  • 31. Data: 2009-04-21 13:43:38
    Temat: Re: jaka stałka do D80 ?
    Od: "rabin" <r...@g...pl>

    obraz żyleta czy miękki?

    jakiej firmy polecasz?

    rabin

  • 32. Data: 2009-04-21 13:47:33
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > Oczywiście, że będzie :)
    >
    > Wraz z rozmiarami matrycy zmienia się ekwiwalent ogniskowej, ale
    > przysłona pozostaje ta sama.

    Ale jak chcesz przeliczać GO to już nie pozostaje ta sama. Czas się nie zmieni,
    ale rozmycie tak. Inaczej Obiektyw 5/2 w kompakcie dawałby taki sam obraz jak
    100/2 w FF.

  • 33. Data: 2009-04-21 13:51:29
    Od: John Smith <u...@e...net>

    jian napisał(a):

    > no właśnie przeczytaj
    >
    > podałem ci 2 konkretne przykłady na to ze głębia ostrości się nie zmieni

    W obu przykładach powołujesz się na nieistniejące obiektywy, czyli
    teoretyzujesz, jeszcze zakładasz, że są przypięte do tego samego
    korpusu, a porównanie Mateusza dotyczyło konkretnych istniejących
    szkieł, w dodatku każde na innym korpusie, a nie tak jak założyłeś na
    tym samym.

    Ja o kozie a Ty o wozie.

    --
    Mirek

  • 34. Data: 2009-04-21 14:02:23
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:

    > Nie, w "uszach"

    Zapomniałeś uśmiechu na końcu... :)

    > Nie.

    "Nie, nie jest tak, jak piszę", czy "nie, nie uzyskam"? :)
    Bądźżeż precyzyjny w stwierdzeniach! :P

    > Pisałem o "ekwiwalentnym" świetle. Pojęcie to chyba jeszcze w
    > literaturze nie występuje.

    Może więc właśnie odkrywamy coś nowego...(!) ;P

    > Możesz podejść do tego na trzy sposoby:
    > a) uwierzyć, że GO z obiektywu o określonym świetle przypiętego do cropa
    > będzie takie jakbyś do FF przypiął obiektyw o ogniskowej przemnożonej
    > przez cropa a przysłonie podzielonej przez cropa

    Wyjaśnimy sprawę GO, jeśli mi pokażesz, że cropuje się również przysłona
    - wtedy przyznam Ci rację co do GO.

    Hmmm...
    Jeśli koledzy z optyczne.pl ;) zrobili takie zdjęcia:

    http://optyczne.pl/66.11-Test_obiektywu-Nikkor_AF_50
    _mm_f_1.8D_Podsumowanie.html

    używając cropa (D200), no to jednak na body można (fizycznie) uzyskać f/1.8.
    Wnioskując więc dalej, według Ciebie na cropie zakładając 50/1.8
    pracujemy jakby na f/2.7 (tak jak pracujemy jakby na 75mm).
    To by jednak oznaczało, że światłomierz powinien pokazywać nieco inne
    parametry ekspozycji niż na FF (bo docierało by do niego mniej światła)
    tak, jak nieco węższy kadr widać w wizjerze (bo pracujemy jakby na
    75mm). A światłomierze są przecież skalibrowane równo niezależnie od
    tego czy FF, czy crop.
    Bagnet ten sam, odległość obiektywu od matrycy też ta sama dla cropa i FF.

    Czy ktoś mógłby zrobić eksperyment (bo ja nie dysponuję cropowym body
    nikona) najlepiej na jakiejś stałce:
    - założyć stałkę na FF, ustawić minimalną liczbę przysłony (maksymalna
    dziura) i ustawić parametry ekspozycji jakiejś sceny;
    - założyć tę stałkę na cropa, ustawić minimalną liczbę przysłony
    (maksymalna dziura) i ustawić parametry ekspozycji tej samej sceny
    sceny (a więc odejść odpowiednio od obiektu, aby uzyskać ten sam kadr);

    Według mnie parametry ekspozycji nie będą się różniły (z dokładnością
    światłomierzy w obu body).
    Innymi słowy bzdury waszmość opowiadasz :)
    Jeśli jest inaczej - proszę przekonaj mnie - przyznam się wtedy do błędu.

    > b) wyprowadzić sobie to ze wzorów (tu nie pomogę)

    ... a szkoda... :)

    > c) liczyć za każdym razem misternie np tutaj:
    > www.dofmaster.com

    Ja nie chcę liczyć GO, tylko chcę się dowiedzieć, jak pomniejszenie
    matrycy (crop) może wpłynąć na zmniejszenie jasności tego samego
    obiektywu... :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 35. Data: 2009-04-21 14:07:39
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    jian wrote:
    > co do przesłony to nie zależy ona od wielkości matrycy tylko od
    > odwrotności otworu względnego co daje się przedstawić jako stosunek
    > średnicy obiektywu do ogniskowej

    A właśnie...
    Może więc Koledzy Mirek i Mateusz zapomnieli, że przy przejściu FF->crop
    zmienia się EKWIWALENT ogniskowej, a nie fizyczna ogniskowa układu
    optycznego.
    Zatem korpus obiektywu się nie zmienia - ma tę samą dziurę z przodu, z
    tyłu i tę samą długość fizyczną.
    Układ optyczny (układ soczewek, jego ogniskowa) też jest ta sama - tyle,
    że zmienia się rozmiar matrycy.

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 36. Data: 2009-04-21 14:10:22
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

    > Zapomniałeś uśmiechu na końcu... :)

    Niczego nie zapomniałem.

    > Ja nie chcę liczyć GO, tylko chcę się dowiedzieć, jak pomniejszenie
    > matrycy (crop) może wpłynąć na zmniejszenie jasności tego samego
    > obiektywu... :)

    Nie pisałem o jasności ani o świetle.
    Pisałem o "ekwiwalentnym" świetle. Pojęcie analogiczne do
    "ekwiwalentnej" ogniskowej. Jeśli nie zrozumiałeś poprzednich moich
    tłumaczeń, to nic więcej nie poradzę. Chodzi o mnemoniczny skrót
    ułatwiający szacowanie GO, podobnie jak pojęcie ekwiwalentnej ogniskowej
    służy do oszacowania kąta widzenia obiektywu. Jeśli tobie nie ułatwia,
    pozostaje liczenie i nieporozumienia z tym związane.

    --
    Mirek

  • 37. Data: 2009-04-21 14:10:31
    Od: jian <j...@p...fm_nie_dla_spamu>

    syriusz wrote:

> [...]
    > tyłu i tę samą długość fizyczną.
    > Układ optyczny (układ soczewek, jego ogniskowa) też jest ta sama - tyle,

    napisałem już to w swoim poście łącznie z wzorem matematycznym ale nie
    dodarło

    i zostałem posądzony o teoretyzowanie

  • 38. Data: 2009-04-21 14:14:33
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Inaczej Obiektyw 5/2 w kompakcie dawałby taki
    > sam obraz jak 100/2 w FF.

    No i twierdzę, że tak właśnie może być! :)
    Przy odpowiednim zachowaniu się pozostałych parametrów oczywiście.

    Innymi słowy: obiektywem 5/2 kompaktu uzyskasz dokładnie taką samą GO
    (na tym samym kadrze) jak w 100/2 na FF, jeśli tylko:
    - matryca będzie odpowiednio mała
    - ustawisz się w odpowiednio małej odległości od obiektu (aby zachować
    ten sam kadr)

    Cała filozofia :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 39. Data: 2009-04-21 14:17:52
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

    > A właśnie...
    > Może więc Koledzy Mirek i Mateusz zapomnieli, że przy przejściu FF->crop
    > zmienia się EKWIWALENT ogniskowej, a nie fizyczna ogniskowa układu
    > optycznego.

    Nie zapomnieli.

    > Zatem korpus obiektywu się nie zmienia - ma tę samą dziurę z przodu, z
    > tyłu i tę samą długość fizyczną.
    > Układ optyczny (układ soczewek, jego ogniskowa) też jest ta sama - tyle,
    > że zmienia się rozmiar matrycy.

    Przy porównaniu 85mm/1.8 na FF vs 50/1.8 na cropie (a od tego się
    zaczęła dyskusja) zmienia się zarówno ogniskowa, jak i rozmiary matrycy.

    > Pozdrawiam,
    > syriusz

    Podobnie jak jian masz rację, tyle że nie w temacie sporu.

    --
    Mirek

  • 40. Data: 2009-04-21 14:32:30
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

> [...]
    > - matryca będzie odpowiednio mała
    > - ustawisz się w odpowiednio małej odległości od obiektu (aby zachować

    Tyle, że to układ równań bez rozwiązań :-)
    Ale policz sam.

    --
    Mirek