  • 141. Data: 2011-07-20 19:03:07
    Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-20 19:50, kamil pisze:
    > W przerwie między udowadnianiem, że biała plama w JPGu jest lepsza, niż
    > szczegóły wyciągnięte z RAWa?

    Udowodnij wreszcie kłamstwa, które piszesz, choć raz.

    --
    pozdrawia Adam
    /smak jak znak wznak, rewerencja idiosynkrazji, predylekcja awersji/

  • 142. Data: 2011-07-20 19:09:08
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-20 19:52, Gil pisze:
    > Może w nowych produkcjach nie ma takich różnic ale w w/w przypadku warto
    > RAW. I pewnie w przypadku kompaktów, które daja RAW.

    Z punktu widzenia techniki, zawsze warto robić raw. Z punktu straty
    czasu, wszystko zależy na co komu te zdjęcia. W końcu, żeby wynik był
    lepszy niż z automatu, należy posiadać pewną zdolność. Jej brak może dać
    efekt przeciwny.

    Tak więc bez szerszego kontekstu pytanie nie ma sensu.

    --
    pozdrawia Adam
    /najciekawsze zdjęcia to zdjęcia aparatów/

  • 143. Data: 2011-07-21 08:25:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > rzadko mi się trafiają - zazwyczaj mam sceny o niższym kontraście - i wtedy
    > wszystko mi "się mieści w jpegu" albo o dużo wyższym i wtedy musiałbym
    > robić HDR (w praktyce po prostu nie robię wtedy zdjęcia bo mi się nie chce
    > z tym babrać - najczęściej jak coś jest pieruńsko kontrastowe to też jest
    > marnym motywem).
    > A może tylko ja mam takie szczęście i inni trafiają cały czas na sceny o
    > rozpiętości użytecznych naświetleń większej niż zniesie konwerter do jpeg w
    > aparacie ale mniejszej niż zarejestruje matryca...?

    Nalezy rozrozniac pomiedzy dynamika wejscia i wyjscia.
    gdzies tam pisales , ze masz aparat o dynamice wejscia ok 11,5 .
    to nie jest prawda , nie ma takich aparatow dslr - to jakas dziwna
    metoda pomaru najprawdopodobniej z szumami w dolnym zakresie.
    dynamika wejscia wspolczesnych dlsr to max ok 9,0-10 EV przy czym
    mierzy sie ja na dole od poziomu 3 razy wyzszego od poziomu szumow.
    Byc moze stad te roznice , ze chwalisz sie dynamika , ale z szumami.

    Zasadniczo format zapisu nie ma wplywu na dynamike wejscia.

    Najwyzsza biel zapisana w jpeg jest tak samo biala jak w raw. czern w
    jpeg tak samo czarna jak w raw - sa tak samo czarne lub tak samo
    biale.

    Format zapisu ma decydujace wplyw na dynamike wyjscia.
    w jpeg masz dynamike 1:256
    w raw w zaleznosci od tego ilu bitowy jest 1 : kilkunastu tysiecy.

    Uznacza to ze jesli masz scene o rozpietosci tonalnej np 4 EV to
    swoim aparatem niezaleznie od formatu zapisu pokryjesz ten zakres
    dynamiczny , ale jesli zapiszesz w jpeg to ta scena zostanie
    zapisana w parudziesiesiu stopniach jasnosci dla kazdego koloru , w
    raw juz w paru tysiacach stopniach jasnosci dla kazdego koloru .

    Jesli masz odpowiedni program to mozna z raw te subtelnosci jakos tak
    przelozyc w trakcie obrobki ze obraz jest bogatszy tonalnie.
    Najczesciej jednak i to najbardziej widac jest wyciagenie tych
    szczegolow w partiach najjasniejszcych i najciemniejszych na zdjeciu.

    I rzecz najbardziej chyba decydujaca , jesli obraz poddaje sie dalszej
    obrobce , a najczesciej tak robimy to jpeg jest formatem najbardziej
    nieodpowiednim do tego celu. to najwiekszy blad jaki mozna popelnic w
    takcie obrobki - decydowac sie na obrobke zdjec zapisanych w jpeg i
    dokonywac zapisu na etapach obrobki w jpeg.

    uzyje znowu porownania do muzyki - pewnie widziales klawiature
    fortepianu.sa tam klawisze czarne i biale.
    odstep jednej oktawy to 8 klawiszy bialych - to jest zakres danamiki
    - oktawa.
    jesli usuniesz czarne klawisze to bedzie tam podzial 8 klawiszy ,
    czyli 8-iu dzwieko , zakres nie ulega zmianie , jest on okreslony
    przez klawisz dolyn i gorny.
    jesli dolozysz klawisze czarne to zakres dynamiczny sie nie zmienia ,
    bedzie on podzielony na wiecej stopni teraz na 13 klawiczy ( 8 bialych
    i 5 czarnych) - mozesz grac subtelniejsze melodie - dzwieki mniej od
    siebie oddalone

    to jest ta roznica pomiedzy rawem a jpeg . Rawem dzielisz te sam
    zakres dynamiczny na wiecej stopni ( jakby wiecej klawiszy -
    kilkanascie tysiecy ) , jpeg dzielisz te skale na 256 stopni.

    Od umiejetnosci muzyka zalezy czy potrafi wykorzystac wszystkie
    klawisze , od umiejetnosci fotografa zalezy czy potrafi wykorzystac
    informacje zapisane w raw czyli walory tonalne.

    jesli decydujesz sie na zapis w JPEG na karcie aparatu to tak jakbys
    kupicl sobie prosta zabawke muzyczna do grannia dla dzieci tylko z
    bialymi klawiszami.

    wiem , wiem , zaraz sie ktos zglosi ze mozna sobie brakujace dzwieki
    czarnych klawiszy dorobic w mozgu i bedzie to samo.

  • 144. Data: 2011-07-21 09:07:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-21 10:25, XX YY pisze:
    > dynamika wejscia wspolczesnych dlsr to max ok 9,0-10 EV przy czym
    > mierzy sie ja na dole od poziomu 3 razy wyzszego od poziomu szumow.

    To z Księgi Ezechiela czy Deuterokanonicznych? :)

> [...]
    > bedzie on podzielony na wiecej stopni teraz na 13 klawiczy ( 8 bialych
    > i 5 czarnych) - mozesz grac subtelniejsze melodie - dzwieki mniej od

    Boskie, wrzucę chłopakom z muzycznej. Zwłaszcza ''subtelniejsza melodia'' :)

    --
    pozdrawia Adam
    /wzór definiujący piękno: bierzesz całki z emteefa emacsem przez

  • 145. Data: 2011-07-21 10:06:48
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    W dniu 2011-07-21 11:07, Janko Muzykant pisze:

    > To z Księgi Ezechiela czy Deuterokanonicznych? :)

    Z Powtórzonego Prawa ;)

    > Boskie, wrzucę chłopakom z muzycznej. Zwłaszcza ''subtelniejsza
    > melodia'' :)

    Śliczne, hehehe :)

    --
    Andrzej Libiszewski; GG: 5289118

  • 146. Data: 2011-07-21 10:26:09
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Jul 21, 6:06 am, Andrzej Libiszewski
    <a...@g...USUNTO.pl> wrote:

    > Z Powtórzonego Prawa  ;)

    > Śliczne, hehehe :)

    Pozagladaj do slownikow, to sie posmiejesz wiecej z wioskowego glupka
    szczajacego pod wiatr.
    http://www.sjp.pl/co/subtelniejszy

    -------
    Ziggy Photo - American Professional Photographer
    http://www.ziggyphotoonline.com/

  • 147. Data: 2011-07-21 11:52:05
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 21 Jul 2011 01:25:40 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    > Format zapisu ma decydujace wplyw na dynamike wyjscia.
    > w jpeg masz dynamike 1:256
    > w raw w zaleznosci od tego ilu bitowy jest 1 : kilkunastu tysiecy.

    U mnie wyjściem jest monitor albo odbitka :-)
    Choć fakt że większość zdjęć ginie w archiwum i nigdy nie zostanie
    obejrzana - ale akurat wtedy to bez różnicy jakie są ;-)

> [...]
    > zapisana w parudziesiesiu stopniach jasnosci dla kazdego koloru , w
    > raw juz w paru tysiacach stopniach jasnosci dla kazdego koloru .

    Jeśli trzeba to potem rozciągnąć to tak. Ja jestem ze starej szkoły - w
    momencie jak robię zdjęcie wiem co z nim zrobię. Jeśli wiem że będzie
    problematyczne - patrz mój post wyżej.

> [...]
    > takcie obrobki - decydowac sie na obrobke zdjec zapisanych w jpeg i
    > dokonywac zapisu na etapach obrobki w jpeg.

    No to akurat jasne i klarowne - jak mam coś mieszać bardziej (w zeszłym
    roku mi się zdarzyło) to zapisuję jako xcf czy psd.

    Henry

  • 148. Data: 2011-07-22 19:53:22
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze kamil:

    > Przecież ma bardziej "plastyczny" dźwięk, poczytaj magazyn Audio!

    Namacalny, he he he.