  • Data: 2012-01-05 14:34:32
    Temat: Re: jaki olej?
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-01-05 12:42, Pete wrote:

    > Ale w momencie jak silnik osiagnie normalna temperature pracy, ta
    > pierwsza wartosc praktycznie nie ma znaczenia, zakladajac ze masz
    > sprawnie dzialajacy termostat.

    Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych
    obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a
    temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C

    Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.

    > Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp.
    > 40C.

    Masz rację. Zastosowałem skrót myślowy, jako że te wartości są powiązane
    - wziałem to co precyzyjnie określa własności oleju - czyli konkretne
    dane z TDS, mianowicie: lepkosć przy 40C, 100C, HTHS oraz dodatkowo VI.
    Zależą one od klas oleju - ale klasa wyznacza jedynie przedział.

    > Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc
    > cold cranking viscosity (CCV) mierzona w mPas w temperaturach -35C,
    > -30C, -25C, itd.

    Zgoda. Ale z tego wynika właśnie również wartość punktu o którym
    pisałem, czyli lepkości przy 40C. A jest ona o tyle dobra, bo łatwo
    porównać różne oleje.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik