  • 21. Data: 2010-01-11 08:59:25
    Temat: Re: jasełka 2010 do oceny
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 11 Jan., 09:49, Jacek Czerwinski <x...@...z.pl> wrote:

> [...]
    > nawet przeciw. Np. ja mia em usiln rad , e galeria www gdzie mia y
    > zawisn c jest tak do d..., ebym pion w nie robi . To jest zycie :P
    > Ja si wtedy ratuj pionow postaci w mocnym punkcie (tr jpodziale).
    >
    > Po drugie, to konwencja kotletowa (zdj cia dziel si na takie, gdzie
    > jest bu ka moja lub mojego dziecka - oraz pozosta e) ma nieciekawe
    > konsekwencje. Kadr 2:3 w aparacie i 4:3 np. na www zmusza do obcinania
    > buziek - wol to niz elektroniczne odchudzanie. A e same 2:3 i 3:4 te
    > s has ami a nie rzeczywisto ci (r znice do 3-4%) ,a to kolejny problem.

    pisac mozna co sie chce i interpretowac jak sie chce.
    ale zobaczyc mozna tylko to co istnieje.
    porownaj zdjecie nr 10 w oryginale z tym co przekadrowalem - choc do
    optimum brakuje nieco - za ciasno ciete z przodu dol i lewo
    obowiazuje zawsze zasada jednosci kadru i tematu.
    na oryginale 10 te dzieci siedzace z boku nie maja zadnego
    uzasadnienie w kadrze.
    albo pokazujemy motyw , albo burdel.

    odciecie widzow nie majacch nic wspolnego z kadrem porzadkuje
    ujecie.

    i teraz zwroc uwage . po przekadrowaniu z tego zdjecia robi sie nagle
    frapujaca historia.
    w tle dokladnie pomiedzy dwoma osobami pojawia sie glowka
    zafascynowanego dziecka.
    To wyglada jak swiadomy kadr. fotograf wiedzial co robil.
    pokazal z jednej strony odgrywana przez dzieci scenke , ktora dla nas
    doroslych nie stanowi jakis emocji , ale dla dzieci takl . tam w tle
    jest kukajace dziecko.
    nagle w zdjeciu pojawiaja sie emocje.

    i kazde zdjecie wymaga takiej przerobki .
    w tej formie jak teraz w oryginale ja bym zdjec nie przekazal odbiorcy.

  • 22. Data: 2010-01-11 09:01:10
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jacek Czerwinski pisze:
    > Orange Lee ćwiartka lub połówka to 0.3 lub chyba 0.7ev. Orange full to
    > coś jak piszesz (1-2ev), ale mi sie wydaje za mocny.

    Ale ja o czymś innym - przy silnie nieliniowym świetle żarowym po
    przywróceniu balansu bieli szumy rosną mniej więcej (bardzo) jakbyśmy
    przestawili iso o 2EV w górę.
    (stąd np. małoszumiące 800ISO w dzień w słońcu, a mocno przy żarówkach,
    przy takiej samej ekspozycji).

    > Wolę folie za słaba niz za mocną, jest to lepiej zgodne z "common sense".

    Czasem wystarczy odrobinę żeby zamordować niebieskości.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 23. Data: 2010-01-11 09:09:31
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hienc5$21o2$1@opal.icpnet.pl>,
    TheGuru nabazgrał:

    > myślałem ze tak jest lepiej niż 'złapać' całe dziecko z nogamy na dole i
    > głową na górze zdjęcia.
    >
    > czy mocne punkty nie są w okolicy 1/3 wysokości?

    To jest odwieczny problem: zasady kompozycji w służbie fotografii
    czy fotografia w służbie zasadom kompozycji? ;)

    Ja osobiście wolę zmieścić całą postać na zdjęciu i nie dodawać sufitu.
    Mocnymi punktami zastanawiać się dopiero przy zbliżeniach czy kadrach
    gdzie tematem nie jest pojedyncza postać.

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Aż się chce iść na mszę

  • 24. Data: 2010-01-11 10:56:25
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > To jest odwieczny problem: zasady kompozycji w s u bie fotografii
    > czy fotografia w s u bie zasadom kompozycji? ;)

    taki problem nie istnieje i nikt takiego nie sformulowal.wogole nie ma
    takiej potrzeby.
    nikt cikomu nic niczemu nie sluzy.
    w szczegolnosci nie fotografujemy dla podtrzyamnia jakiejs zasady
    estetycznej , kompozycyjnej.
    raczej te zasady mozna stosowac , ale nie jest to jakakolwiek rola
    sluzebna. to zupelnie nie ta kategoria pojec.
    tak jakbys pytal czy to benzyna pelni sluzebna role w stosunku do
    silnika , czy silnik w stosunku do benzyny.
    bezsensu takiego pytania chyba nie musze wyjasniac.

    fotografowanie to porzadkowanie.
    porzadkujesz intuicyjnie , albo wg jakiejs reguly , czyli dzisiaj
    powiedzielibysmy algorytmu.
    mozna nieporzadkowac , czyli niekomponowac. , mozna pozostawic chaos.
    Czemu ma on sluzyc , czy jest uzasadniony ?
    Uporzadkowanie ulatwia przekaz , ulatwia odbior.
    Jesli chcesz cos przekazac zdjeciem z tego punktu widzenia warto jest
    porzadkowac.
    Gdyby porzadkowanie nie ulatwialo odbioru i przekzu wowczas moglibysmy
    dokonywac wyboru kadru przypadkowo - np podrzucajac kopyrtajacy sie
    aparat do gory i wyzwalajac smowyzwalaczem , kiedy ten fruwa.
    Nie ma watpliwosci , takie przypadkowe uporzadkowanie , czyli
    przypadkowy kadr nie jest postrzegany jako wartosciowy ani w sensie
    estetycznym , ani tresciowym.
    Nawet osiol malujacy obraz ogonem zanurzonym w farbie - to zamierzenie
    zostalo przez kogos jakos okreslone czyli uporzadkowane.

  • 25. Data: 2010-01-11 11:11:13
    Od: nb <n...@n...net>

    at Mon 11 of Jan 2010 09:30, XX YY wrote:

> [...]
    > przytaczac , ale niektore zdjecia wrecz domagaja sie ladru pionowego.
    > nie mozna tak bez pojecie ciac w poprzek przez brzuch i zostawiac nic

    25395497073837154

    Z tej samej fotografii wybrałbym dodatkowo to:
    http://nb.homeunix.org/tmp/photo/10_scf.JPG

    Napisałem "dodatkowo"? OK. Niedawno widziałem zdjęcia
    z rozpoczęcia roku szkolnego. Tylko siąść i kadrować.
    I żałować, że aparat nie miał miliarda pikseli.

    --
    nb

  • 26. Data: 2010-01-11 13:34:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 10 Jan 2010, TheGuru wrote:

    > Witam,
    > z łapanki zostałem klasowym fotografem na jasełkach i sie zaczęło ;-)
    > zrobiłem takie zdjęcia
    >
    > http://infobot.pl/r/1Bgr
    >
    > scena była oświetlona 2 halogenami i było raczej ciemno.
    > zdjęcia robiłem z zewnętrzna lampą i tutaj pojawiają sie fochy.
    > niektórzy myśleli że jak z lampą to będą widoczne ich dzieci na drugim
    > planie że w ogóle będzie jak w dzień ;-DDD

    A dlaczego by nie? ;)
    Nie napisałeś dość istotnej rzeczy - co to była za lampa.
    Bo sufit wygląda na jasny, więc o ile nie było to LP kilkanaście,
    ale 40 albo więcej, to IMVHO *powinny* być szanse.

    A widać "ISO 800, F: 2,8".
    I ciemnawo.
    Oraz "exposure: auto".
    Teza: pierwszy plan prześwietlał, więc automat "przygaszał" lampę.

    > dość dobrze oddają atmosferę spektaklu.

    A tu się nie wtykam.
    Z oświetleniem z góry wyglądałyby ZUPEŁNIE inaczej.
    Za to z "z dziećmi na drugim planie" oraz "jak w dzień" :O
    :D
    Pewnie trzeba by rozejrzeć się za baterią lamp,
    żeby wszystkim dogodzić ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2010-01-11 22:20:33
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-11 08:33, Janko Muzykant wrote:
    > Sorry, ale halogeny budowlane, jak każde inne zresztą, mają wyjątkowo
    > ciągłe widmo tylko nieliniowe (udział krótszych fal jest coraz mniejszy).

    Normalnie halogeny mają rzeczywiście ciągłe widmo, ten tu byćmoże nie
    powinien się nazywać "halogenem", tego niestety nie wiem, już kiedyś się o
    to kłóciliśmy - na pudełku jest wyraźnie "halogen budowlany".
    Mam taką dokładnie lampę. Poza oświetlaniem podwórka nie nadaje się do to
    czegokolwiek. Grzeje się jak nieszczęście i widmo ma bardzo dziwne.
    Przyglądałem się temu kiedyś przez na szybko sklecony spektrometr z płytki
    CD i było widać sporo pasków w widmie tego światła. Kiedyś z ciekawości
    próbowałem zrobić zdjęcia przy tym i wychodzi tragedia, aparat nie jest w
    stanie ustawić balansu bieli, z RAW też nie sposób tego skorygować. Nadaje
    się za to do "crossów".

    > Za to dobrze nadają się do imprez z ludźmi (współpracują z kolorem skóry
    > łagodząc np. czerwone nosy) jeśli tylko nie są mieszane z innym
    > światłem. Jak już dopał lampą to wyłącznie z pomarańczowym (ściślej -
    > filmowym ciepłym) filtrem. Balans bieli całość skoryguje, choć szumy
    > wzrosną o ekwiwalent 1-2ev dla iso.

    To chyba mówimy o czymś innym. To co ja mam raczej powoduje dziwaczne -
    niebiesko purpurowe kolory. Nie każ mi tego szukać :)

    > Zdjęcia może i kiepskie itd., ale za to dobrze oddają swego rodzaju
    > tandetność takich przedstawień, przy czym owa tandetność nie ma żadnego
    > negatywnego wydźwięku. To jest po prostu kolorowa, pstrokata przygoda
    > pełna wpadek i radochy.

    Każdy chyba ma i takie zdjęcia, ale też... trzeba pórbować i z takiego
    wydarzenia wyciągnąć coś fajnego, tj. tak zrobić zdjęcia, żeby robiły
    wrażenie, a nie ginęły w tłumie innych.
    Mi się ostatnio na imprezie rodzinnej udało złapać moment gdy dzieciak
    ciągnie za obrus i wszyscy rzucają się do łapania szklanych rzeczy z
    stołu. Ujęcie niby zwyczajne, a jednak ma coś w sobie :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 28. Data: 2010-01-11 22:24:30
    Od: kuba <k...@y...com>

    On 11 Sty, 23:20, dominik <u...@d...net.pl> wrote:

> [...]
    > ciągnie za obrus i wszyscy rzucają się do łapania szklanych rzeczy z
    > stołu. Ujęcie niby zwyczajne, a jednak ma coś w sobie :)

    Namowiles dzieciaka, przyznaj sie co mu obiecales?
    StaM

  • 29. Data: 2010-01-11 22:54:21
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-11 09:38, TheGuru wrote:
    > balans bieli ustawiałem na alby.
    > nie próbowałem... ale czy np ustawienie identycznej temperatury dla
    > wszystkich zdjęć byłoby ok?

    Nie zawsze można dobrać kolor światła w jeden jednolity sposób. Czasem to
    niezbyt możliwe bo w scenie coś się zmienia. Tak jest pewnie i tu. Poza
    tym w różny sposób odbijałeś światło z lampy błyskowej i różna ilość jego
    wpadła w kadr.

    > ;-D a Jacek_P nie widzi

    Czasem zależy od zdjęcia.

    > proponowane czasy na iso 1600 1s-3s

    Iso 1600 jest zupełnie używalne i z odrobiną odszumiania całkiem niezłe
    zdjęcia można mieć.
    Po drugie jak miałeś pomiar punktowy to mogłeś celować akurat w
    nieoświetlone elementy. Czas który podajesz to ciemności bardzo mocne. Tam
    zdecydowanie tak nie było.

    > powiedz króre byś inaczej i jak wykadrował

    Chyba do każdego zdjęcia mam jakieś uwagi, więc cięzko by było szczegółowo
    mówić o każdym, że tu źle i tu niedobrze. Lepiej powiedz z którego jesteś
    zadowolony najbardziej, bo jak dla mnie to niemalże wszędzie panuje
    ogromny chaos i trudno wypatrzyć coś co chciałeś pokazać.

    > pobawię się jeszcze nimi

    Koniecznie spróbuj cokolwiek poza sony IDC. Ten program należy raczej do
    najgorszych jeśli chodzi o odrawiarki.

    > mała głąbia bo ciężko było mocno przymykać a czasami celowo

    Zależność światła i GO to inna zupełnie kwestia. W wielu warunkach nie ma
    znaczenia, czy zrobisz zdjęcie z czasem 1/5000s czy 1/50s i wtedy możesz
    sobie rzeczywiście sterować GO w zależności od kaprysu, w innych warunkach
    musisz brać to pod uwagę. Zdjęcia z f/1.4 nie naprawią Ci wszelkich
    problemów związanych z brakiem światła, bo nabawią Cię innych. Taki deal
    niestety ;)
    GO trzeba wykorzystywać z głową. Jak będziesz wykorzystywał za mało, albo
    za dużo - wyjdzie tak kiczowato.

    > kupiłem ;-D

    To jeszcze przeczytaj :) Samo oglądanie niewiele da :) Odpuścić możesz
    sobie dział o wywoływaniu i chemii.

    > ała

    No niestety, takie jest moje zdanie w tym temacie. Znam ludzi którzy w
    ciągu dwóch lat nauczyli się robić świetne zdjęcia. U Ciebie wciąż zdjęcia
    conajwyżej do albumu rodzinnego.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 30. Data: 2010-01-11 23:04:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    dominik pisze:
    > Normalnie halogeny mają rzeczywiście ciągłe widmo, ten tu byćmoże nie
    > powinien się nazywać "halogenem", tego niestety nie wiem, już kiedyś się o
    > to kłóciliśmy - na pudełku jest wyraźnie "halogen budowlany".

    Jeśli to jest żarnik będący jedynym źródłem światła, to nie może być
    inny. To jest proste jak budowa cepa. Nie wiem jak można by podziurawić
    widmo, chyba filtrującym kloszem.

> [...]
    > stanie ustawić balansu bieli, z RAW też nie sposób tego skorygować. Nadaje

    No to chyba nie halogen. Może jakaś lampa wysokoprężna?

    Lampa rtęciowa, ani chybi :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /minister ostrzega: publiczne kichanie powodem licznych zawałów ze strachu/