    From: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ladowanie akumulatora zima
    Date: Mon, 6 Feb 2012 17:45:48 +0000 (UTC)

    L501 aneryS <s...@s...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Było chociażby na obudowie napisane :)
    Ha ha ha. Rzeczywista pojemność akumulatora rozruchowego nie jest znana. Żeby
    ją poznać należy rozładować w pełni naładowany akumulator i ją obliczyć. Tylko
    jak to zrobić w rozładowanym akumulatorze rozruchowym. W miarę zużywania się
    akumulatora jego rzeczywista pojemność użytkowa spada. Prąd 1/10C będzie więc
    inny niż by wynikało z nalepki na akumulatorze. Poprawne lądowanie akumulatora
    rozruchowego to takie jak w samochodzie. ładując z prostownika należy zapewnić
    tylko żeby napięcie na zaciskach nie urosło powyżej niecałych piętnastu
    woltów. 14,5 będzie dobre 14.75 też. Ale 15,5 już nie. Wydajność prądowa
    ładowarki ma drugorzędne znaczenie. Powinna być wyższa od prądu
    samorozładowania i nie większa niż wydajność prądowa alternatora w samochodzie
    z którego pochodzi akumulator. Akumulatorowi rozruchowemu nie przeszkadza że w
    pierwszej fazie ładowania dostanie z prostownika strzała 50A pod warunkiem że
    napięcie nie urośnie powyżej dopuszczalnego. Po każdym uruchomieniu silnika z
    rozrusznika dostaje przez moment prąd niewiele mniejszy od możliwości
    alternatora. Zauważ że używałem nazwy " akumulator rozruchowy" To taki jak w
    samochodzie z silnikiem spalinowym. Są jeszcze akumulatory trakcyjne. Te
    pomimo że też są kwasowe i ołowiowe ładuję się inaczej.