  • 1. Data: 2014-02-25 19:08:20
    Temat: prowadzenie ścieżek pod 230V
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Na razie pytanie ma wymiar czysto teoretyczny. Co prawda od jakiegoś
    czasu myślę nad zbudowaniem prostego systemu automatyki domowej,
    zaczynając od włączania/wyłączania światła w kilku pomieszczeniach
    (potem mógłbym dodawać kolejne nody, łącząc je CAN-em albo nawet zwykłym
    Ethernetem). Zanim jednak zabiorę się choćby za projektowanie płytki,
    wolałbym się nieco dokształcić. Stąd kilka pytań.

    1) Czy w ogóle opłaca się puszczać szynę z zasilaniem 230V po PCB? Może
    lepszym rozwiązaniem będzie po prostu wypuszczenie końcówek
    przekaźników/triaków na złącza ze śrubkami i wykonanie właściwych
    połączeń z linią i żarówkami już na jakiejś kostce?
    2) Jeśli jednak okaże się, że mogę pozwolić sobie na dzielenie zasilania
    na PCB, to jakie są tutaj ograniczenia? Bo w końcu trudno uzyskać
    ścieżkę o odpowiednio grubym przekroju, gdy jeszcze trzeba pilnować
    odpowiedniej odległości.
    3) A właśnie - odległość... Jaka zapewnia odpowiednią izolację?
    Spotkałem się kiedyś z poglądem, że ścieżka z 230V powinna być oddalona
    od innych o co najmniej 8-10 mm. Wystarczy, czy warto dać więcej? Może
    warto wo gołe w tym wypadku postawić na płytkę dwustronną, prowadząc z
    jednej strony fazę, a z drugiej przewód neutralny?

    I tak jeszcze przy okazji:
    Które rozwiązanie będzie lepsze do załączania oświetlenia (w tej chwili
    10W LED-y, powrotu do tradycyjnych żarówek nie planuję) - przekaźniki
    czy triaki sterowane optotriakami?

  • 2. Data: 2014-02-26 00:36:01
    Temat: Re: prowadzenie ścieżek pod 230V
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 25 Feb 2014 19:08:20 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > (potem mógłbym dodawać kolejne nody, łącząc je CAN-em albo nawet
    zwykłym
    > Ethernetem). Zanim jednak zabiorę się choćby za projektowanie
    płytki,

    http://tabliczni.pl/2013/07/wemo-light-switch-kontro
    luj-domowe-oswietle
    nie-na-smartfonie/

    Ciekawe jak jest moduł zasilany w puszcze, bo w standardowej puszcze
    włącznika na ścianie nie ma neutrala...
    Z drugiej strony po co nodowi robiącemu tylko on/off wifi, jak można
    użyć prosty moduł bezprzewodowy...?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-02-26 08:03:46
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2014-02-26 00:36, Marek pisze:
> [...]
    luj-domowe-oswietle
    > nie-na-smartfonie/
    >
    > Ciekawe jak jest moduł zasilany w puszcze, bo w standardowej puszcze

    Tutaj:
    http://www.youtube.com/watch?v=W3ML4zPMyHE&feature=p
    layer_detailpage#t=89
    baba mówi, że w takim przypadku nie będzie działał.

  • 4. Data: 2014-02-26 10:49:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 26 Feb 2014 08:03:46 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > Tutaj:

    http://www.youtube.com/watch?v=W3ML4zPMyHE&feature=p
    layer_detailpage#t=
    89
    > baba mówi, że w takim przypadku nie będzie działał.

    Wniosek z tego taki, że planując "idom" trzeba do każdej puchy
    doprowadzić przynajmniej +5V ....

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-02-26 19:42:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-26 10:49, Marek pisze:

    > Wniosek z tego taki, że planując "idom" trzeba do każdej puchy
    > doprowadzić przynajmniej +5V ....

    Obmyślając własną koncepcję domowej automatyki zastanawiałem się nad
    różnymi zaawansowanymi rozwiązaniami w stylu magistrali (RS485, CAN)
    ciągniętej skrętką od jednej puszki/skrzynki do drugiej, razem z
    zasilanie a'la PoE na wolnych parach skrętki. Potem uświadomiłem sobie,
    że średnio to ma sens.

    Ok, zastąpienie zwykłych włączników wypasionymi panelami z wyświetlaczem
    może i robiłoby wrażenie na postronnych obserwatorach, ale jednocześnie
    wywindowałoby koszt takiej instalacji.

    W tej chwili podchodzę do tego trochę inaczej. Na każdym piętrze jeden -
    dwa węzły zawierające serię wyjść (triaki, przekaźniki) załączających
    odbiorniki prądu (w moim przypadku przede wszystkim światło) oraz
    odizolowanych transoptorami wejść, aktywowanych przez zwarcie włącznika
    chwilowego (dzwonkowego) w puszce. Poszczególne węzły byłyby ze sobą
    sprzężone magistralą, na której pracowałaby także bramka CAN <--> Ethernet.

    Zalety takiego rozwiązania?
    1) Możliwość wykorzystania istniejącego okablowania. Wymieniamy włącznik
    na chwilowy i montujemy węzeł. Kabel w ścianie zostaje ten sam, jednak
    już nie przenosi 230V, ale zwiera niskie napięcie zasilające transoptor
    do masy.
    2) Prostota - nie mnożymy elektroniki w ścianach ponad potrzeby.
    3) Łatwość ewentualnego powrotu do "głupiej" instalacji.

    Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby taki węzeł pełnił także
    jakieś funkcje w ramach instalacji dzwonkowej albo systemu alarmowego.

  • 6. Data: 2014-02-26 23:02:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > włącznika na ścianie nie ma neutrala... Z drugiej strony po co nodowi
    > robiącemu tylko on/off wifi, jak można użyć prosty moduł bezprzewodowy...?

    Dobrze, ale jak to się ma do mojego pytania?
    To jest gotowe rozwiązanie, w dodatku wydaje mi się niezbyt sensownym
    podejściem do tematu automatyki domowej. Osobny moduł z WiFi dla każdej
    żarówki? Give me a break..

    Ja tylko chciałbym się dowiedzieć, czy amatorsko wykonana (najlepiej
    jednostronna) płytka:
    1) Pozwoli mi na zapewnienie odpowiedniej izolacji ścieżek 230V, tak
    abym mógł mieć pewność, że nie dojdzie do żadnego przebicia. Jaką
    odległość powinienem zostawić pomiędzy ścieżkami w newralgicznych
    miejscach? W jaki sposób zwiększyć bezpieczeństwo? Słyszałem coś o
    lakierze, którym spryskuje się PCB po zmontowaniu, między innymi celem
    poprawienia izolacji.
    2) Pozwoli mi na przeniesienie odpowiednio dużego prądu przy założeniu,
    że na płytce będzie znajdowała się linia zasilająca, do której triaki
    lub przekaźniki będą podpinały odbiorniki prądu (w tym przypadku możemy
    założyć, że będzie to < 10 ledowych "żarówek" o mocy 10W).
    Czy może jednak powinienem unikać puszczania tego prądu przez PCB, na
    złącza wyprowadzić końcówki styków, a połączenia wykonać tradycyjnie, na
    kostce?

  • 7. Data: 2014-02-26 23:32:02
    Temat: Odp: prowadzenie ścieżek pod 230V
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > podejściem do tematu automatyki domowej. Osobny moduł z WiFi dla każdej
    > żarówki? Give me a break..
    Why not?
    Moja żona, jak chciała wysłać, co prawda po BT, sygnał do ARM'a, co to w
    LEGO MINDSTORMS siedzi,
    to pytała się, jaki BT na USB kupić?
    Korzystając z mojego "dużego" doświadczenia w BT i wiedzy fachowej,
    odpowiedziałem:
    "Najtańszy"
    No i kupiła.5,90 zł.Z przesyłką!
    Robot czasem zacinał się przy układaniu kostki Rubika, ale to nie z powodu
    transmisji.
    S.

  • 8. Data: 2014-02-27 00:01:24
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > 1) Pozwoli mi na zapewnienie odpowiedniej izolacji ścieżek 230V, tak
    > abym mógł mieć pewność, że nie dojdzie do żadnego przebicia.

    OIDP to 1mm na PCB w przypadku zastosowania warstwy ochronnej (np.
    lakieru) to kilkaset V odporności na przebicie.

    Więc - spokojnie, zwłaszcza, że możesz sobie zrobić odległości rzędu 2-3
    mm. (masz informację o tym w PDF podanym dalej).

    Kluczem jest właśnie zabezpieczenie ścieżek - żeby w przyszłości kurz i
    wilgoć nie wytworzyły przewodzącego syfu, który może powodować jakiś
    problem. Wystarczy spryskać gotową płytką preparatem typu PLASTIK 70 (po
    zmontowaniu oczywiście, bo to lakier zabezpieczający a nie do lutowania ).

> [...]
    > lub przekaźniki będą podpinały odbiorniki prądu (w tym przypadku możemy
    > założyć, że będzie to < 10 ledowych "żarówek" o mocy 10W).

    Czyli jakieś 100W. To nie jest żadna "moc". Dla 230V prąd potrzebny to
    pół ampera.

    Zgodnie z tym co masz tutaj ;

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=645
    84&sid=5db227f69fd91218f03198818365d072

    ścieżka 1mm to prąd max 3A. Czyli mając ścieżki 1mm możesz dla 230V
    uzyskać 700W. A jak sobie zrobisz ścieżki 3mm to 1500W.
    Dodatkowo pocynowanie grubszą warstwą ścieżki zwiększa ten prąd pewnie
    conajmniej ze 2 razy.

    Czyli dla twoich potrzeb to o dużo za dużo :)

    > Czy może jednak powinienem unikać puszczania tego prądu przez PCB, na
    > złącza wyprowadzić końcówki styków, a połączenia wykonać tradycyjnie, na

    Jak będziesz robić coś na obciążenia ponad parę kW to wtedy jest sens.

  • 9. Data: 2014-02-27 01:46:30
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-02-27 01:46, JK pisze:

    > Na litość boską!

    może autoru chodziło o puszcze Białowieską :D

  • 10. Data: 2014-02-27 01:46:44
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2014-02-26 00:36, Marek pisze:

    > Ciekawe jak jest moduł zasilany w puszcze, bo w standardowej puszcze

    Na litość boską!

    --> PUSZCE <--

    Jk