  • Data: 2009-01-20 16:19:19
    Temat: Re: jak fotografowac zime
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    On 20 Jan., 16:40, Andrzej Ozieblo <y...@c...edu.pl> wrote:

    > Fakt, ale narty sie tam mocno przewijaja. No i pl.rec.sport.zimowe
    > rulez. :) A dlatego tylko kompakt, ze z wiekszym ustrojstwem bardzo
    > nieporecznie sie jezdzi na stoku. Mozna wozic w plecaku, ale trzeba miec
    > mnostwa samozaparcia do wyciagania aparatu z plecaka. Mnie sie nie
    > zawsze chce wyciagnac z kieszeni. Zreszta jakoscia dobry kompakt nie
    > ustepuje wiele lustrzance w dobrych warunkach oswietleniowych. Mam tu na
    > mysli oczywiscie pamiatkowa amatorszczyzne. No i filmiki mozna robic.
    >
    > Ale wszystkie powyzsze uwagi dotycza moich osobistych doswiadczen, ktore
> [...]

    no tak
    jesli wybieramy sie na narty to trzebaby wziasc maly aparat , zeby nie
    przeszkadzal ,
    jesli wybieramy sie na fotografowanie , to trzebaby zabrac male narty
    zeby one nie przeszkadzaly ;-)

    wszystko jest kwestia priorytetow i zamierzen.

    wracajac do sniegu i fotografowania na nim.
    glowne niebezpieczenstwo jest to , ta biala plaszczyzna sniegu
    ( szczegolnie w sloncu) zafalszuje nam pomiar swiatla , czyli bedzie
    on zbyt optymistyczny w stosunku do oswietlenia motywu glownego n.p
    twarzy,
    stad czesto , ale nie jest to regula gdyz zalezy to od rodzaju pomiaru
    swiatla w aparacie nalezy stosowac poprawki czyli naswietlac nieco
    dluzej niz to wynikaloby ze wskazan swiatlomierza ( o ile w polu
    pomiarowym jest duzy udzial tej bialej plaszczyzny) . W aparatach z
    pomiarem segmentowym w praktyce poprawki nie sa konieczne , gdyz
    pomiar to uwzglednia , a takze tolerancja matrycy na niedoswietlenie
    jest na tyle duza ( wystarczajaca dynamika wejscia ) iz udaje sie
    pozniej w obrobce skorygowac ew. bledy.

    dokladnie taka sama zasada jak np fotografowanie osoby na bialym tle w
    lecie .

    Z kolei jesli mamy dzien zachmurzony i ponury w zimie to rozpietosc
    tonalna jest mniejsza od dynamiki wejscia aparatu i tutaj problemu z
    przeswietleniem / niedoswietleniem nie ma - tonalnie motyw miesci sie
    w rozpietosci tonalnej matrycy , nawet w dalszej obrobce nalezy
    podniesc czesto kontrast obrazu.

    dokladnie taka sama zasada jak fotografowanie w ponury dzdzysty dzien
    w lecie

    XXX