    From: syriusz <r...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jaka sta????????????
    Date: Tue, 21 Apr 2009 16:02:23 +0200

    John Smith wrote:

    > Nie, w "uszach"

    Zapomniałeś uśmiechu na końcu... :)

    > Nie.

    "Nie, nie jest tak, jak piszę", czy "nie, nie uzyskam"? :)
    Bądźżeż precyzyjny w stwierdzeniach! :P

    > Pisałem o "ekwiwalentnym" świetle. Pojęcie to chyba jeszcze w
    > literaturze nie występuje.

    Może więc właśnie odkrywamy coś nowego...(!) ;P

    > Możesz podejść do tego na trzy sposoby:
    > a) uwierzyć, że GO z obiektywu o określonym świetle przypiętego do cropa
    > będzie takie jakbyś do FF przypiął obiektyw o ogniskowej przemnożonej
    > przez cropa a przysłonie podzielonej przez cropa

    Wyjaśnimy sprawę GO, jeśli mi pokażesz, że cropuje się również przysłona
    - wtedy przyznam Ci rację co do GO.

    Hmmm...
    Jeśli koledzy z optyczne.pl ;) zrobili takie zdjęcia:

    http://optyczne.pl/66.11-Test_obiektywu-Nikkor_AF_50
    _mm_f_1.8D_Podsumowanie.html

    używając cropa (D200), no to jednak na body można (fizycznie) uzyskać f/1.8.
    Wnioskując więc dalej, według Ciebie na cropie zakładając 50/1.8
    pracujemy jakby na f/2.7 (tak jak pracujemy jakby na 75mm).
    To by jednak oznaczało, że światłomierz powinien pokazywać nieco inne
    parametry ekspozycji niż na FF (bo docierało by do niego mniej światła)
    tak, jak nieco węższy kadr widać w wizjerze (bo pracujemy jakby na
    75mm). A światłomierze są przecież skalibrowane równo niezależnie od
    tego czy FF, czy crop.
    Bagnet ten sam, odległość obiektywu od matrycy też ta sama dla cropa i FF.

    Czy ktoś mógłby zrobić eksperyment (bo ja nie dysponuję cropowym body
    nikona) najlepiej na jakiejś stałce:
    - założyć stałkę na FF, ustawić minimalną liczbę przysłony (maksymalna
    dziura) i ustawić parametry ekspozycji jakiejś sceny;
    - założyć tę stałkę na cropa, ustawić minimalną liczbę przysłony
    (maksymalna dziura) i ustawić parametry ekspozycji tej samej sceny
    sceny (a więc odejść odpowiednio od obiektu, aby uzyskać ten sam kadr);

    Według mnie parametry ekspozycji nie będą się różniły (z dokładnością
    światłomierzy w obu body).
    Innymi słowy bzdury waszmość opowiadasz :)
    Jeśli jest inaczej - proszę przekonaj mnie - przyznam się wtedy do błędu.

    > b) wyprowadzić sobie to ze wzorów (tu nie pomogę)

    ... a szkoda... :)

    > c) liczyć za każdym razem misternie np tutaj:
    > www.dofmaster.com

    Ja nie chcę liczyć GO, tylko chcę się dowiedzieć, jak pomniejszenie
    matrycy (crop) może wpłynąć na zmniejszenie jasności tego samego
    obiektywu... :)

    Pozdrawiam,
    syriusz