  • 131. Data: 2010-08-07 18:19:31
    Temat: Re: jak zepsuć sobie D5 w ułamku sekundy
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Wiedziałem że tak będzie ;). Szkoda czasu, mojego i chyba Twojego też,
    chociaż Ty kochasz te swoje soczyste wypowiedzi, więc tylko dostarczam
    Ci paliwa ;).

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 132. Data: 2010-08-07 18:45:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Aug 2010, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "Mariusz [mr.]" i29n6d$tj3$...@n...task.gda.pl

    > Na dodatek trudno oczekiwać, aby optyka aparatu była aż tak
    > dokładna, żeby zogniskowała wszystko na jednym rzędzie pikseli. :)

    W kwestii formalnej: przy filmowaniu nie ma mowy o jednym rzędzie
    pikseli, jako że rozdzielczość jest istotnie mniejsza od rozdzielczości
    matrycy (sławne "fullHD" to fotoaparaty dość dawno temu miały).
    Rzecz jasna reszty pytań to nie uchyla, a przynajmniej nie do końca,
    niemniej zarzut *formalnie* się nie zgadza.

    > No i... Dlaczego padł tylko jeden rząd pikseli?

    Nie padł. Wszystko wskazuje na to, że nie padł.

    > Dlaczego nie wszystkie lub słabsze?
    > Dlaczego nie jakaś większa część matrycy, ale dokładnie jeden rządek.

    Przecież już ktoś napisał: padła *jedna linia*. Wcale nie piksel.

    Jedno połączenie na matrycy, w przypadku matrycy CCD sprowadza się
    do zepsucia jednego "połączenia" między pikselami wzdłuż kierunku
    pompowania ładunku, w przypadku CMOS sprowadza się do uszkodzenia
    jednej z linii sterujących ("otwierających") konkretny rząd pikseli.
    I będzie leżała właśnie "cała linia pikseli" (sterowana tą linią).

    > BTW -- czasami mówi się, że nauka poszła w las. Pewnie stąd to

    Bo poszła.
    Przyczepiłeś się jak rzep tezy o uszkodzeniu elementów światłoczułych
    jakby nie było widać że wystarczy uszkodzić jeden element sterujący
    (w CMOS).

    > Nie twierdzę, że słabsze piksele były niszczone przez piksele silniejsze,
    > ale że jednym pikselom starczy ileś energii do zepsucia się a inne muszą
    > zaabsorbować jej więcej.
    >
    > Raczej powstałaby mozaika. Lub (jak piszesz) padłby jeden piksel.

    Padła jedna linia - *sygnałowa*, poprowadzona wzdłuż matrycy.
    W dowolnym miejscu.
    I uniemożliwia odczyt pikseli wzdłuż niej.

    pzdr, Gotfryd

  • 133. Data: 2010-08-07 18:50:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "qqqqwww qqqqwww" 2...@t...goo
    glegroups.com

    > : Dla laserów "scenicznych" (nazwa wymyślona z potrzeby chwili) wiązka
    > : jest dość mocno rozbieżna (różne są powody - np. stabilność pracy
    > : lasera, mała długość rezonatora). Akurat na Twoich 10 metrach z
    > : wyjściowej średnicy wiązki w przypadku lasera argonowego ok. 1-2mm
    > : robi się wiązka o śrenicy ok. 0,5-1 cm. Spadek gęstości mocy sam sobie
    > : wylicz.

    > Improwizujesz na poczekaniu? :)

    : Nie. Piszę na podstawie własnego doświadczenia.

    Zbudowałeś taki laser? :) Może pokaż jego konstrukcję. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 134. Data: 2010-08-07 18:54:06
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "qqqqwww qqqqwww" 2...@q...goo
    glegroups.com

    > A co ma do tego skaner? Skaner (jak nazwa wskazuje) skanuje, nie świeci. :)

    : Przecież już o tym było. Skaner służy do odchylania wiązki w celu
    : kreślenia obrazów. Gdyby był wyłączony, a pacjent stał za skanerem,
    : wiązka nie byłaby odchylana w czasie, więc obiekt byłby wystawiony na
    : ciągłe działanie wiązki.

    Wiesz... Skaner (jak sama nazwa wskazuje) skanuje, czyli czyta kawałek po kawałku. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 135. Data: 2010-08-07 19:11:48
    Od: qqqqwww qqqqwww <q...@g...com>

    On 7 Sie, 20:54, "Eneuel Leszek Ciszewski"
> [...]
    > : ciągłe działanie wiązki.
    >
    > Wiesz... Skaner (jak sama nazwa wskazuje) skanuje, czyli czyta kawałek po kawałku.
    :)

    Aha.
    A oto najpopularniejsze skanery (hmm skanery ?!) do pokazów
    laserowych:
    http://www.medialas.de/scanner.html

  • 136. Data: 2010-08-07 19:22:01
    Od: qqqqwww qqqqwww <q...@g...com>

    On 7 Sie, 20:50, "Eneuel Leszek Ciszewski"
    > "qqqqwww qqqqwww" 2...@t...goo
    glegroups.com

    > : Nie. Piszę na podstawie własnego doświadczenia.
    >
    > Zbudowałeś taki laser? :) Może pokaż jego konstrukcję. :)
    W internecie jest sporo informacji na ten temat. Trzeba tylko umieć
    czytać.

  • 137. Data: 2010-08-07 19:58:12
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.08.2010 15:57, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]
    > lub słabsze?
    > Dlaczego nie jakaś większa część matrycy, ale dokładnie jeden rządek.

    Jeśli już, uszkodzenie mogło powstać w 1 punkcie (może kilka sąsiednich
    pikseli). Z punktu widzenia aparatu laser jest wyłącznie mocno świecąca
    kropką. Ale punktowe uszkodzenie matrycy może skutkować niemożliwością
    odczytania całego rządka, naprzykład powstało tam zwarcie. Ja bym to tak
    tłumaczył. Jeśli laser był odczylany poziomo jak na tym filmie, to i tak
    obiektyw skupiał światło w tym samym miejscu, linie to obraz świecącego
    powietrza (paprochów w powietrzu).

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 138. Data: 2010-08-07 20:05:51
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.08.2010 09:55, J.F. pisze:

    > W stoczni gral juz bez rekawic, wydawalo mi sie ze rozmyli wiazki na
    > bok, ale patrze teraz na zdjecia i nie jestem pewien.
    > Moze lepiej dobrali moc, moze niewidzialne rekawiczki, moze sie
    > nauczyl tylko na krotko wsadzac lapy :-)

    Są tacy co wsadzają łapy w wiązkę lasera służącego do wycinania w
    papierze i sobie tak rysuneczki na łapach wypalają. Osobiście nie
    spotkałem takiego twardziela, ale słyszałem od obsługi, że to widzieli.
    Im czasami zdarzało się przypadkowo łapę podstawić, podobno okropnie
    boli. Laser mocy 50 lub 100W chyba CO2, wiązki nie widać, widać płomień
    na ciętej kartce. Nie widziałem nikogo co by okulary stosował, lub
    zamknął osłonę maszyny.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 139. Data: 2010-08-07 20:12:56
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.08.2010 09:57, Janko Muzykant pisze:

    > Widzisz, od lat sześćdziesiątych dużo się zmieniło, m.in. powstały
    > nikomu nie znane wtedy emitery półprzewodnikowe :)
    > Przypominasz mi (ale tylko trochę, bo ten o kim mowa jednak ma wiedzę)
    > takiego gościa, z którym współpracuję projektując elektronikę. Skończył
    > AGH jakoś w 1980 i teraz co projekt to wyskakuje z cyfrowymi bramkami na
    > UCY74... (dla nie elektroników - technologia praktycznie wymarła w
    > 1990). Uśmiechamy się, gdy go słuchamy, ale na szczęście ma inne
    > obowiązki, a nie projekty.

    Ale cały czas są jakies nowocześniejsze odpowiedniki produkowane, seria
    HC, HCT, AC nie chcę mi się teraz wnikac, ale przynajmniej niektóre z
    nich mają nawet taka samą kolejność wyprowadzeń. Widocznie się przydaja
    i sa zbawieniem dla tych przyzwyczajonych do serii 74.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 140. Data: 2010-08-07 20:26:13
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > efekt od dyfrakcji, skutkujący faktycznym "rozproszeniem promienia".
    > A co to znaczy "duża odległość" określone jest właśnie wielkością
    > przekroju plamki - przy APS dla F >1/30 odległość matrycy od przysłony
    > to już zdecydowanie "duża odległość", można sobie policzyć :)
    >
    > Uprzedzając: nie, "punktowość" swiatła *nie jest* cechą lasera.
    > Jak ktoś chce "punktu", to musi się pomęczyć ;)
    > Wystarczy sobie gdzieś obejrzeć szkic konstrukcji "klasycznego"
    > lasera rubinowego - przecież toto świeci całym przekrojem
    > kryształu! (tak, wiązką *równoległą*, ale wcale nie "punktową"!)

    Oczywiście prawda. Ale w tym przypadku nawet szeroka wiązka zostaje
    skupona przez obiektyw do punktu, oczywiście w uproszczeniu bo punkt
    bedzie miał pewną średnicę. Jeśli wiązka ma "dobrą" równoległość, to
    jest odpowiednikiem silnego źródła punktowego w nieskończoności, czyli
    obiektyw ustawiony na nieskończoność może zrobić kuku matrycy.
    Czyli patrząc w wylot gigantycznego lasera o średnicy 1 m widzimy mały
    punkcik.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl