  • 81. Data: 2009-03-12 14:44:39
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Może sobie kupił filtry...?

    A może po prostu pozazdrościł, że mi bez filtrów wychodziło? :)
    Hadeery są przereklamowane i w klasycznych ujęciach pod słońce wystarczy
    po prostu poruszać suwakami.
    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 82. Data: 2009-03-12 14:48:18
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > m191:
    > cjne a, #1, m13
    > acall selmel
    > clr a
    > movc a, @a+dptr
    > mel13:
    > mov rcap2h, a
    > inc dptr
    > clr a
    > movc a, @a+dptr
    > mov rcap2l, a
    > inc dptr
    > setb tr2
    > sjmp m16
    > (moje co prawda wygrywa melodyjki, ale też jest ładne :)

    Taaa to ide poszukac mojego kodu w archiwum!

    Ma ktos stacje dyskietek 5.25"?

  • 83. Data: 2009-03-12 14:48:49
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
    On 12 Mrz., 14:31, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:

    > zakres tonalny jest zawsze ten sam od bieli do czerni powiedzmy
    > monitora lub papieru tak jak obserwujemy obraz.
    > Dla slowa 12 bitowego zostanie on podzielony na wiecej stopni niz dla
    > slowa 8 bitowgo - , beda one wezsze - odwzorowanie bedzie
    > subtelniejsze .

    Dokładnie tak to widzę.

    Stefan Nawrocki

  • 84. Data: 2009-03-12 14:56:47
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości

    > Jadziem:

    (...)

    Jeśli jesteś autorem - to pogratulować :-).

    Stefan Nawrocki

  • 85. Data: 2009-03-12 15:04:43
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Jakub Jewuła napisał(a):

    > Taaa to ide poszukac mojego kodu w archiwum!
    >
    > Ma ktos stacje dyskietek 5.25"?

    A nie chcesz magnetofonu? Ja mam część listingów na kasetach ;)

    wer

    P.S. Mam też trochę kart i taśm perforowanych

  • 86. Data: 2009-03-12 15:07:15
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Stefan Nawrocki wrote:

    > obciętych
    > różnych fill
    >
    > http://www.optyczne.pl/125-s%C5%82ownik-Zakres_tonal
    ny.html
    > Punkt 2 w uwagach na dole.

    Zgadzam się, ale jak to się ma do tego co siedzi w JPG? Z doświadczenia widzę,
    że JPG jest w body zwykle tworzony na zasadzie wycięcia 8EV ze środka, żeby
    wszystko było kontrastowe. Dopiero niedawno "wymyślono" coś takiego jak
    D-Lightning co bierze cały zakres i silniej podbija cienie.

    > Jeśli "mapowaniem" nazwiemy każde odwzorowanie - to rzeczywiście, jakieś tam
    > mapowanie jest. W programamch do obrobki HDR przyjęło się jednak rozdzielać
    > dwie fazy. W pierwszej fazie - tworzony jest obraz "surowy" i w drugiej -
    > zachodzi właśnie owo mapowanie, W Photomatixie są np. dwie metody mapowania
    > (Details Enhancer i Tone Compressor) i są one niezależne od piewszej fazy -
    > tworzenia obrazu "surowego".

    Dokładnie to napisałem. Obraz HDR powstaje po pierwszej fazie, druga faza to
    tonemapping żeby wyświetlić go na ekranie. I tonemapping nie wymaga wcale żeby
    przetwarzać nim HDRI.

    > Jeśli obraz "surowy" (w którym czarny odpowiada wartości 0, a biały -
    > wartości X) znormalizujemy (liniowo) do takiej postaci, w której czarnemu
    > odpowiada 0, a białemu 255 - to obraz taki możemy wyświetlić wprost na
    > monitorze. Jeśli przekształcenie nie jest liniowe - to też jest (w sensie
    > ogólnym) jakieś mapowanie, ale to jest tak samo jakby przekształcić liniowo,
    > a potem pokręcić gammą, jasnością i kontrastem. Takie przeksztalcenie działa
    > globalnie na cały obraz gdzie każdy piksel jest przetwarzany wg tej samej
    > reguły.

    To jest jak najbardziej tonemapping. Nawet taki zwykły liniowy do 8bitów też
    jest tonemappingiem. A kręcenie gammą i kontrastem to już w ogóle.

    Co do liniowego wyświetlania to problem jest taki, że cienie stają się zbyt
    ciemne jeżeli wyświetli się tak zdjęcie na monitorze. Zdjęcie JPG z body ma je
    już podbite za pomocą gammy.

    > Istotą "mapowania" (takiego jak np. Details Enhancer w Photomatixie) jest
    > badanie otoczenia każdego piksela (budowana jest tzw. "maska" i
    > przekształcenie jest uzależnione od nasycenia tej maski) i zastosowanie
    > innego przekształcenia w zależności od sąsiedztwa. W tym rozwiązaniu piksel
    > o jakimś nasyceniu może być inaczej zmapowany w zależności od tego gdzie się
    > znajduje na obrazie. W tym sensie mój przykład (i algorytm) tego nie robi.

    To też jest tonemapping, tylko że działający lokalnie. Są dwie główne grupy
    tonemapperów - globalne i lokalne. Globalne operują na poziomie każdego piksela
    z osobna, a lokalne także na jego sąsiedztwie (ogólnie na całym obrazie
    jednocześnie). Te pierwsze często nazywa się tone reproduction curves, bo prawie
    zawsze jest to jakaś krzywa aplikowana wszystkim pikselom. I jedne i drugie mogą
    dawać realistyczne rezultaty, nie ma tu żadnej zależności, że te lokalne są lepsze.

> [...]
    > Wszystko co powyzej - z niedoświetlonego, wszystko co poniżej - z
    > prześwietlonego. Tak wygląda to przeksztacenie:
    > http://www.3n.com.pl/Nikon/wynik_2.jpg
    > Oczywiście - widać "ostre" granice przejść. Trzeba więc obliczyć "odchyłkę"
    > od granicy i w obszarze granicznym połączyć płynnie piksele z obu zdjęć w
    > stosunku proporcjonalnym do tej odchyłki. Taka jest idea zaprezentowanego
    > algorytmu. Nie ma w nim uzależnienia koloru piksela od koloru sąsiednich
    > pikseli, a więc nie ma lokalnego pdobijania (lub zmniejszania) kontrastu

    Czyli to jest takie uproszczone HDRI, w którym wpleciono tonemapping w fazę w
    której oblicza się średnie ważone dla każdego piksela. Jest o tym praca (zamiast
    robić HDRI i potem mapować do 8 bitów, oblicza się za pomocą odpowiedniego
    algorytmu wagi pomiędzy obrazami), tylko nie pamiętam teraz tytułu, potem znajdę.

  • 87. Data: 2009-03-12 15:11:46
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 15:48, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:9bef8d57-253b-440f-8665-b009631c4b1c@
    w35g2000yqm.googlegroups.com...

    > Dokładnie tak to widzę.
    >
    > Stefan Nawrocki

    qrcze to pierwszy przypadek , ze sie ktos ze mna zgadza tutaj :-)
    i do tego nie padly zadne epitety czy inne nieprzyjemne slowa :-)
    otwieram z tej okazji butelke champignione dzisiaj .

    jak widac fachowiec z fachowcem zawsze sie dogada ;-)))

    XXX

  • 88. Data: 2009-03-12 15:14:58
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Janko Muzykant wrote:

    > A może po prostu pozazdrościł, że mi bez filtrów wychodziło? :)
    > Hadeery są przereklamowane i w klasycznych ujęciach pod słońce wystarczy
    > po prostu poruszać suwakami.

    Chyba że chcesz faktycznie wykorzystać takie HDRI do czegoś więcej niż
    wyświetlenia na WWW...

  • 89. Data: 2009-03-12 15:15:46
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Stefan Nawrocki wrote:

    > (...)
    >
    > Jeśli jesteś autorem - to pogratulować :-).

    Pomysł na algorytm niestety nie mój, a Fattala :<

  • 90. Data: 2009-03-12 15:25:35
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

> [...]

    > wszystko było kontrastowe. Dopiero niedawno "wymyślono" coś takiego jak
    > D-Lightning co bierze cały zakres i silniej podbija cienie.

    To kwestia jakości softu, a nie 8, czy 12 bitów. I na to zwróciłem uwagę
    (ten argument liczby bitów często pada na grupie).

    > To jest jak najbardziej tonemapping. Nawet taki zwykły liniowy do 8bitów
    też
    > jest tonemappingiem. A kręcenie gammą i kontrastem to już w ogóle.

    Jeśli tak (tonemappingiem) chcesz nazywać "kręcenie" gammą, itp. - to ok.
    Pamietaj jednak, że "kręcenie" było przed HDR-em (i tak tego nie nazywano -
    po prostu jest to korekcja gammy, kontrastu, nasycenia, itp.), a pojęcie
    "tonemapping" wiąże się z wprowadzeniem techniki HDR.

    > To też jest tonemapping, tylko że działający lokalnie. Są dwie główne
    grupy
    > tonemapperów - globalne i lokalne.

    No ta ja - dla odróżnienia - te "globalne" nazywam "korekcją" :-), a te
    lokalne - "mapowaniem tonów".

    > I jedne i drugie mogą
    > dawać realistyczne rezultaty, nie ma tu żadnej zależności, że te lokalne
    są lepsze.

    Różnica jest taka, że "globalne" znane są od lat i można było z nich
    korzystać róznież w fotografii analogowej (twardość papieru, obróbka
    chemiczna, itp. - ale to działało globalnie). Rewolucją jest przetwarzanie
    cyfrowe, gdzie operator może działać lokalnie.

    Stefan Nawrocki