  • 1. Data: 2011-01-21 23:41:50
    Temat: ladowarka akumulatora samochodowego (bezobslugowa)
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    mam gdzies w piwnicy tzw. prostownik do ladowania akumulatora
    samochodowego, ale wogole mu nie ufam, bo napiecie w niektorych
    momentach wzrastalo > 15-16V.

    I tak sobie wymyslilem, ze zrobie sobie ladodarke na bazie zasilacza
    do notebooka (ca15-20V 3A lub podobny). Potrzebuje cos podlaczyc
    pomiedzy zasilaczem a akumulatorem aby pilnowalo ladowania:

    - pod akumulatora 12V (samochodu osobowego)
    - ograniczenie pradu ladowania (do jakiegos poziomu - albo 2-3
    poziomy)
    - po naladowaniu przechodzi do stanu podtrzymania/konserwacji -
    niewielki prad (np. akumulator stoi sobie w garazu caly czas pod
    napieciem aby sie nie rozladowal).

    Macie jakies pomysly? Czy sa jakies gotowe zestawy AVT do polutowania,
    co spelnia moje oczekiwania?

    Czy akumulator moze byc ladowany w samochodzie bez odlaczania klem?
    Czyli stawiamy auto w garazu i podlaczamy ladowanie i ....kiedys tam
    przychodzimy. Chodzi o to, ze musimy byc pewni, ze nic sie nie
    stanie!!!

    ---
    A przy okazji, to czy takie ladowarki impulsowe dostepne w sieci
    (Allegro) w okolicach 70-80 zl sa warte zainteresowania czy to
    shit-scheise dupa rzygi???.

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2011-01-22 01:29:28
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    a...@p...pl napisał(a):

> [...]
    > A przy okazji, to czy takie ladowarki impulsowe dostepne w sieci
    > (Allegro) w okolicach 70-80 zl sa warte zainteresowania czy to

    Weż ten prostownik co masz. Podlącz do wyjścia kondensator od 1mikro wzwyż.
    Najlepiej z 500 mikroFaradów. Zmierz napięcie. Jak będzie za wysokie to wstaw
    szeregowo zwykle diody prostownicze zeby nie było więcej niż 15V. 14 też
    bęzdie dobrze. I masz gotowy prostonik do ładowania współczesnych
    akumulatorow. Nie baw się w żadne regulacje prądu. Przy 14,5V akumulator moze
    być lądowany miesiącami i nic mu nie będzie. Jak jesteś ambitny to jakiś
    stabilizator regulowany o prądzie takim jak oczekujesz albo zmierzysz.
    Ustawiasz wtedy 14,5 i na tym koniec zabawy.

  • 3. Data: 2011-01-22 10:47:22
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > wstaw
    > szeregowo zwykle diody prostownicze zeby nie było więcej niż 15V. 14 też

    Bardzo amatorski pomysł z tymi diodami.

    > I masz gotowy prostonik do ładowania współczesnych
    > akumulatorow. Nie baw się w żadne regulacje prądu.

    To prawda regulacja prądu jest niepotrzebna akumulatorowi.
    Chyba że zagraża prostownikowi zbyt duży prąd...

    > Przy 14,5V akumulator moze
    > być lądowany miesiącami i nic mu nie będzie.

    Czytałeś kiedyś jakąś dokumentację do akumulatora?
    Poradziłeś mu jak szybko uszkodzić akumulator.

    Idealna ładowarka do tego celu powinna po podłączeniu ładować w miarę dużym
    prądem (kilka amperów - ograniczamy prąd na okoliczność awarii ładowarki,
    lub np. bezpiecznika w gniazdku zapalniczki - jeżeli ładujemy przez to
    gniazdko), do napięcia 14,5V. Więc dobrze byłoby aby to było źródło prądowe.
    Potem można przejść w tryb napięciowy 13,6V i pod tym napięciem można
    trzymać akumulator dowolnie długo.
    Upraszczając konstrukcję można dać po skończeniu ładowania do 14,5V
    doładowywanie małym prądem. Prąd pasowałoby dobrać do konkretnego
    akumulatora, więc uniwersalność już jest mniejsza. Licząc że ładowarkę
    będziemy podpinać sporadycznie jest do przyjęcia.
    Ale zakładając że będzie ona używana w cyklu: wyłączam ładowarkę - odpalam
    samochód - jadę - gaszę samochód - włączam ładowarkę... następne odpalenie,
    to polecam uwzględnić te dwa napięcia w ładowarce: 14,5V i 13,6V.

    Można też ustawić tylko tryb podtrzymania 13,6V jeżeli mamy sprawny samochód
    i akumulator, bo cykl 14,5V wykona samochód. Wtedy taka ładowarka może być
    zrobiona z zasilacza wtyczkowego o wydajności prądowej <1A.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2011-01-22 10:57:49
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > A przy okazji, to czy takie ladowarki impulsowe dostepne w sieci
    > (Allegro) w okolicach 70-80 zl sa warte zainteresowania czy to
    > shit-scheise dupa rzygi???.

    W lidlu masz za 55-59zl, ale trzeba upolowac bo rzucaja to nie regularnie w
    okresie zimowym (ostatnio bylo z tydzien temu i wymiotlo). Przerabiac cos jesli
    za 55zyla masz produkt dedykowany i dobry? Kupilem, ladowalem tylko zelowe na
    razie (no ba bo ta ladowarka jest uniwersalna). Ludzie polecaja takze zasilacz
    do laptopa na allegro a ty zapisz sie na newsletter lidla :)

  • 5. Data: 2011-01-22 11:16:51
    Od: "blur" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Papkin" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > shit-scheise dupa rzygi???.

    >W lidlu masz za 55-59zl, ale trzeba upolowac bo rzucaja to nie regularnie w

    ta ładowarka jest dobra do w miarę sprawnych akumulatorów , to co pisze w
    instrukcji to bajka a najbardziej rozbawiło mnie stwierdzenie że ładuje
    zupełnie rozładowane akumulatory, podłączyłem akumulator motocyklowy 12V 6Ah
    dosyć mocno rozładowany, ładowarka rozpoznała w nim zupełnie naładowany
    akumulator 6V no i klops, co śmieszne podłączyłem do prostej ładowarki
    kupionej w TME (2V-6V-12V) podłączyłem ten akumulator na 1min i po tym
    czasie podłączyłem ten z lidla no i cuda bo stwierdził że aku ma 12V i jest
    w pełni naładowane :), na drugi ogień poszedł żelowy 7,5Ah rozładowany do 0
    , niestety lidlowski stwierdził że akumulatora nie ma, podłączyłem a
    TMEmowski bez problemu przywrócił go do życia, tak więc prostota górą.

  • 6. Data: 2011-01-22 11:32:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 22 Jan 2011 11:57:49 +0100, Papkin wrote:
    >W lidlu masz za 55-59zl, ale trzeba upolowac bo rzucaja to nie regularnie w
    >okresie zimowym (ostatnio bylo z tydzien temu i wymiotlo). Przerabiac cos jesli
    >za 55zyla masz produkt dedykowany i dobry?

    Jesli to to o czym mysle, to ma jedna wade - prad ladowania 3.6A.
    Jak czlowiekowi sie spieszy, to przydaloby sie 10A.

    J.

  • 7. Data: 2011-01-22 14:37:20
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 22-01-2011 o 11:47:22 Desoft <N...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > Chyba że zagraża prostownikowi zbyt duży prąd...

    > Czytałeś kiedyś jakąś dokumentację do akumulatora?
    > Poradziłeś mu jak szybko uszkodzić akumulator.
    Ten typ tak ma, na budowlanej też tak dobrze radzi.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 8. Data: 2011-01-22 14:48:20
    Od: "zapinio" <i...@z...pl>

    ...a jeszcze lepiej 20A lub 50A.
    I zeby koniecznie kosztowalo 5 zl.
    Jak sie czlowiekowi spieszy to najpierw czlowiek powinien pomyslec.
    Np. o skutkach swoich poczynan.

  • 9. Data: 2011-01-22 14:48:32
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > ta ładowarka jest dobra do w miarę sprawnych akumulatorów , to co
    > pisze w instrukcji to bajka a najbardziej rozbawiło mnie stwierdzenie
    > że ładuje zupełnie rozładowane akumulatory, podłączyłem akumulator

    pisali na elekrodzie ze napiecie < 7.x V na 12V aku powoduje ze go nie widzi i
    trzeba rownolegle podlaczyc mu jakies napiecie, np drugi AKU by zaskoczylo
    ladowanie a pozniej mozna odlaczyc i idzie samo. Takze dla zle traktowanych aku
    masz racje.

    No ale dla mnie jest ok, nie rozladowuje tak aku, raczej...

    Zreszta zelowy pisales "na zero" to sie nadaje jeszcze do czegos pozniej?
    Gdzies ktos pisal ze gleboko rozladowane aku sa na smietnik... ozywiles trupa
    czy moze chodzi o to ze po takim katowaniu zostaje marne 80% pierwotnej
    pojemnosci itd? Prostownik ktory mam daje ok 17V w piku (kondziolek do zaciskow
    i mierze napiecie na kondziolku bo truerms nie mam). To chyba zdrowe dla AKU
    nie jest a prostownik daje 3A i wazy 3KG... a lidlowy schowam do kieszeni i
    wazy ulamek tego i tyle samo mniej miejsca zajmuje.

  • 10. Data: 2011-01-22 14:54:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 22 Jan 2011 15:48:32 +0100, Papkin wrote:
> [...]
    >masz racje.
    >
    >No ale dla mnie jest ok, nie rozladowuje tak aku, raczej...

    O tyle do d* ze zapomnisz kiedys swiatla wylaczyc, zejdzie "do zera" i
    co zrobisz ? Biec do sklepu po nowe aku czy po nowy prostownik ? :-)

    J.