  • Data: 2009-02-07 14:52:00
    Temat: Re: ktore z "bezlustrzankowych" rozwiazan?
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    jerzy szczudlowski pisze:
    > Pierwsze kłóci się z drugim. Między cropem a pełną klatką powierzchnia
    > naświetlania _zmienia_ się właśnie.

    Temu nie przeczę, ale z oznaczeń obiektywu dotyczących światła tego nie
    wyczytasz.
    Równie dobrze mógłbyś powiedzieć, że zmienia się światło, kiedy
    kadrujesz zdjęcie, a to brzmi conajmniej dziwnie.
    To co zwykło się nazywać światłem obiektywu i wyrażać w oznaczeniach
    liczbami jest zupełnie niezależne od koła obrazowego jakie daje
    obiektyw. Wielkość powierzchni, wynikowa odbitka, czułość i jakość która
    za tym idzie to zupełnie osobne zagadnienie i o nim pisał Gotfryd.

    > Chyba od złej strony patrzysz na sprawę. Popatrz od strony tego prostokąta.

    Wiem o co Ci chodzi, ale jednak przeciwny jestem temu spojrzeniu. Tak
    jak pisałem oznaczałoby to, że kadrując zmieniasz światło, a inna
    wielkość matrycy to inny kadr tak naprawdę.

    > Matematycznie to byłoby jakoś tak:
    > r: promień koła obrazu
    > FXn, DXn: wymiary większej i mniejszej matrycy

    > S_FX = PI*r^2-FX1*FX2
    > S_DX = PI*r^2-DX1*DX2

    > Jeżeli promień "r" jest stały to S_FX<S_DX ("S" to pole niewykorzystane).

    Tak jak pisałem doskonale rozumiem co chcesz powiedzieć, jednak to jak
    to ujmujesz nie jest raczej prawidłowe. Po prostu światło obiektywu to
    nie jest cokolwiek związane z powierzchnią, ale transmisją. O
    powierzchni mówi Ci inny parametr. To tak jak byś kupował wykładzinę i
    dziwił się, że nie podają Ci ceny za centymetr kwadratowy tylko w
    metrach bieżących (i w nawiasie z jak szerokiej roli).
    Te parametry świetnie z siebie wynikają, ale terminologia jest taka, że
    światło obiektywu oznaczone jest na jednostkę powierzchni.

    > Bo tak jest (pomijając dywagacje na temat GO:) Przynajmniej z tymi
    > obiektywami, które posiadam.

    Oczywiście że tak nie jest :)
    To wszystko jest zeskalowane przez iso i jego jakość.
    Gdyby było jak opisujesz to aparaty kompaktowe musiałyby naświetlać
    zupełnie inaczej. Wtedy wszędzie wybierałoby się konkretne iso i byłoby
    się pewnym konkretnej jakości.
    Tymczasem zarówno lustrzanką z pełną klatką jak i kompaktem zrobisz
    zdjęcie o tych samych parametrach (innej ogniskowej tylko, ale żeby kadr
    był taki sam). Tyle, że lustrzanka będzie na iso400 dawała ładny obraz,
    a iso400 w kompakcie to już będzie sam szum.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \