  • 41. Data: 2010-12-30 00:26:47
    Temat: Re: kręci się tylko jedno koło
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On 29 Dec 2010 15:55:19 GMT, Sergiusz Rozanski
    <w...@m...com.pl> wrote:

    > A to wytłumacz może po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
    > zawsze równy? Bo ja np już wiele razy miałem przypadek że 1 koło miałem w
    > powietrzu i drugie za chrl nie ruszyło auta - dziwne nie prawda?

    No przecie jest równy: koło obracajace się w powietrzu nie
    napotyka na żaden opór, więc moment na nim jest blisku zeru
    (akurat tyle, by pokonać opory łożysk czy trzymającego hamulca).
    A na drugim jest tyle samo i auto nie chce ruszyć. Mowa
    oczywiście o otwartym dyfrze.

    r.
    _____________

  • 42. Data: 2010-12-30 00:27:06
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 27 Dec 2010 09:58:06 +0100, Filip KK <n...@n...pl>
    wrote:

    > 95% aut jeździ z napędem na jedno koło?! Hahahahah, leżę! :D:D

    Wypnij półośkę od jednego z napędzanych kół i powiedz jak auto
    rusza po tej ,,modyfikacji'' (auta zeszperowane nie wchodzą do
    powyższej grupy, one są napędzane na więcej niż jedno koło).

    r.
    _____________

  • 43. Data: 2010-12-30 10:35:22
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 29.12.2010 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał/a:

    > Nadal nie rozumiesz? Jeśli jedno koło w górze, to nie stawia żadnego
    > oporu - nie występuje na nim moment. Skoro nie ma na jednym, to nie ma
    > na żadnym (oczywiście pomijając opory).

    Ale CO MNIE MOMENT???, pisałem gdzieś o momencie? NIE. Pisałem że napędza
    1 koło - wszystko.

    Nie dochodzę przyczyny - chociaż ją rozumiem:

    w przypadku gdy postawimy już auto na 4 koła, to moment przekazywany jest na
    wszystkie koła, jest równy i wynosi tyle ile potrafi przenieść koło które
    ma "najłatwiej" - co skutkuje tym że w jednej chwili całe auto ciagnie to
    1 koło. Np staję 1 kołem na gołym lodzie i ma ono jakąś szczątkową
    przyczepność, daje but w podłogę no i wiadomo to 1 koło się ślizga, ale po mału
    dogryza się do "twardego" i to powoduje że pozostałe koła pozwalają mi
    ruszyć, ale tylko na tyle na ile to JEDNO koło się dogryzło - więc to jedno
    koło "ciągnie" całość.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 44. Data: 2010-12-30 10:38:39
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 29.12.2010 Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org> napisał/a:

> [...]
    > (akurat tyle, by pokonać opory łożysk czy trzymającego hamulca).
    > A na drugim jest tyle samo i auto nie chce ruszyć. Mowa

    Ale ja nie zaprzeczam że moment siły nie jest równy! Nigdzie nie pisałem
    w mojej pierwszej wiadomości we wątku o momencie siły tylko o tym że
    auto ciągnie 1 koło - wszystko.

    Wyjaśniesz sytuacje, która jest jasna: auto ciągnie to 1 koło które
    ma najłatwiej, a skoro jest w powietrzu co auto nie jedzie :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 45. Data: 2010-12-30 10:51:35
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-12-30 10:35, Sergiusz Rozanski pisze:

> [...]
    > ma "najłatwiej" - co skutkuje tym że w jednej chwili całe auto ciagnie to

    Nie - ciągną wtedy 4 koła z równą siłą - równą temu "najsłabszemu".

    > Np staję 1 kołem na gołym lodzie i ma ono jakąś szczątkową
    > przyczepność, daje but w podłogę no i wiadomo to 1 koło się ślizga, ale po mału
    > dogryza się do "twardego" i to powoduje że pozostałe koła

    .. napędzane ciągną, a każde z siłą równą temu, które sie slizga.
    Jedyna różnica jest te inne się akurat nie ślizgają - bo ta siła
    nie powoduje u nich jeszcze poslizgu.

  • 47. Data: 2010-12-30 10:55:04
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 30 Dec 2010, Sergiusz Rozanski wrote:

    > Ale ja nie zaprzeczam że moment siły nie jest równy! Nigdzie nie pisałem
    > w mojej pierwszej wiadomości we wątku o momencie siły tylko o tym że
    > auto ciągnie 1 koło - wszystko.

    No właśnie nie "ciągnie jedno koło", tylko ciągną *wszystkie* koła
    napędzane, ale z siłą nie większą, niż siła oporu na kole, które ma
    najmniejszą przyczepność. A przyznasz, że to jest dość istotna różnica :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 46. Data: 2010-12-30 10:55:04
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-12-30 10:38, Sergiusz Rozanski pisze:

> [...]
    >
    > Wyjaśniesz sytuacje, która jest jasna: auto ciągnie to 1 koło które
    > ma najłatwiej, a skoro jest w powietrzu co auto nie jedzie :)

    Siła z jaką ciągnie każe koło jest taka sama. To że jedno się ślizga
    nie ma znaczenia, siła sumaryczna jest 2x (albo 4x) większa.

    Można więc co najwyżej powiedzieć że koło które się slizga limituje
    siłę całkowitą - poprzez współczynnik "krotności" napędu, a nie
    że tylko ono napędza pojazd.

  • 48. Data: 2010-12-30 11:10:03
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 30.12.2010 Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl> napisał/a:

    > No w=B3a=B6nie nie "ci=B1gnie jedno ko=B3o", tylko ci=B1gn=B1 *wszystkie* k=
    > o=B3a=20
    > nap=EAdzane, ale z si=B3=B1 nie wi=EAksz=B1, ni=BF si=B3a oporu na kole, kt=
    >=F3re ma=20
    > najmniejsz=B1 przyczepno=B6=E6. A przyznasz, =BFe to jest do=B6=E6 istotna =
    > r=F3=BFnica :)

    Jak bym nie miał blokad to praktyczna różnica niewielka, ot jedno koło w poślizgu
    i nie jadę :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 49. Data: 2010-12-30 11:22:00
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 30 Dec 2010, Sergiusz Rozanski wrote:

    > Jak bym nie miał blokad to praktyczna różnica niewielka, ot jedno koło w
    > poślizgu i nie jadę :)

    To fakt, ale chodzi o zasadę ;) Wiele osób jest przekonanych, że jeśli
    jedno koło się ślizga, to znaczy, że napęd przekazywany jest tylko na to
    koło, podczas gdy w "otwartym" mechanizmie różnicowym moment napędowy
    zawsze jest dzielony po równo między oba koła. Natomiast dopiero blokada
    pozwala na to, że na jednym kole możemy mieć moment bliski zeru, a na
    drugim maksymalny :)

    Pozdrawiam :)

    W.