  • 11. Data: 2009-05-11 09:46:37
    Temat: Re: [laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samochodowy? Ładowanie akumulatora
    Od: "Rafael" <rafal_mazurkiewicz@_NOSPAM_gazeta.pl>

    Użytkownik "Marcin Narzynski" <narzynka.to_usun@a_to_wykasuj.onet.pl>
    napisał w wiadomości news:gu8p5c$er1$1@news.onet.pl...

    > Słyszałem, że akumulatora motocykla nie wolno ładować prostownikiem
    > samochodowym.
    > Nie bardzo rozumiem dlaczego, skoro oba akumulatory mają 12V.

    Optymalnie jest ładować akumulator prądem około 10 razy mniejszym niz jego
    pojemność - motocyklowy akumulator ma około 12Ah więc optymalny prąd to
    około 1A - ładujesz wtedy dłużej, a ładowarka samochodowa daje zazwyczaj
    4-6A co oznacza że ładować powinno się dość krótko ...
    Na którymś z moich akumulatorów były takie propozycje:
    Prąd 1A - ładuj 10 godzin
    Prąd 4A - ładuj godzinę

    A że znacznie zdrowsze jest ładowanie mniejszym prądem nie trzeba chyba
    dodawać ...
    Sprawdzałem osobiście bo ładowałem prądem 4A w biurze i po około dwóch
    godzinach nagle zaczęło się coś dziwnie śmierdzieć i bulgotać :)

    --
    Pozdro, Rafael
    Szerszeń, a Bandyta do sprzedania

  • 12. Data: 2009-05-11 09:58:02
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-05-11 11:35:07 +0200, Magic <m...@w...pl> said:

    > Nie, trzeba zwracać uwagę na skład, nie może być dodatków powodujacych
    > zmniejszone opory (energy saving, redukujące tarcie, PTFE etc) bo
    > sprzęgło będzie miało ochotę się poślizgać. Bez problemu możesz użyć
    > np. Mobil 1. Popatrz tez czy na półce nie ma oleju dedykowanego do
    > motocykli z oznaczeniem 2T (do dwusuwów) lub 4T (do czterosuwów).

    No i warto wspomnieć (po raz kolejny ;-) że w oleju mniej istotna jest
    lepkość (cośtam-Wu-cośtam), a bardzo ważna jest klasa - najczęściej wg.
    klasyfikacji API - takie 2 literki, np.: SJ, SL, SM. W instrukcji
    każdego motocykla jest dokładnie określona, jak powinna być stosowana.

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

  • 13. Data: 2009-05-11 10:10:53
    Od: a...@g...com

    On 11 Maj, 11:58, de Fresz <d...@n...o2.pl> wrote:

> [...]
    > klasyfikacji API - takie 2 literki, np.: SJ, SL, SM. W instrukcji
    > każdego motocykla jest dokładnie określona, jak powinna być stosowana.

    Dodatkowo specyfikacja JASO określa nadawanie się oleju do silników
    motocyklowych. Olej ze specyfikacją JASO MA nadaje się do silników z
    mokrym sprzęgłem.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#JASO

    Ważne jest to "These standards, especially JASO-MA and JASO-FC, are
    designed to address oil-requirement issues not addressed by the API
    service categories."

    --
    Artur

  • 14. Data: 2009-05-11 17:08:50
    Od: "Ferson" <Ferson please.send.to.abuse@polspam.info.invalid>

    Użytkownik "de Fresz" <d...@n...o2.pl> napisał w wiadomości

    > Ej no, co się oburzasz, już z miesiąc minął od ostatniego wontka olejowego
    ;-)
    > A tak BTW - kupowałem ostatnio oleum do puszki i wyszło mi, że po
    > cenach sklepowych, przy przyzwoitych markach, pomiędzy motocyklowymi a
    > samochodowymi różnica w cenie obecnie jest niewielka - rzędu z 10 zł na
    > 4 litrach.

    Ja ostatnio jak kupowałem to do puszki wyszło ok 150 a do motocykla 250 za
    4l
    Ale porównując koszty OC niech ma ;)
    --
    Pozdr
    Ferson

  • 15. Data: 2009-05-11 18:19:35
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    Magic <m...@w...pl> wrote:

    >... prostowniki
    >samochodowe mają za dużą wydajność (chyba że można ją regulowac
    >pokrętłem) i zabiją aku motocyklowe.

    Mozesz to jakos rozwinac, te wydajnosc? W sensie ze daja okreslony
    prad (natezenie) i ani grama mniej? Taka ladowarka moze zabic kazdy
    akumulator niezaleznie od pojemnosci, jesli nie ma jakiegos automata
    czasowego.

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 16. Data: 2009-05-11 18:42:31
    Od: Sil <m...@g...wytnijto.pl>

    On 5/11/09 11:15 AM, Kuczu wrote:

    > No nawet Orlen robi "motocyklowe":
    > http://www.orlenoil.pl/oferta/motocykle,33.html

    robi, ale chyba za bardzo nie schodzą, bo duzo stoi przeterminowanych na
    polkach.
    Ale co do orlenu, to ja leje orlen lubro 20W50 do silnika i platinum
    gear api-gl5 75W90 do skrzyni i sprzegla do dajny i sporta i maja sie
    swietnie

    sil

  • 17. Data: 2009-05-11 20:10:23
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-05-11 19:08:50 +0200, "Ferson" <Ferson
    please.send.to.abuse@polspam.info.invalid> said:

    > Ja ostatnio jak kupowałem to do puszki wyszło ok 150 a do motocykla 250 za
    > 4l

    Akurat byłem dzień po dniu w Larssonie i jakimś markecie i w obu
    patrzyłem na ceny - półsyntetyki: motocyklowy za 4 litry circa 130-150
    zł (Valvoline, Bel-Ray, Motul), samochodowy 120-160 zł (sprawdzałem
    tylko coś mi mówiące brandy, w stylu Castrol, Mobil, Shell, siakoś do
    Lotosa i tym podobnych nie mam zaufania). Syntetyki - motocyklowe:
    180-200 zł (marki jw), samochdowe 170-200 zł. To było tylko szybkie
    rozeznanie po półkach, bez sięgania do netu, może nawet przy kosztach
    wysyłki da się taniej, ale cosik mi wygląda, że czasy wyraźnych różnic
    w cenach odeszły do przeszłości. Tak więc z lenistwa znów zalałem
    motocyklowy, mimo że nie jestem olejowym fetyszystą ;-)

  • 18. Data: 2009-05-12 07:02:45
    Od: Magic <m...@w...pl>

    Jacot pisze:

> [...]
    > prad (natezenie) i ani grama mniej? Taka ladowarka moze zabic kazdy
    > akumulator niezaleznie od pojemnosci, jesli nie ma jakiegos automata

    Aku samochodowe ma znacznie większy opór wewnętrzny, proporcjonalnie do
    większej pojemności - więcej płyt, więcej elektrolitu. Jak popatrzysz na
    amperomierz podczas ładowania aku samochodowego to zatrzymuje się gdzieś
    na poziomie 2 A przy aku całkowicie naładowanym, z prądem szczytowym do
    8A na samym początku ładowania. Innymi słowy aku samochodowe z racji
    swej wielkości wymaga większego prądu do "przełamania" oporu
    wewnętrznego, ale i dzięki temu jest znacznie bardziej odporne na
    przeładowanie, wymaga znacznie dłuższego czasu by udało się mu np.
    wygotować elektrolit. Aku motocyklowe nie jest w stanie przyjąć tak
    dużego prądu na raz.

    --
    Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/600rr/vfr800.
    weFAQ&v=qvj

  • 19. Data: 2009-05-12 12:51:01
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    Magic <m...@w...pl> wrote:

    > Aku motocyklowe nie jest w stanie przyjąć tak
    >dużego prądu na raz.

    JaCiTo w skrocie: Ladowarka tyle wyda, ile akumulator wezmie.
    Chyba ze jest to ladowarka ladujaca stalym pradem ale wtedy raczej ma
    mozliwosc ustawienia tego pradu.
    A akumulator motocyklowy jest w stanie wziac nawet bardzo duzo na raz,
    byle niekoniecznie w dluzszym czasie;)

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 20. Data: 2009-05-12 12:52:59
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Magic pisze:
> [...]

    > Innymi słowy aku samochodowe z racji
    > swej wielkości wymaga większego prądu do "przełamania" oporu

    Kolego, wiem że "chciałeś dobrze", ale w rzeczywistości to sie KUPY NIE
    TRZYMA.