  • Data: 2012-01-05 17:27:08
    Temat: Re: jaki olej?
    Od: Pete <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 1/5/2012 7:34 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
    > Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych
    > obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a
    > temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C
    >
    > Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.

    Zgoda, ale olej w wiekszosci przypadkow wlasnie gdzies tam w okolicach
    100C sie trzyma. Jedynie moze na torze mozna mowic o tak duzych
    obciazeniach, ze olej osiaga stosunkowo wyzsza temperature. Jadac
    Autobahn'em z max predkoscia przez dluzszy czas pewnie tez...

    Niemniej nawet wtedy widuje sie, ze ludzie stosuja oleje typu M1 0w-40
    zamiast cos w stylu 15w-40.

    A to dlatego ze jak juz slusznie zauwazyles, jak zachowa sie olej przy
    tych ekstremalnie wysokich temperaturach (powyzej 100C) zalezy od
    parametrow typu HT/HS i VI. Same cyferki "Xw-YY" nie mowia nam
    wszystkiego. Jeden olej 0w-30 moze byc bardziej stability niz drugi
    olej 5w-30 w ekstremalnie wysokich temperaturach.

    W sumie chyba obaj sie tu zgadzamy, albo przynajmniej tak mi sie wydaje. :)

    Pozdr.
    Pete