  • 11. Data: 2014-02-26 22:29:09
    Temat: Re: jaka gaśnica?
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    dyskusyjnych:530e5a6d$0$2218$6...@n...neostrada
    .pl...

    Łatwiej będzie sprzątnąć proszek niż ... wodę po strażakach.

  • 12. Data: 2014-02-26 22:52:02
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    > To sobie sprawdź parametry środka FE-36. Powyżej 10% stężenia w
    > powietrzu zaczyna się szkodliwy wpływ na ludzi.

    10% to NOAEL (najwyższe stężenie, przy którym nie jest obserwowane
    szkodliwe oddziaływanie na człowieka), wpływ szkodliwy podają dla >15 %.
    Ale sprawdź jeszcze, jakie jego stężenie jest skuteczne. Bo dla halonów
    1211 i 13costam podają, że 5% wystarcza do zgaszenia większości pożarów,
    a 8% nawet najcięższych i są też podane dopuszczalne stężenia w
    zależności od czasu narażenia (ale pod ręką ich nie mam). A są
    dopuszczone do użytku w lotnictwie, gdzie z przewietrzeniem/ewakuacją
    ludzi może być problem..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 13. Data: 2014-02-26 23:08:47
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 26 lutego 2014 22:52:02 UTC+1 użytkownik Michał Baszyński napisał:

> [...]
    >
    > zależności od czasu narażenia (ale pod ręką ich nie mam). A są
    >
    > dopuszczone do użytku w lotnictwie, gdzie z przewietrzeniem/ewakuacją

    W samolotach nie ma problemu bo wyskakują maski z czystym powietrzem. Mało kto wie że
    działanie człowieka oparte jest na spalaniu katalitycznym. Przy zbyt dużym stężeniu
    halonu można sobie zdmuchnąć świeczkę życia. To groźniejsze niż podduszenie CO2. Po
    CO2 można człowieka przewentylować. Przy halonie może to nic nie dać. Ale tego nie
    wiem czy w komórkach jest mechanizm powtórnego zapłonu piecyka katalitycznego.

  • 14. Data: 2014-02-27 00:11:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

    > przyszedł do mnie stary kolega i zadał ciekawe pytanie. Na warsztacie
    > zawsze coś prototypowego się podłącza, pod napięcie sieciowe, przemywa
    > się spirytusem.... ogólnie warunki sprzyjające powstaniu pożaru.
    > Czym ewentualny pożar gasić? Oczywiście mówimy o ogniu nie
    > rozprzestrzeniającym się poza biurko! Wodą - na pewno nie. Proszkowa -
    > po użyciu wymusi remont mieszkania. Macie jakieś sposoby?

    Śniegowa oczywiście.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2014-02-27 00:19:51
    Od: Mario <m...@...pl>

    > To sobie sprawdź parametry środka FE-36. Powyżej 10% stężenia w
    > powietrzu zaczyna się szkodliwy wpływ na ludzi.

    A jak z typowej np 2 kg gaśnicy chcesz uzyskać stężenie 10%. Będzie trudno.
    Zobacz sobie parametry.
    http://www.basicfireprotection.com/information/Ansul
    _CleanGuard.pdf
    Te 10% NOAEL to jest i tak 20 razy więcej niż dla halonu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 16. Data: 2014-02-27 02:11:28
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-02-27 00:19, Mario pisze:

    > A jak z typowej np 2 kg gaśnicy chcesz uzyskać stężenie 10%. Będzie trudno.

    18kg powietrza to jest 15 m^3. W sam raz na pomieszczenie o powierzchni
    ~6 m^2

  • 17. Data: 2014-02-27 02:45:35
    Od: Mario <m...@...pl>

    > 18kg powietrza to jest 15 m^3. W sam raz na pomieszczenie o powierzchni
    > ~6 m^2

    Zdaje się, że to jest % vol.
    Z linkowanego dokumentu wynika, że dla FE-36 w gaśnicy 5-B:C (około 2,2
    kg) minimalna objętość pomieszczenia to 2,1 m^3.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2014-02-27 06:48:35
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2014-02-26 19:50, ToMasz pisze:
> [...]
    > rozprzestrzeniającym się poza biurko! Wodą - na pewno nie. Proszkowa -
    > po użyciu wymusi remont mieszkania. Macie jakieś sposoby?

    Gaśnica śniegowa. Skuteczna i nie trzeba po niej sprzątać.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 19. Data: 2014-02-27 08:48:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Feb 2014 00:11:40 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello ToMasz,
    >
    > Śniegowa oczywiście.

    A tak swoja droga - czy sniegowa i halonowa ugasza plonacy lit ?

    J.

  • 20. Data: 2014-02-27 09:28:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, February 27, 2014, 8:48:50 AM, you wrote:

    > A tak swoja droga - czy sniegowa i halonowa ugasza plonacy lit ?

    Chodzi Ci o akumulator litowo-jonowy? Mi się zawsze wydawało, że to
    elektrolit najpierw płonie...

    --
    Best regards,
    RoMan