  • Data: 2009-01-21 22:46:58
    Temat: Re: lampowe stereo
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

    > Dnia Wed, 21 Jan 2009 22:36:42 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    > RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> nadala:

    > Bo to były naprawdę fajne konstrukcje, szkoda, że niedostępne dla ogółu
    > społeczeństwa.

    > Gdzieś czytałem artykuł o prototypowych konstrukcjach powstających w
    > różnych labolatoriach i instytutach. Generalnie wynikało z niego, że
    > pod względem jakości parametrów i wzornictwa nie odstawaliśmy od
    > światowej czołówki, z tym, że nigdy nie było środków na wprowadzenie
    > konstrukcji do produksji. Tak jak np. ubito 'Koncerta'...

    Koncerta nie tyle ubito, co skończyła się era magnetofonów szpulowych.
    Może i można było robić tego więcej, ale przecież z drugiej strony nie
    przystoi, by obywatel kraju socjalistycznego miał w domu tak drogi
    burżuazyjny sprzęt.

    Na początku lat osiemdziesiątych bywałem w Zakładach Kasprzaka. Wtedy
    jeszcze te Koncerty tam robiono. A w laboratorium stały różne dziwne
    rzeczy. Na przykład kwadrofoniczny magnetofon kasetowy. Nasi sobie
    wymyślili, że będzie on kompatybilny z kasetami stereo i mono. Czyli
    nagrywał cztery ślady na połowie szerokości taśmy z kasety. Jaką
    szerokość miały ścieżki, można sobie wyobrazić. Jaka była jakość
    zapisu -- tego nie musiałem sobie wyobrażać, słyszałem. Głowice
    robili na zamówienie Japończycy. Dziwili się trochę na co i po co
    to komu, ale skoro wzięli pieniądze, to zrobili. Duże pieniądze.
    Bardzo duże pieniądze.

    W tym samym czasie niejakiemu Stefanowi Kudelskiemu nie dość, że nie
    przypadł do gustu sposób prowadzenie taśmy w kasecie, że aż musiał
    ją wybebeszyć i wsadzić w swój szpulowy magnetofon NAGRA SN, to jeszcze
    zdecydował, że trzeba nagrywać jedną ścieżkę na całej szerokości taśmy.
    Wtedy to ja należałem do Kół Zbliżonych Do p.Stefana, więc podobne
    wynalazki miałem w domu. Facet miał wyobrażnię. To było widać, słychać
    i czuć.

    --
    Jarek