-
1. Data: 2010-12-26 21:52:24
Temat: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: "bagno" <b...@o...pl>
Witam
Mam problem z autem - rozładowuje mi się akumulator.
Chciałbym zrobić urządzenie które przez tydzień będzie mierzyło napięcie na
akumulatorze
i prąd czuwania.
Chciałbym do tego wykorzystać zestaw startowy na ATMEGA8 lub ATTINY2313.
Akurat coś
takiego mam pod ręką.
Zastanawiam się jakich niespodzianek mogę się spodziewać.
Zakładam, że będzie to zasilane z jakichś baterii. Powinno wytrzymać ten
tydzień jeżeli będe
wybudzał procesor co pół godziny na czas pomiaru.
Czy przetworniki z tych kontrolerów dadzą radę ? Chciałbym mierzyć prądy od
30mA do około
10A i napięcia od 8 do 16. Chciałbym uzyskać dokładność do około 10mA i
0,1V.
Do pamiętania danych mam jakiś niewielki eeprom.
Czy jest szansa, że to skalibruje bez większych kombinacji ?
To nie musi być strasznie dokładne. Chce stwierdzić, że na przykład po 2
dniach napięcie spadło
o połowe albo, że coś mi zjada dużo prądu. Chociaż do tego trzebaby mierzyć
dużo częściej niż
raz na pół godziny.
Ma to sens robić ? Może ktoś zna mądrzejsze metody sprawdzenia co się dzieje
?
-
2. Data: 2010-12-26 21:58:04
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: Filip KK <n...@n...pl>
W dniu 2010-12-26 21:52, bagno pisze:
> Ma to sens robić ? Może ktoś zna mądrzejsze metody sprawdzenia co się dzieje
> ?
>
Nie ma sensu. Zabierz się za lekturkę w swoim wątku, napisałem Ci co
masz zrobić krok po kroku z ilustracjami foto. Najpierw masy, potem
sprawdzisz alternator, jak to zrobić? Również Ci opiszę. Chcę najpierw
zobaczyć nowe masy.
Pozdrawiam
-
3. Data: 2010-12-26 22:43:53
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: "bagno" <b...@o...pl>
Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
news:if8aei$94n$16@news.net.icm.edu.pl...
>W dniu 2010-12-26 21:52, bagno pisze:
>
>> Ma to sens robić ? Może ktoś zna mądrzejsze metody sprawdzenia co się
>> dzieje
>> ?
>>
> Nie ma sensu. Zabierz się za lekturkę w swoim wątku, napisałem Ci co masz
> zrobić krok po kroku z ilustracjami foto. Najpierw masy, potem sprawdzisz
> alternator, jak to zrobić? Również Ci opiszę. Chcę najpierw zobaczyć nowe
> masy.
Ehh nie ta grupa. Pomyłka.
-
4. Data: 2010-12-27 00:04:41
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-12-26 21:52, bagno pisze:
> Czy przetworniki z tych kontrolerów dadzą radę ? Chciałbym mierzyć prądy od
> 30mA do około
> 10A i napięcia od 8 do 16. Chciałbym uzyskać dokładność do około 10mA i
> 0,1V.
Prądy rozładowania to dochodzą do kilkuset A jeżeli chcesz mierzyć
całość, a i tak mogą przekraczać 100A nawet jeżeli pominiesz obwód
rozrusznika (chociaż to zależy od ilości odbiorników prądu).
Co prawda nie jak samochód stoi, ale nie wiem czy chcesz uziemiać
samochód na czas swoich badań.
Do tego jak chcesz robić taki pomiar to jeszcze powinieneś uwzględnić
pomiar prądu ładowania.
Jeżeli pomiar zrobisz z pominięciem obwodu rozrusznika, to powinno się
to dać zmierzyć - musisz wpiąć jakiś opór na tyle duży żeby Ci nie
zabrakło dokładności pomiaru, a na tyle mały żebyś nie wprowadził
jakiegoś istotnego spadku napięcia.
Natomiast jestem pewien że to co rozładowuje Ci akumulator to nie jest
coś co nagle uruchamia się po godzinach stania i zjada Ci akumulator, a
zapewne albo bierze ten prąd ciągle, albo powoduje niedoładowanie
akumulatora podczas pracy silnika.
I nim wykonasz, przetestujesz, skalibrujesz to swoje urządzenie, to jak
się zabierzesz do sprawy od tej strony od której należy, to już dawno
będziesz miał problem zlokalizowany i naprawiony.
> Ma to sens robić ? Może ktoś zna mądrzejsze metody sprawdzenia co się dzieje
> ?
Napisałem Ci w poprzednim wątku.
Pomiar napięć na klemach akumulatora w różnych warunkach już Ci dużo powie.
Jak masz dwie osoby możesz też sprawdzić spadek napięcia na przewodzie
zasilającym i przewodach masowych doprowadzających prąd do rozrusznika.
Również spadek napięcia na akumulatorze w chwili rozruchu.
-
5. Data: 2010-12-27 00:04:57
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>
> Ehh nie ta grupa. Pomyłka.
Z powodu jednego trolla?
:)
Piotr
-
6. Data: 2010-12-27 06:22:54
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: "bagno" <b...@o...pl>
Użytkownik "Uncle Pete" <p...@i...waw.pl> napisał w wiadomości
news:4d17ca4a$1@news.home.net.pl...
>> Ehh nie ta grupa. Pomyłka.
>
> Z powodu jednego trolla?
> :)
Z powodu jednej pomyłki. Miało być pl.misc.elektronika.
-
7. Data: 2010-12-29 09:18:24
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "bagno" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
news:4d17ab02$0$2490$65785112@news.neostrada.pl...
> Witam
>
> Mam problem z autem - rozładowuje mi się akumulator.
>
> Chciałbym zrobić urządzenie które przez tydzień będzie mierzyło napięcie
> na akumulatorze
> i prąd czuwania.
A nie lepiej to sprawdzać przed wyjazdem?
Miałem podobne problemy, latałem, mierzyłem, reklamowałem kolejny aku, w
końcu kupiłem miernik z diodkami za naście zł, teraz już NIE PRÓBUJĘ odpalać
auta gdy aku nie jest naładowany (oczywiście aku jest nowy) i problem
zniknął.
Inaczej zabijesz każdy aku, one nie służą do głębokiego rozładowania, psują
się od tego nieodwracalnie.
Obstawiam, że masz ten sam problem.
-
8. Data: 2010-12-30 08:58:45
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: "bagno" <b...@o...pl>
Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w wiadomości
news:4d1aeed1$0$2440$65785112@news.neostrada.pl...
> Użytkownik "bagno" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> news:4d17ab02$0$2490$65785112@news.neostrada.pl...
>> Witam
>>
>> Mam problem z autem - rozładowuje mi się akumulator.
>>
>> Chciałbym zrobić urządzenie które przez tydzień będzie mierzyło napięcie
>> na akumulatorze
>> i prąd czuwania.
>
> A nie lepiej to sprawdzać przed wyjazdem?
> Miałem podobne problemy, latałem, mierzyłem, reklamowałem kolejny aku, w
> końcu kupiłem miernik z diodkami za naście zł, teraz już NIE PRÓBUJĘ
> odpalać auta gdy aku nie jest naładowany (oczywiście aku jest nowy) i
> problem zniknął.
Mi nie chodzi o sprawdzenie czy akumulator jest naładowany tylko kiedy i co
go mogło rozładować.
-
9. Data: 2010-12-30 09:09:17
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "bagno" <b...@o...pl> napisał w wiadomości news:
>> Miałem podobne problemy, latałem, mierzyłem, reklamowałem kolejny aku, w
>> końcu kupiłem miernik z diodkami za naście zł, teraz już NIE PRÓBUJĘ
>> odpalać auta gdy aku nie jest naładowany (oczywiście aku jest nowy) i
>> problem zniknął.
>
> Mi nie chodzi o sprawdzenie czy akumulator jest naładowany tylko kiedy i
> co
> go mogło rozładować.
Bo zakładasz, że jest nadmiernie rozładowywany w trakcie postoju.
Być może niesłusznie
Ja też tak zakładałem, ale to nie było dobre założenie.
Auto rzadko jeździ, na krótkich trasach, więc rozładowywanie podczas
uruchamiania silnika nie jest kompensowane ładowaniem podczas jazdy - więc
akumulator się naturalnie po jakimś czasie rozładowuje. A próba odpalenia
auta w takim stanie (rozładowania) powodują opad masy i zmniejszanie się
pojemności akumulatora.
W rezultacie w pół roku udało mi się załatwić następny, nowy akumulator.
Obecnie już problem się rozwiązał - trzeba sprawdzać stopień naładowania
PRZED próbą odpalenia i podładowywać w razie potrzeby i powyższa sytuacja
nie wystąpi.
-
10. Data: 2010-12-30 12:28:25
Temat: Re: urządzenie do ciągłego pomiaru parametrów akumulatora
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-12-30 09:09, Cavallino pisze:
> Auto rzadko jeździ, na krótkich trasach, więc rozładowywanie podczas uruchamiania
silnika nie jest kompensowane ładowaniem podczas jazdy - więc akumulator się
naturalnie po jakimś czasie rozładowuje.
Eee, to w ceedzie jest naturalne? 15-letnia primera nie ma tego problemu...
Od ponad miesiąca mrozy i sniegi, stoi pod chmurką, i ładowarki nie widziała.
A jeżdżę tylko po mieście do pracy i to wcale nie codzinnie.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.