  • 1. Data: 2010-08-22 09:08:57
    Temat: jak sie uzyskuje takei zdjecia?
    Od: h...@p...onett.pl

    Jest sobie zdjecie (modelka nieistotna)

    http://teleshow.pl/gid,12547133,img,12547211,kat,102
    4837,title,Jaki-jest-naprawde-Kuba-Wojewodzki-Ostra-
    Doda,galeria.html

    Czy efekt tego zdjecia (miekkosc kolorow, wyrazistosc, brak szlonego kontrastu)
    to efekt pozniejszego postprocesingu w komputerze czy to kwestia obiektywu?
    Zastanawiam sie, czy takie zdjecie da sie zrobic (jesli tak to czym) bez pozniejszej
    obrobki,
    zeby efekt byl taki jak w zamieszczonym linku?

  • 2. Data: 2010-08-22 09:19:59
    Temat: Re: jak sie uzyskuje takei zdjecia?
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Po prostu prawidłowa "w punkt" ekspozycja. Masowo poełnianym błędem jest
    nie przykładanie nalezytej wagi do poprawnej ekspozycji, wiążąc ją tylko
    w jasnością zdjęcia. Resztę się wyciągnie z RAW'a. A to błąd. Odpowiedno
    naeksponowana scena to nie tylko jasność ale i lepsze reprodukowanie
    koloru.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 3. Data: 2010-08-22 09:31:18
    Od: h...@p...onett.pl

    Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> wrote:

> [...]
    >w jasnością zdjęcia. Resztę się wyciągnie z RAW'a. A to błąd. Odpowiedno
    >naeksponowana scena to nie tylko jasność ale i lepsze reprodukowanie

    No ok, ale co masz nam ysli piszac w punkt ekspozycja.
    Pomiar swiatla, wykadrowanie, odpowiednia dziura do
    rozmycia tla i .... no wlasnie, co jeszcze? jak mam nastawic lepsze
    reprodukowanie kolorow? tego nie rozumiem

  • 4. Data: 2010-08-22 10:29:28
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    h...@p...onett.pl pisze:
    > No ok, ale co masz nam ysli piszac w punkt ekspozycja.
    > Pomiar swiatla, wykadrowanie, odpowiednia dziura do
    > rozmycia tla i .... no wlasnie, co jeszcze? jak mam nastawic lepsze
    > reprodukowanie kolorow? tego nie rozumiem

    Ekspozycja to ilośc światła która musi wpaść na przetwornik aparatu. Nie
    za dużo bo będą "wypalenia", nie za mało bo kolor będzie "brudny". Dla
    początkujących są w handlu dostępne wzorniki z kwadracikami w odcieniach
    szarości najjasniejszych i najciemniejszych. Np X-Rite ColorChecker.
    Prawidłowa ekspozycja jest wówczas kiedy na zdjęciu kwartacik biały jest
    bielą 255.255.255, czany jest czernią 0.0.0 a pozostałe są rozróżnialne.

    Kadr, głębia ostrości to aspekty kompozycji a nie ekspozycji.

  • 5. Data: 2010-08-22 10:56:35
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    h...@p...onett.pl pisze:
> [...]
    pozniejszej obrobki,
    > zeby efekt byl taki jak w zamieszczonym linku?

    Takie (przy tym wymiarze) zrobisz dowolnym współczesnym tele z matrycą
    crop x2 albo większą. Dobrze naświetlone (bez przepaleń), a potem dobrze
    obrobione, nic nadzwyczajnego.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 6. Data: 2010-08-22 12:26:18
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Tom01" <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> wrote:
    [...]
    > Np X-Rite ColorChecker. Prawidłowa ekspozycja jest wówczas kiedy na
    > zdjęciu kwartacik biały jest bielą 255.255.255, czany jest czernią
    > 0.0.0

    Z tym bym polemizował... ;-)

    pozdrawiam

    [mr.]

  • 7. Data: 2010-08-22 12:33:21
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > "Tom01" <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> wrote:
    > [...]
    >
    > Z tym bym polemizował... ;-)

    Żeby nie korzystać tylko z "głowy, czyli z niczego" zajrzałem nawet
    do instrukcji rzeczonego ColorCheckera z X-Rite, gdzie jakby się zmówili
    i piszą (pod obrazkiem ilustrującym właściwą ekspozycję):

    "Adequately exposed. Even steps are visible between each shadow and
    highlight patch. Black does not go to 0,0,0 and white does not go to
    255,255,255 (or 100%, 100%, 100%)." ;-)

    [mr.]

  • 8. Data: 2010-08-22 13:17:35
    Od: h...@p...onett.pl

    Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    >Takie (przy tym wymiarze) zrobisz dowolnym współczesnym tele z matrycą
    >crop x2 albo większą. Dobrze naświetlone (bez przepaleń), a potem dobrze
    >obrobione, nic nadzwyczajnego.

    Czyli jednak wymagane pozniejsze obrobienie.

  • 9. Data: 2010-08-22 13:46:41
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    h...@p...onett.pl pisze:

    > Czyli jednak wymagane pozniejsze obrobienie.

    Ewentualnie mocno kreatywne skorzystanie z ''fotoszopa'' wbudowanego w
    aparat, ale w tych warunkach raczej nie ma sensu.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /elita taguje, pospólstwo teguje/

  • 10. Data: 2010-08-22 16:45:19
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    > Takie (przy tym wymiarze) zrobisz dowolnym współczesnym tele z matrycą
    > crop x2 albo większą. Dobrze naświetlone (bez przepaleń)

    No ja tu przepaly widze jak byk. Lewa (prawa modelki) polowa jest mocno
    przypalona...

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat