-
141. Data: 2011-07-20 19:03:07
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
W dniu 2011-07-20 19:50, kamil pisze:
> W przerwie między udowadnianiem, że biała plama w JPGu jest lepsza, niż
> szczegóły wyciągnięte z RAWa?
Udowodnij wreszcie kłamstwa, które piszesz, choć raz.
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl www.facebook.com/smialekadam
/smak jak znak wznak, rewerencja idiosynkrazji, predylekcja awersji/
-
142. Data: 2011-07-20 19:09:08
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
W dniu 2011-07-20 19:52, Gil pisze:
> Może w nowych produkcjach nie ma takich różnic ale w w/w przypadku warto
> RAW. I pewnie w przypadku kompaktów, które daja RAW.
Z punktu widzenia techniki, zawsze warto robić raw. Z punktu straty
czasu, wszystko zależy na co komu te zdjęcia. W końcu, żeby wynik był
lepszy niż z automatu, należy posiadać pewną zdolność. Jej brak może dać
efekt przeciwny.
Tak więc bez szerszego kontekstu pytanie nie ma sensu.
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl www.facebook.com/smialekadam
/najciekawsze zdjęcia to zdjęcia aparatów/
-
143. Data: 2011-07-21 08:25:40
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: XX YY <f...@g...com>
>
> Znowu nie czytałeś co pisałem :-) Przecież pisałem że czasami używam RAW -
> mam guziczek na body, który powoduje włączenie RAW na jedno zdjęcie -
> właśnie na takie przypadki gdy trafi mi się scena na krańcach możliwości
> matrycy - bo tylko o takich piszesz. Tyle że w prawdziwym życiu takie sceny
> rzadko mi się trafiają - zazwyczaj mam sceny o niższym kontraście - i wtedy
> wszystko mi "się mieści w jpegu" albo o dużo wyższym i wtedy musiałbym
> robić HDR (w praktyce po prostu nie robię wtedy zdjęcia bo mi się nie chce
> z tym babrać - najczęściej jak coś jest pieruńsko kontrastowe to też jest
> marnym motywem).
> A może tylko ja mam takie szczęście i inni trafiają cały czas na sceny o
> rozpiętości użytecznych naświetleń większej niż zniesie konwerter do jpeg w
> aparacie ale mniejszej niż zarejestruje matryca...?
>
> Henry
Nalezy rozrozniac pomiedzy dynamika wejscia i wyjscia.
gdzies tam pisales , ze masz aparat o dynamice wejscia ok 11,5 .
to nie jest prawda , nie ma takich aparatow dslr - to jakas dziwna
metoda pomaru najprawdopodobniej z szumami w dolnym zakresie.
dynamika wejscia wspolczesnych dlsr to max ok 9,0-10 EV przy czym
mierzy sie ja na dole od poziomu 3 razy wyzszego od poziomu szumow.
Byc moze stad te roznice , ze chwalisz sie dynamika , ale z szumami.
Zasadniczo format zapisu nie ma wplywu na dynamike wejscia.
Najwyzsza biel zapisana w jpeg jest tak samo biala jak w raw. czern w
jpeg tak samo czarna jak w raw - sa tak samo czarne lub tak samo
biale.
Format zapisu ma decydujace wplyw na dynamike wyjscia.
w jpeg masz dynamike 1:256
w raw w zaleznosci od tego ilu bitowy jest 1 : kilkunastu tysiecy.
Uznacza to ze jesli masz scene o rozpietosci tonalnej np 4 EV to
swoim aparatem niezaleznie od formatu zapisu pokryjesz ten zakres
dynamiczny , ale jesli zapiszesz w jpeg to ta scena zostanie
zapisana w parudziesiesiu stopniach jasnosci dla kazdego koloru , w
raw juz w paru tysiacach stopniach jasnosci dla kazdego koloru .
Jesli masz odpowiedni program to mozna z raw te subtelnosci jakos tak
przelozyc w trakcie obrobki ze obraz jest bogatszy tonalnie.
Najczesciej jednak i to najbardziej widac jest wyciagenie tych
szczegolow w partiach najjasniejszcych i najciemniejszych na zdjeciu.
I rzecz najbardziej chyba decydujaca , jesli obraz poddaje sie dalszej
obrobce , a najczesciej tak robimy to jpeg jest formatem najbardziej
nieodpowiednim do tego celu. to najwiekszy blad jaki mozna popelnic w
takcie obrobki - decydowac sie na obrobke zdjec zapisanych w jpeg i
dokonywac zapisu na etapach obrobki w jpeg.
uzyje znowu porownania do muzyki - pewnie widziales klawiature
fortepianu.sa tam klawisze czarne i biale.
odstep jednej oktawy to 8 klawiszy bialych - to jest zakres danamiki
- oktawa.
jesli usuniesz czarne klawisze to bedzie tam podzial 8 klawiszy ,
czyli 8-iu dzwieko , zakres nie ulega zmianie , jest on okreslony
przez klawisz dolyn i gorny.
jesli dolozysz klawisze czarne to zakres dynamiczny sie nie zmienia ,
bedzie on podzielony na wiecej stopni teraz na 13 klawiczy ( 8 bialych
i 5 czarnych) - mozesz grac subtelniejsze melodie - dzwieki mniej od
siebie oddalone
to jest ta roznica pomiedzy rawem a jpeg . Rawem dzielisz te sam
zakres dynamiczny na wiecej stopni ( jakby wiecej klawiszy -
kilkanascie tysiecy ) , jpeg dzielisz te skale na 256 stopni.
Od umiejetnosci muzyka zalezy czy potrafi wykorzystac wszystkie
klawisze , od umiejetnosci fotografa zalezy czy potrafi wykorzystac
informacje zapisane w raw czyli walory tonalne.
jesli decydujesz sie na zapis w JPEG na karcie aparatu to tak jakbys
kupicl sobie prosta zabawke muzyczna do grannia dla dzieci tylko z
bialymi klawiszami.
wiem , wiem , zaraz sie ktos zglosi ze mozna sobie brakujace dzwieki
czarnych klawiszy dorobic w mozgu i bedzie to samo.
-
144. Data: 2011-07-21 09:07:11
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
W dniu 2011-07-21 10:25, XX YY pisze:
> dynamika wejscia wspolczesnych dlsr to max ok 9,0-10 EV przy czym
> mierzy sie ja na dole od poziomu 3 razy wyzszego od poziomu szumow.
To z Księgi Ezechiela czy Deuterokanonicznych? :)
> uzyje znowu porownania do muzyki - pewnie widziales klawiature
> fortepianu.sa tam klawisze czarne i biale.
> odstep jednej oktawy to 8 klawiszy bialych - to jest zakres danamiki
> - oktawa.
> jesli usuniesz czarne klawisze to bedzie tam podzial 8 klawiszy ,
> czyli 8-iu dzwieko , zakres nie ulega zmianie , jest on okreslony
> przez klawisz dolyn i gorny.
> jesli dolozysz klawisze czarne to zakres dynamiczny sie nie zmienia ,
> bedzie on podzielony na wiecej stopni teraz na 13 klawiczy ( 8 bialych
> i 5 czarnych) - mozesz grac subtelniejsze melodie - dzwieki mniej od
> siebie oddalone
Boskie, wrzucę chłopakom z muzycznej. Zwłaszcza ''subtelniejsza melodia'' :)
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl www.facebook.com/smialekadam
/wzór definiujący piękno: bierzesz całki z emteefa emacsem przez
sendmail.../
-
145. Data: 2011-07-21 10:06:48
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>
W dniu 2011-07-21 11:07, Janko Muzykant pisze:
> W dniu 2011-07-21 10:25, XX YY pisze:
>> dynamika wejscia wspolczesnych dlsr to max ok 9,0-10 EV przy czym
>> mierzy sie ja na dole od poziomu 3 razy wyzszego od poziomu szumow.
>
> To z Księgi Ezechiela czy Deuterokanonicznych? :)
Z Powtórzonego Prawa ;)
>
>> uzyje znowu porownania do muzyki - pewnie widziales klawiature
>> fortepianu.sa tam klawisze czarne i biale.
>> odstep jednej oktawy to 8 klawiszy bialych - to jest zakres danamiki
>> - oktawa.
>> jesli usuniesz czarne klawisze to bedzie tam podzial 8 klawiszy ,
>> czyli 8-iu dzwieko , zakres nie ulega zmianie , jest on okreslony
>> przez klawisz dolyn i gorny.
>> jesli dolozysz klawisze czarne to zakres dynamiczny sie nie zmienia ,
>> bedzie on podzielony na wiecej stopni teraz na 13 klawiczy ( 8 bialych
>> i 5 czarnych) - mozesz grac subtelniejsze melodie - dzwieki mniej od
>> siebie oddalone
>
> Boskie, wrzucę chłopakom z muzycznej. Zwłaszcza ''subtelniejsza
> melodia'' :)
>
Śliczne, hehehe :)
--
Andrzej Libiszewski; GG: 5289118
"I must rule with eye and claw -- as the hawk among lesser birds."
-
146. Data: 2011-07-21 10:26:09
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>
On Jul 21, 6:06 am, Andrzej Libiszewski
<a...@g...USUNTO.pl> wrote:
> W dniu 2011-07-21 11:07, Janko Muzykant pisze:
>
> > W dniu 2011-07-21 10:25, XX YY pisze:
> >> dynamika wejscia wspolczesnych dlsr to max ok 9,0-10 EV przy czym
> >> mierzy sie ja na dole od poziomu 3 razy wyzszego od poziomu szumow.
>
> > To z Księgi Ezechiela czy Deuterokanonicznych? :)
>
> Z Powtórzonego Prawa ;)
>
>
>
>
>
>
>
> >> uzyje znowu porownania do muzyki - pewnie widziales klawiature
> >> fortepianu.sa tam klawisze czarne i biale.
> >> odstep jednej oktawy to 8 klawiszy bialych - to jest zakres danamiki
> >> - oktawa.
> >> jesli usuniesz czarne klawisze to bedzie tam podzial 8 klawiszy ,
> >> czyli 8-iu dzwieko , zakres nie ulega zmianie , jest on okreslony
> >> przez klawisz dolyn i gorny.
> >> jesli dolozysz klawisze czarne to zakres dynamiczny sie nie zmienia ,
> >> bedzie on podzielony na wiecej stopni teraz na 13 klawiczy ( 8 bialych
> >> i 5 czarnych) - mozesz grac subtelniejsze melodie - dzwieki mniej od
> >> siebie oddalone
>
> > Boskie, wrzucę chłopakom z muzycznej. Zwłaszcza ''subtelniejsza
> > melodia'' :)
>
> Śliczne, hehehe :)
Pozagladaj do slownikow, to sie posmiejesz wiecej z wioskowego glupka
szczajacego pod wiatr.
http://www.sjp.pl/co/subtelniejszy
-------
Ziggy Photo - American Professional Photographer
http://www.ziggyphotoonline.com/
-
147. Data: 2011-07-21 11:52:05
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>
Dnia Thu, 21 Jul 2011 01:25:40 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):
> Format zapisu ma decydujace wplyw na dynamike wyjscia.
> w jpeg masz dynamike 1:256
> w raw w zaleznosci od tego ilu bitowy jest 1 : kilkunastu tysiecy.
U mnie wyjściem jest monitor albo odbitka :-)
Choć fakt że większość zdjęć ginie w archiwum i nigdy nie zostanie
obejrzana - ale akurat wtedy to bez różnicy jakie są ;-)
> Uznacza to ze jesli masz scene o rozpietosci tonalnej np 4 EV to
> swoim aparatem niezaleznie od formatu zapisu pokryjesz ten zakres
> dynamiczny , ale jesli zapiszesz w jpeg to ta scena zostanie
> zapisana w parudziesiesiu stopniach jasnosci dla kazdego koloru , w
> raw juz w paru tysiacach stopniach jasnosci dla kazdego koloru .
Jeśli trzeba to potem rozciągnąć to tak. Ja jestem ze starej szkoły - w
momencie jak robię zdjęcie wiem co z nim zrobię. Jeśli wiem że będzie
problematyczne - patrz mój post wyżej.
> I rzecz najbardziej chyba decydujaca , jesli obraz poddaje sie dalszej
> obrobce , a najczesciej tak robimy to jpeg jest formatem najbardziej
> nieodpowiednim do tego celu. to najwiekszy blad jaki mozna popelnic w
> takcie obrobki - decydowac sie na obrobke zdjec zapisanych w jpeg i
> dokonywac zapisu na etapach obrobki w jpeg.
No to akurat jasne i klarowne - jak mam coś mieszać bardziej (w zeszłym
roku mi się zdarzyło) to zapisuję jako xcf czy psd.
Henry
-
148. Data: 2011-07-22 19:53:22
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Rzecze kamil:
>> Ale fakt, winyl ze wzmacniaczem lampowym wylądowałby u mnie na
>> śmietniku. Ani to nie gra dobrze, ani to wygodne. Ale to ntg.
>
> Przecież ma bardziej "plastyczny" dźwięk, poczytaj magazyn Audio!
Namacalny, he he he.
--
Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com