  • 11. Data: 2012-11-21 15:51:27
    Temat: Re: krzyżówka- kto pojedzie pierwszy
    Od: RedLite <y...@b...von.pl>

    > W dniu 2012-11-20 10:46, Łukasz pisze:>
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/28f244cab5bff38d
    .html

    > A pojedzie pierwszy.

    Wrong

    > B nie widzi znaków jakie ma A. Ma obowiązek ustąpić
    > pierwszeństwa, więc to zrobi, skoro A nadjeżdża z jego prawej strony.

    A ma bezwzględny obowiązek się zatrzymać, natomiast B ma ustąpić
    pierwszeństwa.
    Ustąpienie pierwszeństwa nie oznacza zatrzymania pojazdu, a jedynie
    takie zachowanie, które nie spowoduje zmiany kierunku, pasa czy zmiany
    prędkości innego uczestnika ruchu.

    --

    RedLite

  • 12. Data: 2012-11-21 15:57:06
    Od: PJ <p...@g...com>

    //Nie pierwszy i nie ostatni taki dylemat w naszym pięknym kraju (choć
    nie jestem pewien czy to nie jedno z tych "mądrych,wydumanych" pytań z
    zestawów egzaminacyjnych).

    and the winner is:

    Odpowiedź: Czytelnik w pełni ma rację. Znak D-41 nie może być
    stosowany łącznie ze znakiem A-7, gdyż znaki te w sposób różny
    regulują kwestię pierwszeństwa. Włączając się do ruchu, co wynika ze
    znaku "koniec strefy zamieszkania" kierujący ma ustąpić wszystkim bez
    wyjątku, natomiast znak "ustąp pierwszeństwa" zobowiązuje do
    ustąpienia pierwszeństwa tylko tym, którzy znajdują się na drodze z
    pierwszeństwem (por. § 5 ust. 5 i § 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie
    znaków i sygnałów drogowych). Czytelnik dobrze wskazał to na
    przykładzie.
    Zbigniew Drexler, autor książek popularyzujących przepisy o ruchu
    drogowym oraz ich objaśnianie

    czyli po prostu podpucha egzaminacyjna .-)

    P.

  • 13. Data: 2012-11-21 16:36:20
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-21 15:51, RedLite pisze:
> [...]
    > Ustąpienie pierwszeństwa nie oznacza zatrzymania pojazdu, a jedynie
    > takie zachowanie, które nie spowoduje zmiany kierunku, pasa czy zmiany

    Formalnie może i masz rację. Ale ja będąc w aucie B, zdecydowanie nie
    wychyliłbym się przed A. Dla świętego spokoju - czasem lepiej odpuścić,
    niż psuć sobie nerwy brakiem auta, walką z ubezpieczycielem, itp.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 14. Data: 2012-11-21 16:36:36
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    RedLite wrote:

> [...]
    > Ustąpienie pierwszeństwa nie oznacza zatrzymania pojazdu, a jedynie
    > takie zachowanie, które nie spowoduje zmiany kierunku, pasa czy zmiany

    He, he - takie proste oznakowanie, dwa pojazdy więc tylko dwa rozwiązania,
    ale każdy ma jakieś inne uzasadnienie. Strach na drogę wyjeżdżać.
    Wymyślcie jeszcze coś :-)

  • 15. Data: 2012-11-21 16:39:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > He, he - takie proste oznakowanie, dwa pojazdy więc tylko dwa
    > rozwiązania, ale każdy ma jakieś inne uzasadnienie. Strach na drogę
    > wyjeżdżać. Wymyślcie jeszcze coś :-)

    Zapomniałem -ja z opcji: AB

  • 16. Data: 2012-11-21 16:45:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    RedLite wrote:

> [...]
    > Ustąpienie pierwszeństwa nie oznacza zatrzymania pojazdu, a jedynie
    > takie zachowanie, które nie spowoduje zmiany kierunku, pasa czy zmiany

    I o co Ci chodzi konkretnie?
    To zatrzymanie się wyklucza pierwszeństwo?

  • 17. Data: 2012-11-21 17:12:57
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 21 Nov 2012 15:51:27 +0100, RedLite
    <y...@b...von.pl> wrote:

    >Wrong
    >

    >A ma bezwzględny obowiązek się zatrzymać, natomiast B ma ustąpić
    >pierwszeństwa.

    no i gitara: A się zatrzymał, zobaczył, że na drodze z pierwszeństwem
    (znaczy na tych dwóch "odnogach" brak przeciwników i ruszył.
    Doszło do kolizji. Kto winien? B, bo nie ustąpił pierwszeństwa.
    Czyli... "A pojedzie pierwszy".

    A ujmując inaczej: jako kierujący B jaką masz pewność, że zdążysz
    przejechać na tyle szybko, że A zdoła się zatrzymać i ruszyć i nie
    będzie "na kursie kolizyjnym" z Tobą? Nie ma przecież przepisu
    nakazującego stać określony czas.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 18. Data: 2012-11-21 17:31:19
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 21.11.2012 17:12, Jarek Andrzejewski wrote:

    > no i gitara: A się zatrzymał, zobaczył, że na drodze z pierwszeństwem
    > (znaczy na tych dwóch "odnogach" brak przeciwników

    Skrzyżowanie jest częścią drogi. Więc musi nie tylko sprawdzić wjazdy na
    skrzyżowanie ale też samo skrzyżowanie.

    > i ruszył.
    > Doszło do kolizji. Kto winien? B, bo nie ustąpił pierwszeństwa.
    > Czyli... "A pojedzie pierwszy".

    Albo A bo wymusił. Zależnie od sytuacji faktycznej.

    > A ujmując inaczej: jako kierujący B jaką masz pewność, że zdążysz
    > przejechać na tyle szybko, że A zdoła się zatrzymać i ruszyć i nie
    > będzie "na kursie kolizyjnym" z Tobą?

    Zbliżasz się do skrzyżowania jako B:
    - widzisz A, który się zatrzymał i właśnie rusza - przepuszczasz go, bo
    jest z prawej.
    - widzisz A, który się zatrzymuje - jedziesz bo A się zatrzymuje a
    pierwszeństwo odnosi się do poruszających się pojazdów. Wjeżdżasz na
    skrzyżowanie - znajdujesz się na drodze z pierwszeństwem. A zanim ruszy
    musi ci ustąpić.

    Michoo

  • 19. Data: 2012-11-21 17:41:33
    Od: RedLite <y...@b...von.pl>

    > no i gitara: A się zatrzymał, zobaczył, że na drodze z pierwszeństwem
    > (znaczy na tych dwóch "odnogach" brak przeciwników i ruszył.
    > Doszło do kolizji. Kto winien? B, bo nie ustąpił pierwszeństwa.

    Tak. Aczkolwiek niekoniecznie. :D
    Wymuszenie przez B owszem, ale wina kolizji po obu stronach. Nie możesz
    pchać się na chama; nawet pod samochód, który łamie przepisy.

    > Czyli... "A pojedzie pierwszy".

    Nie. Nie zawsze.

> [...]
    > przejechać na tyle szybko, że A zdoła się zatrzymać i ruszyć i nie
    > będzie "na kursie kolizyjnym" z Tobą? Nie ma przecież przepisu

    Wiec jeśli ja dojeżdżam i widzę, że chłop już się zatrzymał lub jest
    tego bardzo bliski, to się nie pcham, bo ryzykuję wymuszenie.
    Ale gdy widzę, że obaj dojedziemy do skrzyżowania mniej więcej
    jednocześnie zwalniam, ale nie zatrzymuje się. On musi.

    --

    RedLite

  • 20. Data: 2012-11-21 17:42:24
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 21 Nov 2012 17:31:19 +0100, Michoo <m...@v...pl> wrote:

    >Skrzyżowanie jest częścią drogi. Więc musi nie tylko sprawdzić wjazdy na
    >skrzyżowanie ale też samo skrzyżowanie.

    sprawdził. "B" nie było na skrzyżowaniu. Ruszył.

    >Albo A bo wymusił. Zależnie od sytuacji faktycznej.

    "wymusił"? Przecież zatrzymał się i ruszył. Jak można mówić o
    wymuszeniu, skoro po prostu skorzystał z przysługującego mu
    pierwszeństwa przejazdu.

> [...]
    >pierwszeństwo odnosi się do poruszających się pojazdów. Wjeżdżasz na
    >skrzyżowanie - znajdujesz się na drodze z pierwszeństwem. A zanim ruszy

    A co w sytuacji, gdy zderzasz się swoim prawym przednim rogiem z lewym
    przednim rogiem auta drugiego auta? Nadal uważasz, że "zyskałeś
    pierwszeństwo" tylko dlatego, że on się zatrzymał "na stopie"?