  • Data: 2010-12-28 13:54:15
    Temat: Re: ilu naprawilo lampki choinkowe?
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:d465bf68-7b63-413b-bb66-e4839f85b400@q18g2000vb
    k.googlegroups.com...
    > Licza sie tylko te chinskie. Stare polskie na wkrecane zarowni
    > naprawialo sie latwo.
    >
    > Oswiadczam z duma ze dzis jeden sznur naprawilem. Zrobilem to tylko
    > dlatego ze swiecil od razu po podlaczeniu a przy rozwijaniu zaczal
    > migac i w koncu zgasl. Poswiecilem pol godziny na znalezienie luznej
    > zarowki.
    >
    > Przyznac sie ilu z tych ktorzy sprobowali chnszczyzne naprawic sie
    > udalo a ilu sobie odpuscilo walke dla tych 6-30zl?

    Naprawilem jeden zestaw 100 zaróweczek. Do szukania uszkodzonej uzylem:
    1. Przedluzacza z 3 gniazdkami (wystarcza 2, ale pod reka mialem taki z
    3-ma).
    2. Multimetru cyfrowego ustawionego na 20V AC,
    3. Kawalka radiatora aluminiowego (w zeszlym roku stosowalem zgieta blaszke
    aluminiowa, ale teraz pierwszy w oczy rzucil mi sie ten radiator)
    4. 2 przewodów z wtyczkami bananowymi,
    5. Jednego krokodylka.
    Zebranie sprzetu zajelo okolo minuty, znalezienie uszkodzonej zaróweczki
    druga minute. Tym razem mialem szczescie i uszkodzona (nie przepalona, tylko
    nie kontaktujaca w oprawce) byla tylko jedna. Napiecie na radiatorze
    (mierzone wzgledem jednej z dziurek drugiego gniazdka przedluzacza)
    nalozonym na przewód po jednej stronie nie kontaktujacej zarówki jest rzedu
    6V, a po drugiej 1V (w zeszlym roku (z blaszka) bylo 4V i 1V). Gdy
    uszkodzona jest jedna mozna sprawdzic napiecie w polowie, potem w jednej
    czwartej i szybko zblizyc sie do celu.
    W zeszlym roku udalo mi sie ta metoda w okolo 15 minut wyszukac 3 uszkodzone
    w zestawie, choc wskazania nie sa wtedy tak jednoznaczne, bo na nie
    podlaczonym z zadnej strony przewodzie napiecia bywaja zblizone do
    sasiednich i nie ma pewnosci, czy akurat ta zaróweczka nie kontaktuje.
    Dodatkowa komplikacja bylo to, ze zestaw byl juz na choince i do gniazdka
    wlaczylem sie wtedy kabelkiem okolo 3m, co tez zmniejsza jednoznacznosc
    wskazan - wyniki zaleza od ulozenia przewodów.

    Wlasciwie to chyba najpewniejsze byloby cos, co (bez zasilania calego
    zestawu) sie naklada po obu stronach kolejnej zarówki (mechanicznie jakas
    jedna raczka z dwoma blaszkami) i pokazuje: sprawna/uszkodzona. Nie
    pozwalaloby stosowac podzialu przez dwa, ale gdyby wskazanie bylo szybkie i
    jednoznaczne to sprawdzenie takiej setki to byloby ze 100s (samo
    sprawdzenie) bez wzgledu na liczbe uszkodzen.
    Tylko cos takiego wymaga zrobienia, a multimetr kazdy ma pod reka.
    P.G.