    From: Edek <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: jaki wybrac jezyk?
    Date: Wed, 17 Aug 2011 11:55:30 +0200

    On 08/17/2011 10:12 AM, Artur M. Piwko wrote:
    > In the darkest hour on Sat, 13 Aug 2011 23:11:59 +0200,
    > Edek<e...@g...com> screamed:

    > To jest akurat marginalna zaleta. Podobnie sprawdzi się poprawnie
    > używany Python. Nie trzeba ludzi straszyć dynamicznie typowanymi
    > językami. https://docs.google.com/View?id=dcsvntt2_25wpjvbbhk

    Nikogo nie straszę, znam zalety testów, w dowolnym języku da się napisać
    dowolną ilość linijek.

    Sprawa polega na czym innym, mówimy o wyższości jednego języka nad
    drugim w kontekście ilości popełnianych błędów. Tu nie da się ukryć, że
    tak czy inaczej testy są pomocne, że w każdym się robi błędy itd.
    Potrzebna jest inna miara.

    W moim osobistym przypadku, ja czasami sprawdzam, ile linijek kodu
    (napisanego, średnio skomplikowanego, przetestowanego) tworzę średnio
    na minutę. I - w moim przypadku - wynik jest następujący: w Pythonie
    średnia jest nieco niższa (sam kod, nie liczę linijek testów) niż w C++
    i niższa niż w Javie. Co mi sugeruje, że moje tempo pisania włącznie
    z poprawianiem kodu jest podobne w Pythonie c++ i Javie, bo Python jest
    bardziej zwięzły.

    Ale, przy bardziej skomplikowanym kodzie, mam problem z Pythonem. Być
    może jest to kwestia IDE, że pisząc coś większego muszę dużo uwagi
    poświęcać na to, czy x to float, dict czy lista list, a nie na to, czym
    ta zmienna jest. W c++ mogę otagować nawet floaty, czyli mieć typ
    float-znaczysię-średnia i typ float-znaczysię-mediana, jeżeli tylko
    chcę. Inaczej mówiąc, C++ pozwala tworzyć wiele kontrukcji na
    poziomie typów, które służą poprawności. W Pythonie niby też
    część z tych rzeczy jest możliwa, tylko implementuje się to inaczej,
    ale walidacja ma miejsce w runtime, co a) powoduje, że to robi się
    jeszcze wolniejsze b) trzeba faktycznie wykonać w testach każdą linijkę,
    żeby w ogóle się dowiedzieć, czy nie pomyliłem w kodzie mediany ze
    średnią. Oczywiście, tak jak 2/3 c++, nikt nikogo nie zmusza do
    używania języka właśnie w ten sposób, można pisać w c++ np. bez
    tworzenia template'ów i nawet często tak się właśnie robi. YMMV.

    Edek