-
1. Data: 2012-11-21 00:31:24
Temat: napiecie ladowania - jakie?
Od: a...@p...pl
Czesc,
jest sobie Fiat Seicento i wozi dzieci do szkoly muzycznej (przede
wszystkim), bo z rana do tej powszechnej to z reguly na piechote (bo
jest czas). Auto wiec jezdzi (ostatnio) na krotkich trasach (odpalenie
2.5 km, odpalenie, 2.5 km + plus moze jakis pobliski supermarket (2
odpalenia...) i boje sie, ze akumulator nie ma szans sie porzadnie
naladowac.
Sprawdzilem dzis multimetrem napiecie ladowania i przy wlaczonych
swiatlach (krotkie), dmuchawa na 1-2 biegu, wlaczone radio (srednio
glosno) bylo 13.88V. Gdy dowalilem mocniej dmuchawe to zeszlo na 13.5
(ca). Akumulator jest nowy od 08.2012 bo tamten juz padl (po 5-6
latach) i jak wkladali aku, to sprawdzali, ze niby ladowanie ok. ale
to bylo ze 3 miesiace temu, wiec moglo cos juz nawalic.Obawiam sie, ze
jak dojdzie jeszcze ogrzewanie tylnej szyby, to bilans energetyczny
bedzie ujemny.
W regulatorze ladowania nie mozna nic zmienic, bo jest to modul i nie
ma tam zadnych pokretel aby cos "podregulowac". Czy sa moze takie
regulatory ladowania, ktore fabrycznie pracuja na troche wyzszych
poziomach (napiecia) ladowania. Blizej 14V lub ponad.
Przy ladowarkach akumuloatorowych (automatycznych) przyjmuje sie, ze
napiecie ladowania (w normalnych warunkach) to 14.4V a ladowanie na
mrozie nawet 14.7V. Wiec jak to sie ma to regulatora ladowania w
aucie, gdzie te napiecia sa nizsze. To wlasnie w aucie ladowanie
powinno byc bardziej "agresywne" niz na "prostowniku"?
--
ThinkXtra
-
2. Data: 2012-11-21 00:55:08
Temat: Re: napiecie ladowania - jakie?
Od: "szufla" <b...@e...pl>
> glosno) bylo 13.88V. Gdy dowalilem mocniej dmuchawe to zeszlo na 13.5
> (ca). Akumulator jest nowy od 08.2012 bo tamten juz padl (po 5-6
> latach) i jak wkladali aku, to sprawdzali, ze niby ladowanie ok. ale
Dobre masz ladowanie, taki aku uzywany na krotkich trasach powinienes raz na kilka
miesiecy doladowac prostownikiem.
sz.
-
3. Data: 2012-11-21 10:06:57
Temat: Re: napiecie ladowania - jakie?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 21 Nov 2012 00:31:24 +0100, a...@p...pl napisał(a):
> Sprawdzilem dzis multimetrem napiecie ladowania i przy wlaczonych
> swiatlach (krotkie), dmuchawa na 1-2 biegu, wlaczone radio (srednio
> glosno) bylo 13.88V. Gdy dowalilem mocniej dmuchawe to zeszlo na 13.5
> (ca).
A dodaj troche gazu, wzrasta do 14V ?
13.9, a nawet 13.5V to jeszcze nie jest tak zle - akumulator jest ladowany.
Tyle ze slabo ... i moze nie starczyc na doladowanie po rozruchu i po
postoju.
Ale dobry benzyniak szybko zapala.
> jak dojdzie jeszcze ogrzewanie tylnej szyby, to bilans energetyczny
> bedzie ujemny.
Bylo sprawdzic. Jak spadnie ponizej 13.2V, to juz ujemny.
> W regulatorze ladowania nie mozna nic zmienic, bo jest to modul i nie
> ma tam zadnych pokretel aby cos "podregulowac". Czy sa moze takie
> regulatory ladowania, ktore fabrycznie pracuja na troche wyzszych
> poziomach (napiecia) ladowania. Blizej 14V lub ponad.
Rzeklbym ... bywaja. Jedni producenci lubia dac te 14.5V, inni wola 13.8.
Tak wprost do wyboru, dla konkretnego auto to niekoniecznie.
J.
-
4. Data: 2012-11-21 10:14:11
Temat: Re: napiecie ladowania - jakie?
Od: Jacek <s...@o...pl>
W dniu 2012-11-21 00:31, a...@p...pl pisze:
> Sprawdzilem dzis multimetrem napiecie ladowania i przy wlaczonych
> swiatlach (krotkie), dmuchawa na 1-2 biegu, wlaczone radio (srednio
> glosno) bylo 13.88V. Gdy dowalilem mocniej dmuchawe to zeszlo na 13.5
> (ca). Akumulator jest nowy od 08.2012 bo tamten juz padl (po 5-6
> latach) i jak wkladali aku, to sprawdzali, ze niby ladowanie ok. ale
> to bylo ze 3 miesiace temu, wiec moglo cos juz nawalic.Obawiam sie, ze
> jak dojdzie jeszcze ogrzewanie tylnej szyby, to bilans energetyczny
> bedzie ujemny.
Na pierwszy rzut oka wygląda, że masz wszystko ok.
Zapytam, jak zwykle: co to za multimetr? Wiarygodny.
Często się zdarza, że ktoś ma prosty multimetr z marketu i zbytnio
wierzy w cyferki na wyświetlaczu, a tymczasem dokładność dwóch cufr po
przecinku, nie oznacza, że miernik jest dokładny.
Jacek
-
5. Data: 2012-11-22 00:30:46
Temat: Re: napiecie ladowania - jakie?
Od: PiteR <e...@f...pl>
na ** p.m.s ** pisze tak:
> W regulatorze ladowania nie mozna nic zmienic, bo jest to modul i nie
> ma tam zadnych pokretel aby cos "podregulowac".
Wstaw sobie diodę np 1N5402 w połączenie do masy.
http://articles.mbz.org/electric/regulator/
--
Piter
vw golf mk2 1.3 '87
vw passat B5 1.6 '98
-
6. Data: 2012-11-22 14:26:37
Temat: Re: napiecie ladowania - jakie?
Od: Wmak <y...@u...narkive.com>
Jeśli alternator z regulatorem przypomina ten z obrazka:
http://tinyurl.com/aqse3ft
to nie trzeba rozmontowywać regulatora napięcia.
Dioda krzemowa 3A wstawiona szeregowo z niebieskawym (na innych zdjęciach czerwonym)
przewodem wychodzącym z głębi alternatora, "strzałką" w kierunku złączki na
regulatorze, podniesie napięcie wyjściowe alternatora o ok 0.5-0.7 V,
Przyrost napięcia zależny od konkretnej diody - zwykła prostownicza da ok 0.7V,
szybka telewizyjna ok 0.5V a dioda Schottky ok 0.3V
Napięcie wyjściowe z alternatora będzie dodatkowo skompensowane temperaturowo - w
mrozy wyższe, w upały niższe mniej/więcej o 0.2V. (też zależy od gatunku diody)