  • Data: 2013-05-08 22:51:56
    Temat: Re: jsp vs php
    Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 8 maja 2013 21:29:26 UTC+2 użytkownik R.e.m.e.K napisał:

    > Ale wiesz, ze w DB mozesz sobie dane insertowac bez zadnej kolejnosci i
    > zadnych innych specjalnych warunkow a odczytasz w dowolnej, potrzebnej
    > kolejnosci?

    Tak, doskonale zdaje sobie z tego sprawe i nie mam ambicji napisania
    "ogolnie lepszej" bazy danych. Umiem korzystac z baz danych w sposob
    jaki najczesciej jest przydatny. Nie mam tylko doswiadczenia w "dziwnych
    jak na web-developera" przypadkach :D

    Zastanawiam sie jak to jest z intensywnie reklamowanymi serwisami. Leci
    jakas reklama, potem wszyscy wlaczaja internet i probuja sie zalogowac.
    Powiedzmy ze w ciagu 5 minut wejdzie na strone 1000 ludzi i kazdy sobie
    jeszcze troche poklika - to pdobno niezbyt duzo. Zapytanie do bazy niech
    trwa 2s. Z prostej arytmetyki wynika, ze laczny czas potrzebny na zapytania
    wyniesie jakies 1-2 godzin - okolo 20 razy za wolno, a zapytani do bazy
    moga trwac i 10 sekund.

    Co sie robi w tak mocno obciazonych serwisach? Po prostu stawia sie baze
    danych na klastrze 100 komputerow? Oczywiste jest, ze zrownoleglenie
    niektorych operacji na bazie danych w ogle nie jest mozliwe. Do tego
    wiele operacji nie skaluje sie liniowo. A jednak taki face-book dziala...
    Nie wiem ile w tym prawdy, ale gdzies czytalem, ze face-book jest
    uruchomiony na klastrze zlozonym z 30tys komputerow - wydaje mi sie, ze
    jedno zero za duzo :)

    > A co jesli dane naplywaja bez tej wymaganej kolejnosci?
    Jesli dane moga naplywac w dowolnej kolejnosci; jesli rekordy maja wiele
    pol o roznorodnych wartosciach; jesli dane czesto sa zmieniane, dodawane i
    usuwane; jesli zapytania moga zawierac dowolne filtry, dowlne sortowanie i
    dowolne grupowanie; to nie mozna zrobic nic szczegolnie lepszego niz
    oferuje dobra baza danych. Scigac mozna sie z bazami tylko w konkretnych
    przypadkach, np. gdy dane naplywaja w wiadomej kolejnosci, albo gdy
    sortowanie bedzie tylko po dwoch polach.