  • Data: 2009-10-24 10:32:42
    Temat: Re: komputer dla fotografa
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-10-24 10:30:18 +0200, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

    > IMVHO to co pisze Grzegorz wskazuje na jeszcze jeden element - coś,
    > co z kolei Ty ignorujesz.
    > Co innego sprawa instrukcji, co innego sprawa standardu klawiatury,
    > IMO akurat "klawiatura programisty" ma więcej plusów, niż miałoby
    > ich twarde trzymanie się znakomicie utrudniającej życie klawitury
    > z utrudnionym dostępem do "[]{};:'""
    Błąd w założeniu. Klawisze [ ] znajdują się na lewo od backsace i są
    dostępne [ po prostu go wciskając, nie jest potrzebny żaden dodatkowy
    klawisz, a ] wciska się z shiftem. Nawiasy okrągłe są poniżej, na lewo
    od entera i ich sposób wywołania jest identyczny, otwierający = jeden
    klawisz, zamykający z shiftem. Do klamry należy użyć znaku nawiasu
    otwartego + alt, a do zamykającej nawias otwarty + alt + shift. Jest to
    jedyny przypadek "utrudnienia" bo należy użyć trzech klawiszy do
    zamknięcia klamry. Cudzysłów to jest shift i zero, na klawiaturze alfa.
    O bloku numerycznym nie wspominam. Bo w tym wypadku jest nie istotny.
    Średnik jest dostępny z jednego klawisza, a dwukropek, 7 + shift.
    W klawiaturze QWERTY czyli zgodnej ze standardem US tylko nawiasy
    kwadratowe są dostępne bezpośrednio, bez użycia dodatkowego klawisza.
    Powiem tak. W normalnym pisaniu (nie programowaniu), bardzo rzadko
    używa się nawiasu kwadratowego. Znacznie częściej okrągłego.
    Polak piszący znacznie częściej używa polskich ogonków, a te dostępne
    są w większości przypadków po naciśnięciu jednego klawisza.
    Utrudnienie dostępu o którym piszesz wynika z tego, że w pecetach pod
    kontrolą Ms-Dos, Win i Linux, zastosowano modyfikację układu
    "maszynistki" i jest on nazywany układem PL-214, który ma niewiele
    wspólnego z klawiaturą w układzie zgodnym z PN-87
    <http://pl.wikipedia.org/wiki/Klawiatura_maszynistki

    Przeczytaj dokładnie ten tekst, oraz porównaj sobie zaprezentowany tam
    układ z tym co możesz włączyć w win.
    Zresztą układ tam opisany, również różni się w kilku szczegółach od
    stosowanego w komputerach. Jednak Polskie znaki są dokładnie w tym
    miejscu.

    Przyczyną całego zamieszania, był właśnie dziki import komputerów,
    które nie były wyposażone w "polskie" klawiatury i trzeba było na
    szybko coś zrobić. Jako, że nie da się przerobić klawiszy, więc
    wymyślono "logiczny układ", dzięki któremu wystarczyło powiedzieć
    człowiekowi, że chcąc mieć polski znak wystarczy użyć lewego alta +
    litera.

    > Klient to TEŻ jest rynek. I klient łyka towar bez instrukcji, choć
    > to rzeczywiście może być pewne utrudnienie, głównie przez to że
    > i tak statystycznie tej instrukcji nie czyta :P (widzisz tych
    To akurat prawda, ale nie zmienia to faktu, że nie usprawiedliwia to
    wieloletniej praktyki sprzedawania w Polsce wszystkiego bez pl
    instrukcji. Importerzy mieli w dupie odpowiednie przepisy. Towar nie
    może być wprowadzony do obrotu bez polskiej instrukcji.

    > czytających instrukcję obsługi "zwykłej" klawiatury?)
    A po co czytać taką instrukcję, skoro wszystkie znaki potrzebne
    śmiertelnikowi, są widoczne na niej?

    > Za to wskazanie Grzegorza, że klienci by również nie kupowali
    > "polskich klawiatur", choćby dlatego że statystycznie *powinny*
    > być trochę droższe, ale również z powodu używania o czym wyżej,
    > stanowi tą ważniejszą część.
    I z tym nie dyskutuję. Zwróciłem tylko uwagę skąd wziął się taki stan rzeczy.
    Na początku lat 90-tych, gdy redakcje gazet, wydawnictwa i drukarnie
    przechodziły na komputery. Praktycznie wszędzie był układ maszynistki.
    Nikt nie chciał klawiatur z układem programisty. Bo nikt nie potrafił
    ich używać. Dziennikarze byli nauczeni szybko pisać nie patrząc na
    klawiaturę i potrzebna im była klawiatura zgodna z ich
    przyzwyczajeniami.

    Znowu dałem się wciągnąć w OT.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem