  • 1. Data: 2009-04-02 14:12:31
    Temat: jaki JPEG?
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Zdjecia robie z reguly w formacie RAW+JPG.
    W aparacie jest mozliwosc wyboru jakosci i wielkosci JPEG: wielkosc
    2-6-10MPix i jakosc (stopien kompresji).
    Zdjecia (pomniejszone z JPG) ogladam z reguly na www. RAWy sa 'na
    wszelki wypadek'. Sluza mi do tego, zeby byla _mozliwosc_ lepszej
    edycji, no i zeby nie stracic fajnego zdjecia, gdybym akurat mial
    fantazje je na WordPressPhoto wyslac. Niewazne.
    Zawsze mialem ustawiona najwieksza wielkosc JPG. Bo i tak zmniejszam do
    rozmiarow Picassowych.

    Pytanie, czy robic tak jak jest, czy w takim wypadku wystarczy wielkosc
    JPG 2MPix? I tak przeciez potem zmniejszam tego JPGa.

    TA

  • 2. Data: 2009-04-03 06:44:02
    Temat: Re: jaki JPEG?
    Od: j...@a...at

    On 2 Apr., 16:12, T...@s...in.the.world wrote:
> [...]
    >
    > Pytanie, czy robic tak jak jest, czy w takim wypadku wystarczy wielkosc
    > JPG 2MPix? I tak przeciez potem zmniejszam tego JPGa.

    odpowiedz jest prosta i natychmiastiowa:

    jesli nie ogladasz zdjec w powiekszeniu , nie wycinasz czesci a
    ogladasz zdjecie w calosci to wystracza rozdzielczosc rowna
    rozdzielczosci monitora , na ktorym obserwujesz.
    na ogol rozdzielczosc bezwzgledna monitorow nie przektacza 2 MPX - tak
    wiec w zupelnosci wystraczy jpeg w tej rozdzielczosci.

    Robienie jpeg np w 6 mpx daje mozliwosc obserwacji ( powiekszebnia )
    fragmentu zdjecia , czyli zaobserwowania szczegolow , ktorych w
    mniejszym powiekszeniu nie byloby widac.
    w stosunku do 2mpx ( np 1,2*1,8 mpx) mozesz dokonac powiekszenia z 6
    mpx 1,66 razy liniowo wiekszego - a wiec uzysk tez nie jakis
    dramatycznie wysoki.

    slowem : jesli obserwujesz na monitorze roznicy w jpeg 6 mpx a 2 mpx
    nie zobaczysz , nawet w skrajnym przypadku w zaleznosci od
    przegladarki moze zdarzyc sie , ze subiektywnie jakosc z 2 mpx
    mopze wydawac sie lepsza.

    XXX

  • 3. Data: 2009-04-03 09:27:15
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at wrote:

    > na ogol rozdzielczosc bezwzgledna monitorow nie przektacza 2 MPX - tak
    > wiec w zupelnosci wystraczy jpeg w tej rozdzielczosci.

    Nie wystarczy, bo aparat nie potrafi odpowiednio pomniejszyć zdjęcia żeby
    zachować szczegóły tak jak zrobię to ja ręcznie.

  • 4. Data: 2009-04-03 10:46:06
    Od: T...@s...in.the.world

    In article
    <7...@r...go
    oglegroups.com>,
    j...@a...at wrote:

    > odpowiedz jest prosta i natychmiastiowa:
    >
    > jesli nie ogladasz zdjec w powiekszeniu , nie wycinasz czesci a
    > ogladasz zdjecie w calosci to wystracza rozdzielczosc rowna
    > rozdzielczosci monitora , na ktorym obserwujesz.

    Ale to nie jest tak. Pisalem, ze ja prostej korekcie i tak _zmniejszam_
    obrazek do wielkosci _Picasowej_. Obojetnie czy z 6Mpix czy 2Mpix.

    Pytanie brzmi gdzie uzyskam wyzsza jakosc.

    TA

  • 5. Data: 2009-04-03 10:55:45
    Od: j...@a...at

    On 3 Apr., 11:27, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

> [...]
    > --
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    niczego recznie nie robisz - niby jak kazdy pixel recznie wyjmujesz i
    przekladasz w inne miejsce ?

    to jest liczone za pomoca software.
    wcale sowftware z aparatu nie musi tego robic gorzej

    XXX

  • 6. Data: 2009-04-03 10:58:22
    Od: j...@a...at

    On 3 Apr., 12:46, T...@s...in.the.world wrote:
    > In article
    > <7...@r...go
    oglegroups.com>,

    > Ale to nie jest tak. Pisalem, ze ja prostej korekcie i tak _zmniejszam_
    > obrazek do wielkosci _Picasowej_. Obojetnie czy z 6Mpix czy 2Mpix.
    >
    > Pytanie brzmi gdzie uzyskam wyzsza jakosc.
    >
    > TA

    generalnie jakosc bedzie zblizona jesli nie taka sama
    decyduje algorytm ktorym to robisz.

    w ogolnym przypadku czy robisz wychodzac z 6 mpx czy z 2 mpx wynik
    bedzie taki sam
    gdyz jakosc bedzie limitowana przez rozdzielczosc monitora.

  • 7. Data: 2009-04-03 16:00:59
    Od: "see_you" <c...@e...trzy>

    <T...@s...in.the.world> wrote in message...
> [...]
    > Pytanie, czy robic tak jak jest, czy w takim wypadku wystarczy wielkosc
    > JPG 2MPix? I tak przeciez potem zmniejszam tego JPGa.

    Jesli zachowujesz rawy w pelnych rozmiarach i nie drukujesz tylko
    ogladasz na monitorze jpg, to 2 megapiksele spokojnie dzisiaj do Picasy
    wystarcza, wielkiej roznicy w jakosci na monitorze raczej nie uswiadczysz.
    Pamietaj tylko, ze kiedy za 10 lat twoj monitor pojdzie na smietnik
    a standard HD bedzie juz na wymarciu, to na nowym monitorze
    te jpgi beda wielkosci znaczka pocztowego... wtedy przydadza sie rawy
    - beda mniejsze niz rozdzielczosc monitora, ale przynajmniej
    cos z nich wyciagniesz.
    --
    see_you

  • 8. Data: 2009-04-03 16:22:00
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze j...@a...at:

    > niczego recznie nie robisz - niby jak kazdy pixel recznie wyjmujesz i
    > przekladasz w inne miejsce ?
    >
    > to jest liczone za pomoca software.
    > wcale sowftware z aparatu nie musi tego robic gorzej

    Ale tak się składa, że robi.

  • 9. Data: 2009-04-03 18:24:45
    Od: j...@a...at

    On 3 Apr., 18:22, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > Rzecze j...@a...at:

    > Ale tak się składa, że robi.
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    a w jaki sposob to stwierdziles jesli mozna zapytac ?

    organoleptycznie ?

  • 10. Data: 2009-04-03 19:14:23
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <0pqBl.194777$de5.121766@newsfe10.ams2>,
    "see_you" <c...@e...trzy> wrote:

    > Jesli zachowujesz rawy w pelnych rozmiarach i nie drukujesz tylko
    > ogladasz na monitorze jpg, to 2 megapiksele spokojnie dzisiaj do Picasy
    > wystarcza, wielkiej roznicy w jakosci na monitorze raczej nie uswiadczysz.

    To ja jeszcze raz (ciekaw ile jescze bede musial to powtarzac):
    RAWy robie w pelnych rozmiarach, 'na zas'.
    2 MPix Jpeegi tak sa do Pisacy za duze wiec musze zmniejszac.

    CZY LEPSZY EFEKT KONCOWY WYJDZIE ZE ZMNIEJSZENIA JPEGA 6MPIX czy 2 MPIX
    (po drodze korekta)?

> [...]
    > te jpgi beda wielkosci znaczka pocztowego... wtedy przydadza sie rawy
    > - beda mniejsze niz rozdzielczosc monitora, ale przynajmniej

    Dlaczego beda mniejsze niz rozdzielczosc monitora?

    TA

    TA