eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowa › hdr a Jpg
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 148

  • 111. Data: 2009-03-12 18:46:39
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    >>>Taka ciemnica w obrazie wywołanym z rawa bez korekcji wynika raczej z tego, że
    >>>obraz wpada w "dolne stany" naszego logarytmicznego odczuwania jasności.
    >>
    >> Zgadza się, tak właśnie wyglada obraz na monitorze po liniowej
    >> konwersji z matrycy.
    >
    > Wyświetlony w dokładnie taki sam sposób, jak mój liniowy gradient, który dla
    > mojego oka narasta właśnie naturalnie - liniowo.

    Dodam o co mi chodzi - świat tak naprawdę wygląda tak jak na tym zdjęciu
    wywołanym liniowo, takie są relacje jasności między obiektami. Ale jesteśmy
    przyzwyczajeni do oglądania takich scen w znacznie większym poziomie
    jasności (źródłowa scena była pewnie 100 razy jaśniejsza niż monitor), gdzie
    nasze oko pracuje na trochę innym odcinku krzywej logarytmicznej, przez co
    obraz jest wypłaszczany i taki właśnie uznajemy za naturalny. Gdyby ten
    gradient rozjaśnić do takiego poziomu jak słoneczne niebo, to też nagle
    straciłby dla nas swoją liniowość. Właśnie po to dodaje się _dodatkową_
    korekcję gamma w wywoływaczce - żeby zasymulować to wypłaszczenie cieni
    jakie odczuwamy przy wyższej jasności. Zresztą dodawanie gammy w rawie jest
    tak naprawdę przeżytkiem, przy scenach o dużej dynamice powinno się
    podbijać cienie jeszcze bardziej i tak właśnie działają lepsze tonemappery
    albo "odkryty" niedawno przez producentów D-lightning, który już nie używa
    gammy.
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    Kurde ;>
    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com


  • 112. Data: 2009-03-12 18:50:43
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>


    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:24ad6cbe-9858-4f70-b021-205f9130e2fa@v19g2000yq
    n.googlegroups.com...
    On 12 Mrz., 18:51, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:80e9d569-433d-4089-92c4-96f1f26666ac@
    v39g2000yqm.googlegroups
    .com...
    > On 12 Mrz., 17:42, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:> Użytkownik
    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w
    >

    > a jesli nie masz takiej matrycy do dyspozycji to przymykasz
    > przyslone . wpuszczasz mniej swiatla , osiagasz ponownie nap do 1,0 v
    > - i w ten sposob wlasnie rodzi sie HDR :-)

    No wlaśnie. I nie ma tu (zasadniczej) różnicy, czy wychodzimy z RAW-a, czy
    JPG. Tak czy siak - możliwości matrycy się kończą i zaczyna się HDR :-). O
    ile dobrze zrozumiałem - o to właśnie pytał twórca wątku.

    > tak ale ta dokladnosc to dynamika wyjscia , to wiernosc odwzorowania.

    Dokładność, wierność odwzorowania - tak. Ale nie (istotnie) większy zakres
    tonalny (bo on jest i tak ograniczony "wydolnością" matrycy).
    No i trzeba pamiętać, że tak czy siak na końcu i tak jest monitor RGB z
    256-cioma poziomami szarości.


    Stefan Nawrocki




  • 113. Data: 2009-03-12 19:02:21
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 19:50, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:24ad6cbe-9858-4f70-b021-205f9130e2fa@
    v19g2000yqn.googlegroups.com...
    > On 12 Mrz., 18:51, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:> Użytkownik
    <j...@a...at> napisał w
    >
    > wiadomościnews:80e9d569-433d-4089-92c4-96f1f26666ac@
    v39g2000yqm.googlegroups
    > .com...> On 12 Mrz., 17:42, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:> Użytkownik
    >
    > "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w
    >
    >
    >
    > > a jesli nie masz takiej matrycy do dyspozycji to przymykasz
    > > przyslone . wpuszczasz mniej swiatla , osiagasz ponownie nap do 1,0 v
    > > - i w ten sposob wlasnie rodzi sie HDR :-)
    >
    > No wlaśnie. I nie ma tu (zasadniczej) różnicy, czy wychodzimy z RAW-a, czy
    > JPG. Tak czy siak - możliwości matrycy się kończą i zaczyna się HDR :-). O
    > ile dobrze zrozumiałem - o to właśnie pytał twórca wątku.
    >
    > > tak  ale ta dokladnosc to dynamika wyjscia , to wiernosc odwzorowania.
    >
    > Dokładność, wierność odwzorowania - tak. Ale nie (istotnie) większy zakres
    > tonalny (bo on jest i tak ograniczony "wydolnością" matrycy).
    > No i trzeba pamiętać, że tak czy siak na końcu i tak jest monitor RGB z
    > 256-cioma poziomami szarości.
    >
    > Stefan Nawrocki

    zakres tonalny na wyjsciu jest zawsze taki sam od bieli do czerni.
    ( powiedzmy biel papieru , monitora itp , ich czern)

    zakres tonalny czarno - bialej szachownicy jest taki sam jak zakres
    tonalny klina desynsometrycznego skladajacego sie z 255 odcieni
    szarosci od bialego do czarnego.
    ale szachownica to dynamika wyjscia co najwyzej 2 bity , zas dynamika
    wyjscia klina to co najwyzej 255 bitow
    przy takim samym zakresie tonalnym !!!



    i to jest ten sens fizyczny slowa 8 bitowego lub 24 bitowego jak w
    nowszych aparatach.

    matryca o duzej dynamice zagospodaruje ten obszar gesciej ,
    odwzorowanie bedzie subtelniejsze .

    jesli masz slowo 24 bitowe i b szeroki zakres tonalny na wejsciu
    ( szerszy od zakresu tonalnego monitora , papieru)
    to rodzi sie pytynie jak ten szeroki zakres tonalny i duza pojemnosc
    przelozyc na wezszy zakres tonalny ( monitora ) o mniejszej
    pojemnosci - tak by uwzglenic aspekt fizjologiczny widzenia , czyli
    obraz byl interpretowany przez czlowieka jako naturalny. I tym sie
    zajmuje tonmaping - dokladnie tym - przetworzeniem jednago obrazu w
    drugi z uwzglednieniem aspektu fizjologicznego.

    XXX


  • 114. Data: 2009-03-12 19:10:37
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 12 Mar 2009 19:37:37 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    pisze:

    >> Nie. GIMP standardowo generuje gradnient w przesterzeni sRGB, która ma
    >> zdefiniowaną wartość gamma. Zobacz:
    >> http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB
    >
    >Ale moment, moment. Przecież jeśli zapiszę taki obrazek jako GIF i otworzę
    >czymkolwiek, to nadal gradient będzie naturalny, mimo że idzie liniowo od 0
    >do 255.

    Bo 8-bitowy gif czy jpeg też pracuje w sRGB albo czymś zbliżonym.

    >> Karta video, monitor bądź funkcja w etytorze graficznym może nakałdać
    >> własną dodatkową modyfikację. Jak tego nie zrobi, to charakterystyka
    >> jasności względem kodowania powinna być zachowana jak w definicji
    >> sRGB.
    >
    >No to powiedz po co robić tę gammę w ACR, skoro ACR też wyświetla obrazek w
    >sRGB? :> Przecież taki obrazek zapisany na dysku jest dokładnie tym samym co
    >gradient który wygenerowałem w gimpie.

    Nie mam ACR, nie wiem, co masz na myśli pisząc "robienie gammy".

    >>>Taka ciemnica w obrazie wywołanym z rawa bez korekcji wynika raczej z tego, że
    >>>obraz wpada w "dolne stany" naszego logarytmicznego odczuwania jasności.
    >>
    >> Zgadza się, tak właśnie wyglada obraz na monitorze po liniowej
    >> konwersji z matrycy.
    >
    >Wyświetlony w dokładnie taki sam sposób, jak mój liniowy gradient, który dla
    >mojego oka narasta właśnie naturalnie - liniowo.

    Twój gradient ma wpisaną krzywą gamma. Matryca nie. Twój gradnient na
    monitorze wyglada naturalnie, ale obraz z matrycy, żeby wygladał
    naturalnie na wymaga nałożenia krzywej gamma. Konwerter RAW robi to
    standardowo.

    Ściągnij sobie dcraw i pobaw się opcją -4, to jest generowanie
    liniowego, 16-bitowego tiff. Przy okazji zobacz w źródłach, na czym
    polega konwersja RAW na 8 bit, funkcja gamma_lut.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski


  • 115. Data: 2009-03-12 19:11:05
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>


    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    news:gpbo17.51c.1@teren.hamstera.pl...
    > Rzecze Stefan Nawrocki:
    >
    >
    > Ale gdzie widzisz te fluktuacje na poziomie 10 jednostek?

    No jak gdzie - na zaszumionych zdjęciach. Jeśli szum jest na poziomie +/-
    2-3 jednostek (w skali 0-255) - to go praktycznie nie widzimy.


    >
    > To nie są szczątkowe różnice, każdy dodatkowy bit bez szumu to możliwość
    > wyciągnięcia 1EV więcej, a w konsekwencji obniżenia ekspozycji o kolejne
    EV
    > i zarejestrowania jeszcze więcej w światłach.

    Daj spokój - to tak nie działa :-). Nie uzyskasz "dodatkowego bitu bez
    szumu" przez proste zagęszczenie kwantyzacji. Żeby uzyskać "bit bez szumu"
    musisz podnieść jakość matrycy, a nie zwiększyć rozdzielczość próbkowania.
    Jeszcze raz odsyłam do punktu 2 cytowanego wcześniej linku.


    Stefan Nawrocki




  • 116. Data: 2009-03-12 19:13:20
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 19:12, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:
    > j...@a...at pisze:
    >
    > > co to jest przereklamowane ?:
    >
    > http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=przereklamowa%E6
    > Tak przy okazji - dodaj sobie tę stronę do ulubionych.
    >
    > --
    > pozdrawia Adam
    > różne takie tam:www.smialek.prv.pl
    > /jedynie skromność ogranicza mój geniusz/


    podalem dwie definicja jedna doslowna , druga potoczna , identyczna z
    ta ktora podaje slownik.( zobacz koncowke mojej wypowiedzi)

    Slowem potwierdzasz zgodnosc mojej definicj z ta ze slownika ,
    natomiast nie ustosunkowujesz sie do meritum , czyli mojego
    stwierdzenia ze nie ma podstaw by przyjac ze HDR sa przereklamowane.


    ja bym powiedzial wrecz odwrotnie - ngdy dosyc zakresu tonalnego , a
    ten rozszerzasz poprzez hdr jak do tej pory.
    najwieksza slabosci matryc przed laty byla ich slabiutka dynamika
    wejscia - na szczescie zaczyna byc juz dobrze - porownywalnie z
    materialami analogowymi - a biorac pod uwage mozliwosc hdr nawet
    lepiej.

    XXX


  • 117. Data: 2009-03-12 19:20:27
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>


    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:b91aad58-3cbb-40a4-9b8e-07305b13e7cf@d19g2000yq
    b.googlegroups.com...


    > matryca o duzej dynamice zagospodaruje ten obszar gesciej ,
    > odwzorowanie bedzie subtelniejsze .

    Mam wrażenie, że powtarzamy w kółko to samo :-). Tak właśnie będzie -
    odwzorowanie będzie subtelniejsze. Nie oznacza to jednak, że będzie mogła
    przyjąć więcej światła (lub że będzie miała mniejsze szumy).

    > I tym sie
    > zajmuje tonmaping - dokladnie tym - przetworzeniem jednago obrazu w
    > drugi z uwzglednieniem aspektu fizjologicznego.

    No tak, tylko problemem jest uzyskanie dobrego "źródła" (które potem poddamy
    temu mapowaniu). To źródło przy dzisiejszym poziomie technologicznym nas nie
    zadowala i dlatego kombinujemy z HDR. I to "niezadowolenie" nie wynika z
    faktu 8, czy 12 bitów. Gdyby tak było, to wystarczyłoby zapisywać pliki
    12-bitowe i za pomoca odpowiedniego oprogramowania "mapować" je na pliki
    8-bitowe. Tymczasem - to nie wystarcza. Nadal trzeba mieć dwa lub trzy pliki
    12-bitowe (naświetlone z przesunięciem), żeby dostać zadawalajacy efekt.


    Stefan Nawrocki



  • 118. Data: 2009-03-12 19:21:50
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Mar 2009, Janko Muzykant wrote:

    > Mnie się nie zdarzyło używać hdr, ale tylko dlatego, że klient nie chce
    > płacić więcej godząc się na przepały w blikach i szum w cieniach.
    > W studio sprawa wygląda zupełnie inaczej, tam można sobie świecić taką
    > dynamikę na jaką ma się ochotę.

    Znaczy klienci nie chcą się dołożyć do S5 ;)

    pzdr, Gotfryd


  • 119. Data: 2009-03-12 19:24:16
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 12 Mar 2009 19:46:39 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    pisze:

    >Dodam o co mi chodzi - świat tak naprawdę wygląda tak jak na tym zdjęciu
    >wywołanym liniowo, takie są relacje jasności między obiektami. Ale jesteśmy
    >przyzwyczajeni do oglądania takich scen w znacznie większym poziomie
    >jasności (źródłowa scena była pewnie 100 razy jaśniejsza niż monitor), gdzie
    >nasze oko pracuje na trochę innym odcinku krzywej logarytmicznej, przez co
    >obraz jest wypłaszczany i taki właśnie uznajemy za naturalny.

    Po prostu przeczytaj ten artykuł:
    http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB.html

    To o czym piszesz, jest określane jako "viewing gamma". To jest
    iloczyn wszystkich korekcji gamma nakładanych po drodze od aparatu do
    monitora.

    >Zresztą dodawanie gammy w rawie jest
    >tak naprawdę przeżytkiem

    :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski


  • 120. Data: 2009-03-12 19:25:04
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Stefan Nawrocki:

    > Daj spokój - to tak nie działa :-). Nie uzyskasz "dodatkowego bitu bez
    > szumu" przez proste zagęszczenie kwantyzacji. Żeby uzyskać "bit bez szumu"
    > musisz podnieść jakość matrycy, a nie zwiększyć rozdzielczość próbkowania.

    Ale właśnie chodzi o to, że nowe matryce mają dużo więcej niż 8 bitów bez
    szumu!
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 15


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: