  • 61. Data: 2009-12-07 13:22:38
    Temat: Re: kompaktowa altenatywa do lustrzanki?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 7 Dez., 11:04, fimek <f...@u...to.wp.pl> wrote:

> [...]
    > Dla wyższych czułości zmniejsza się od strony szumu tym bardziej,
    > im wyższe ISO.
    >
    > Jeżeli masz odpowiednio bitowego RAWa (co najmiej 10 bitow bedzie),
    > to masz przecież progi poniżej najmniej znaczącego bitu dla 8-bitów.
    > Domyślam się, że ograniczeniem jest tu szum własny, ilość zgromadzonych
    > elektronów, ale moim zdaniem można to wykorzystać poprzez wzmocnienie po
    > stronie cyfrowej. Czyli że z RAWA cykniętego na ISO 100, można zrobić
    > poprawne zdjęcie odpowiadające ISO400 (pewnie trochę gorsze niż
    > zrobione faktycznie z ISO 400), ale da się poszerzyć dynamikę

    bledne rozumowanie.
    musisz rozrozniac pomiedzy dynamika wejscia i dynamika wyjscia
    dynamika wejscia to rozpietosc tonalna jaka jestes w stanie
    zerejestrowac.

    dynamika wyjscia to na ile stopni szarosci te scene mozesz " rozlozyc"
    - tutaj ma znaczenie glebokosc slowa w bitach.
    ale w ten sposob nie rozszerzysz dynamiki wejscia czyli rozpietosci
    tonalnej zarejestrowanej sceny.

    Technika HDR pozwala na rozszerzenie dynamiki wejscia , a dzieki
    tonmapingowi , ktory jest jej czescia sprowadzasz te szeroka skale
    wejsciowa zawsze do tej samej skali wyjsciowej wynikajacej np z
    mozliwosci urzadzen wyjscia.

    Podnoszenie ISO w aparacie to podnoszenie stopnia wzmocnienia ,
    poiewaz jednoczesnie wzmacniasz szumy nie ma mozliwosci podniesienia
    dynamiki , co najwyzej mozna ja obciac , przez usuniecie elemtow "
    nadwzmocnionych" " (prawie biale staje sie bialym bez szczegolow)

  • 62. Data: 2009-12-07 13:47:11
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Arek (G) wrote:
    > Sebastian Nibisz pisze:
    > No to da się zauważyć. JA uargumentował swoje zdanie, czego nie można
    > powiedzieć o tym co Ty napisałeś.

    Czyli to nie ja nie rozumiem JA, tylko Ty nie rozumiesz mnie.
    Uważam, że mój przekaz był jasny, ale zawsze możesz dopytać o to czego nie
    rozumiesz.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 63. Data: 2009-12-07 14:23:17
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    Sebastian Nibisz pisze:

    > Czyli to nie ja nie rozumiem JA, tylko Ty nie rozumiesz mnie.
    > Uważam, że mój przekaz był jasny, ale zawsze możesz dopytać o to czego
    > nie rozumiesz.

    A czego tu nie rozumieć, skoro nic nie napisałeś. Zresztą nie ważne, nic
    to do dyskusji nie wnosi. Ważne, że sam się rozumiesz i to jest
    najważniejsze.

    A.

  • 64. Data: 2009-12-07 15:07:40
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Arek (G) wrote:
    > A czego tu nie rozumieć, skoro nic nie napisałeś. Zresztą nie ważne, nic
    > to do dyskusji nie wnosi. Ważne, że sam się rozumiesz i to jest
    > najważniejsze.

    Przypuszczam, że nie jesteś przedszkolakiem, więc sie jak przedszkolak nie
    zachowuj.
    Jeżeli nie rozumiesz co napisałem, to zapytaj sie kogoś mądrzejszego aby Ci
    to wytłumaczył. Jeżeli zaś nie masz nic konstruktywnego w temacie do
    powiedzenia, to się lepiej nie wypowiadaj.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 65. Data: 2009-12-07 16:31:50
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    Sebastian Nibisz pisze:

> [...]
    > Ci to wytłumaczył. Jeżeli zaś nie masz nic konstruktywnego w temacie do
    > powiedzenia, to się lepiej nie wypowiadaj.

    To napisz jeszcze raz co chciałeś powiedzieć, bo na razie to chyba nie
    wyszło najlepiej.

    A.

  • 66. Data: 2009-12-07 17:07:26
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Arek (G) wrote:
    > To napisz jeszcze raz co chciałeś powiedzieć, bo na razie to chyba nie
    > wyszło najlepiej.

    Scena nie charakteryzuje sie dużą dynamiką tylko wtedy, gdy jej zakres
    dynamiki jest większy od możliwości aparatu. Podobnie jak samochód nie jest
    duży tylko wtedy, gdy nie mieści sie do Twojego garażu.

    Teraz jaśniej?

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 67. Data: 2009-12-07 21:10:41
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-12-07 11:04:30 +0100, fimek <f...@u...to.wp.pl> said:

    > Oczywiście, że się zgodzę, ale więcej-bitowy ADC, to zejście z progami
    > poniżej najmłodszego bitu dla mniej-bitowego ADC.

    Z którymi to wartościami w praktyce zrobisz nic lub niewiele. Ale widać
    niektórym robią dobrze na samopoczucie ;-)

> [...]
    > Ale jak podnosisz ISO to maksymalniej jasności (np. kolorowi białemu )
    > odpowiada niższy poziom natężenia światła. Więc nie nasyca s ię matryca,

    Niby skąd może przyjąć więcej? Cały sygnał z matrycy ulega podbiciu
    (wzmocnieniu), bo najwidoczniej są jakieś trudności z równoczesnym
    zbieraniem sygnału wzmocnionego i niewzmocnionego. Ale takie
    wątpliwości należy raczej kierować do konstruktorów matryc - za wielu
    ich tu raczej nie znajdziesz.

    > Nasyca się na pewno ADC i może wzmac niacz.

    Ja bym zakładał, że wręcz przeciwnie, ale nie podejmuję się toczyć
    dysputy - nie jestem specjalistą od konstruowania toru rejestracyjnego,
    znacznie bardziej intersują mnie efekty, jakie on daje i co można z
    nimi zrobić.

    > Na dowód: Zauważ, że dynamika dla kompaktu dla powiedzmy ISO80, IS O100,
    > ISO200 jest taka sama - tyle samo EV. A powinna być dla ISO80 najwię ksza.

    Niekoniecznie - podobnie wiele luster ma zbliżoną dynamikę w zakresie
    100-400 czy nawet 800. Widać przy stosunkowo niewielkim wzmocnieniu
    sygnału z matrycy udaje się wyciągnąć podobny zakres - to nie są
    zjawiska o naturze liniowej.

> [...]
    > poprawne zdjęcie odpowiadające ISO400 (pewnie trochę gorsze niż
    > zrobione faktycznie z ISO 400), ale da się poszerzyć dynamikę

    W praktyce - nie ma drastycznej różnicy. Więc albo Twoja teoria ma
    jakieś słabe strony, albo producenci softu nie radzą sobie z
    wykorzystaniem tej niby tak użytecznej ilości dodatkowej informacji.
    Pozatym nie wiem skąd Ci się znów bierze to mylenie dynamiki obrazu z
    gęstośccią jego zapisu. Jest sobie dynamika powiedzmy 8 EV rozpisana
    raz za pomocą 256 poziomów x 3 kanały (a tak naprawdę nieco mniej, bo R
    i B mają dwukrotnie mniejszą rozdzielczość i z racji interpolacji będą
    się pojawiały pewne uśrednienia, ale już to zostawmy), a przy 10 bitach
    za pomocą 1024 poziomów - ale dalej jest to te same 8 EV, które zeszło
    z matrycy-ADC. Skąd nagle chciałbyś dokleić tam dodatkowe 2 EV? Z
    gęściej upakowanych poziomów natężenia kolorów? Się nie uda.

    de Fresz

  • 68. Data: 2009-12-07 22:56:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Dec 2009, Marek Wyszomirski wrote:

    > W Coolpixie 995 miałem 19mm na szerokość. Teraz Coolpix leży w szafie a
    > używam Pentaxa Optio Mx4 i Minolty Dimage A2. Ile maja bezpośrednio - nawet
    > nie wiem

    A to Ci powiem, że A2 ma <50mm ;) (ten sam obiektyw co A200).
    Może nie aż tak rewelacyjnie, ale za to przy ~15 cm od obiektywu
    (oficjalnie: 25 cm, ale mierzone od matrycy).

    pzdr, Gotfryd

  • 69. Data: 2009-12-07 23:04:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Dec 2009, John Smith wrote:

    > I jeszcze się uprzyj, że kadr ma być ostry (obiekt w płaszczyźnie
    > ostrzenia)! ;-)

    Wiesz, to nie jest taki głupi pomysł, thx. za doprecyzowanie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 70. Data: 2009-12-07 23:32:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Dec 2009, Sebastian Nibisz wrote:

> [...]
    > dynamiki jest większy od możliwości aparatu. Podobnie jak samochód nie jest
    > duży tylko wtedy, gdy nie mieści sie do Twojego garażu.

    Prawie.
    Twój pogląd wygląda na jasny od paru postów, omija drobny szczegół.
    Brakuje jeszcze jednostki odniesienia: "kiedy mowimy high".
    Owa granica przecież nie musi być określona bezwzględnie - i albo
    wskażesz powód dla którego jakiś konkretny limit (30 wielkości
    gwiazdowych albo 37,5 EV może być? - to tak między Słońcem
    a jeszcze dobrze dostrzegalnymi gwiazdami ;>), albo zgodzisz
    się, że opinia inaczej myślących, a ustawiających tę granicę
    tam gdzie przekracza ona możliwości technologiczne jednej
    ekspozycji jest nie gorsza od Twojej.
    Ba, jest lepsza - bo prawie wszędzie gdzie pojawia się hasło HDR
    pojawia się również "wielokrotna ekspozycja".
    Bo właśnie to JEST ową "powszechnie uznaną granicą" określenia
    "high" w HDR.
    Kwestią sporną jest, czy ujęcie z matrycy SR lub EXR to
    hardware HDR czy nie HDR :| (i tak to tylko "słabe HDR",
    co to 3,5++EV)

    Koncept z wikipedii (niekoniecznie wyznacznik czegokolwiek,
    acz IMO dobrze ujmujący sedno): "a set of techniques that allow
    a greater dynamic range [...] than standard digital imaging
    techniques or photographic methods".
    I być może doceniamy Twoje nowatorskie podejście, ale jakoś
    tak... chwilowo się nie przyjęło.
    Oponentom (potencjalnym) przypominam: wskazane jest podanie
    innego kryterium granicy HDR, jeśli mamy zamiar uznać
    kryterium "technologiczne" za niegodne.
    BTW: chcesz kryterium "dużego samochodu"?
    - taki, który może najeżdżać ciągłe linie (znaki poziome)
    na i przy zakrętach ;P

    pzdr, Gotfryd