych czasów pochodzi również
    Meluzyna, pierwszy Radmor, to końcówka lat 70-tych. No i cudeńka
    eksportowe, tłuczone w Diorze i innych zakładach w Polsce pod różne
    marki zachodnie - ale to już w latach 80-tych.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 44. Data: 2009-01-21 21:42:32
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Wed, 21 Jan 2009 22:36:42 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> nadala:

    > I głowica UKF na jFETcie - 2SK41E. Z tamtych czasów pochodzi również
    > Meluzyna, pierwszy Radmor, to końcówka lat 70-tych.i

    Bo to były naprawdę fajne konstrukcje, szkoda, że niedostępne dla ogółu
    społeczeństwa.

    > No i cudeńka
    > eksportowe, tłuczone w Diorze i innych zakładach w Polsce pod różne
    > marki zachodnie - ale to już w latach 80-tych.

    Gdzieś czytałem artykuł o prototypowych konstrukcjach powstających w
    różnych labolatoriach i instytutach. Generalnie wynikało z niego, że
    pod względem jakości parametrów i wzornictwa nie odstawaliśmy od
    światowej czołówki, z tym, że nigdy nie było środków na wprowadzenie
    konstrukcji do produksji. Tak jak np. ubito 'Koncerta'...

  • 45. Data: 2009-01-21 21:47:34
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Jarosław,
    >
    > Tuesday, January 20, 2009, 9:45:20 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Możesz podać jakiś konkretny przykład?

    Był, naprawiałem taki ale nie mogę sobie przypomnieć numeru, wiem że po
    nim był nepttun 625 który już miał końcówkę na tranzystorach a ten
    wcześniejszy to pamiętam był tak zrobiony że całe zasilanie było
    szeregowe tzn, prostownik, termistory żażenie lam, póżniej moduł
    odchylania pionowego, coś tam jeszcze było a zakończony był
    stabilizatorem 12v do masy.
    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 46. Data: 2009-01-21 22:10:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > A po co miałby być odłączany?
    > To był jeden z dwóch kanałów...
    > Ale nie pamiętam czy był prawy, czy lewy.

    Po to, by można było mieć jednocześnie obraz po środku bazy i bazę
    szerszą niż rozmiary telewizora. Telewizory miały na ogół głosnik
    z prawej strony skrzynki, na przedniej lub bocznej ściance, stąd moje
    podejrzenie, że przez radio transmitowano lewy kanał.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2009-01-21 22:15:52
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik JanuszK napisał:

> [...]
    > szeregowe tzn, prostownik, termistory żażenie lam, póżniej moduł
    > odchylania pionowego, coś tam jeszcze było a zakończony był

    Też sobie kojarzę taki telewizor. On miał chyba tylko dwie lampy w
    stopniu końcowym odchylania linii PL504 i PY88. No i jeszcze były
    popularne "mieszańce" - PCL86 (wzm. m.cz fonii), PCL805 (gen. i końcówka
    odchylania pionowego), PCF802 (gen. linii), PL504 i PY88 w końcówce
    linii i niekiedy DY86 jako prostownik W.N. (choć często już wtedy
    stosowane były seleniaki). W wykonaniu "gdańskim" jeszcze była
    nieszczęsna PFL200 jako separator imp. syncho i wzm. wizji. Reszta była
    na półprzewodnikach, ale bez ukł.scal. (poza UL1550 :-))

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 48. Data: 2009-01-21 22:25:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

    > W polsce w latac 70-tych to juz lampowe konstrukcję stanowiły chyba
    > mniejszość. A pierwsza polskie radio stereo (Elizabeth) miało dekoder
    > na scalaku (japońskim oryginale UL1601).

    Ja nie wiem czy ono było pierwsze i czy było polskie -- widziałem
    _identyczny_ odbiornik produkcji japońskiej. Skośni robili to na
    licencji Diory? No może, jak ktoś tak uważa, nie będę się spierał.
    Ale były też radia w rodzaju DSTL-ileś (domowy stereofoniczny
    tranzystorowo-lampowy). Nie wiem czy przed, czy po Elizabetch,
    ale prawdopodobne, że po. Na zasadzie: pokazaliśmy, że umiemy jak
    w Japonii, a teraz będziemy dalej po swojemu. Lampowe radia robiło
    się długo, chyba przez całe lata siedemdziesiąte, jak nie dłużej.
    A telewizory czarnobiałe , to chyba do samego końca (to znaczy,
    jak sprzedawano szwarcwajsy, to wśród nich był jakis lampowy)

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2009-01-21 22:39:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    > Bo to były naprawdę fajne konstrukcje, szkoda, że niedostępne dla ogółu
    > społeczeństwa.

    Bez przesady - zanim zaczęła się posierpniowa zadyma to można było
    spokojnie kupić. Ceny były tak zaporowe, że osiągnięto w miarę
    równowagę między podażą a popytem. Meluzyna kosztowała bodaj 9000 PLN
    bez kolumn, co dawało 3 ładne pensje.

> [...]
    > światowej czołówki, z tym, że nigdy nie było środków na wprowadzenie
    > konstrukcji do produksji. Tak jak np. ubito 'Koncerta'...

    Koncerta ubił brak popytu spowodowany zaporową ceną. Na dokładkę
    naprawdę trudno było o szpule do niego - zastosowano jakiś
    pseudoprofesjonalny system, z niczym niezgodny. W Polsce do dzisiaj
    używa się nadal magnetofonów studyjnych bezszpulowych, z prędkością
    przesuwu 38.1 cm/s - Koncert miał max 19.05 cm/s i nietypowe szpule.
    Koncert ze zwykłymi, plastikowymi szpulkami 18 cm wyglądał po prostu
    żenująco.

  • 50. Data: 2009-01-21 22:40:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JanuszK,

> [...]
    > szeregowe tzn, prostownik, termistory żażenie lam, póżniej moduł
    > odchylania pionowego, coś tam jeszcze było a zakończony był

    Ale tu chodzi o odwrotną drogę - niby kastracja Neptuna625 i wsadzenie
    mu na siłę lampowej konstrukcji.
    Ty piszesz o Neptunie 621 - potworek z programatorem z Libry.