    From: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jeszcze raz prawo autorskie
    Date: Tue, 18 Aug 2009 19:23:10 +0000 (UTC)

    Kyniu napisał:

    > Sad nie bedzie badal sprawy od strony wykladni jezykowej tylko zbada
    > wykladnie celowa podjetej czynnosci prawnej wiec nabywca bez problemu
    > wykaze ze jego intencja bylo nabycie majatkowych praw autorskich. Jedyna
    > linia obrony sprzedawcy to wykazac ze podmiot kupujacy jest profesjonalista
    > w swojej dziedzinie i nie zadbawszy o forme pisemna umowy nie dochowal
    > starannosci przynalezytej profesjonalnemu podmiotowi. Generalnie sprawa nie
    > do rozstrzygniecia przez nas na grupie.

    Z tego co się orientuję to umowy o przekazaniu praw autorskich bez
    określenia pól eksploatacji często uznaje się za nieważne. W ustawie
    jest wymóg by przy przekazaniu autorskich praw majątkowych wyliczyć pola
    eksploatacji, nie ma domyślnego zakresu co zresztą jest sporym
    problemem. OP miałby szanse się wybronić.

    Jednak zostałby pewien smrodek i wątpię by to było warte. Jeśli OP chce
    się zachować jak profesjonalista powinien skierować chętnego do
    instytucji gdzie zdjęcie sprzedał i tyle.

    Osobnym problemem jest fakt, że zdarzają się instytucje/firmy kupujące
    prawa na "zapas" byle mieć możliwość późniejszego swobodnego
    dysponowania materiałem. O ile nie mają swojej komórki czy opracowanej
    procedury do sprzedania/udzielenia licencji osobie trzeciej to mogą być
    problemy z uzyskaniem zdjęcia od nich...

    m.
    --
    Show time!