  • Data: 2010-02-07 00:50:04
    Temat: Re: kradzieżpršdu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Maciek napisał:

    > Nie, to jest termostat, więc reguluje temperaturę ale nie da się tak po
    > prostu napisać, że "3", to 20 stopni w środku pokoju, bo on reguluje na
    > podstawie tego, co opływa głowicę termostatu. Stąd silna zależność od
    > warunków obiegu powietrza wokół. Trzeba obserwować i potem już masz
    > najwygodniejszą temperaturę.

    Tak przypuszczałem. Czyli w praktyce jest to bliskie stabilizacji
    temperatury wody.

    > Lepsze sprzęgniecie z powietrzem pomieszczenia można by osiągnąć przy
    > wyciągnięciu czujnika gdzieś poza urządzenie a dla podzielnika to nie
    > jest zdrowe, bo aż by kusiło do kombinowania z jego pozycją. To jest
    > jakiś kompromis.

    Kompromis między "dobrze" a "sprawiedliwie". Do stabilizacji temperatury
    zapewniającej komfort cieplny potrzebny jest pomiar powietrza w pokoju,
    a do wykłócenia się o sprawiedliwy podział strat -- przy grzejniku.

    > widziałem prawdziwe ciepłomierze w biurach wynajmowanych przez różne
    > firmy w jednym budynku. Na każdym kaloryferze wisiał mocno rozbudowany
    > zawór z wyświetlaczem i dodatkowo podłączony do prądu. Według słów pani
    > pracujacej w biurze to cudo samo odkręca ogrzewanie przed ich przyjściem
    > a poza tym dokładnie wylicza ile tego ciepła wyciągnęły z obiegu. To już
    > był hardcore - nie do zastosowania w bloku. Nie pytałem o koszty stałe
    > ale z pewnością istnieją.

    Ale są w blokach indywidualne obwody CO zasilające pojedyncze mieszkania
    (na gaz, ale może też na wymiennik pędzony z EC), które umożliwiają
    takie rzeczy. To też rozwiązanie, niezłe w sumie.

    > No nie bardzo. Większy spadek temperatury powietrza będzie ale on
    > nie ma znaczenia dla podzielnika.

    Czyli znaczenie dla pomiaru ma tylko temperatura grzejnika?

    > On mierzy temperaturę kaloryfera a powietrze mierzy dla porównania,

    No to ja już nic z tego nie rozumiem.

    > żeby go nie oszukiwać tzw. korkiem cieplnym.

    A, żeby nie oszukiwać. To już wiem. Takiej maszynerii, która ma tylko
    na celu obronę przed oszustwami, to by sam Kaczyński nie wymyślił.

    > Temperatura pomieszczenia jest najważniejsza dla termostatu.

    A ja naiwnie sądziłem, że dla mieszkańców.

    [...kaloryfery dobre i złe...]
    > Co zrobić, żeby był jak najbardziej zbliżony do dobrego, to już
    > napisałem. Trzeba zadbać, żeby powolny opływ wody nie był tłumiony
    > przez osady szlamu, jakie się naniosły przez 40 lat używania.

    W starym przedwojennym żeliwnym żeberku mieści się półtora litra
    wody. W nowych aluminiowych jakieś pół szklanki. Naprawdę aż tyle
    tego szlamu tam siedzi, że aż woda nie może krążyć? Bo ja zawsze
    myślałem, że te osady to utrudniaja wymianę ciepła, a nie wody.

    --
    Jarek