  • 91. Data: 2009-03-12 15:56:08
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: j...@a...at

    nie wiem kto to napial ale to nie jest prawda
    sa sytuacje w ktoirych HDR nie ma najmnjeszego sensu , sa sytuacje ,
    ze HDR rzeczywiscei moze znacznie poprawic odwzorowanie.

    Jesli rozpietosc tonalna motywu jest mniejsza od dynamiki wejscia
    matrycy to HDR nic kompletnie nie daje.
    tak np maja zdjecia we mgle , w swietle rozproszonym , slowem malo
    plastyczne.

    Jesli rozpietosc tonalna motywu przekracza dynamike wejscia matrycy
    to HDR da widoczne efekty
    i tyle - to nie ma nic wspolnego z reklama lub nie. To ma wiele
    wspolnego z rozpietoscia tonalna sceny i matrycy

    XXX

  • 92. Data: 2009-03-12 16:13:36
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 12 Mar 2009 15:41:28 +0100, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>
    pisze:

    >Jeśli obraz "surowy" (w którym czarny odpowiada wartości 0, a biały -
    >wartości X) znormalizujemy (liniowo) do takiej postaci, w której czarnemu
    >odpowiada 0, a białemu 255 - to obraz taki możemy wyświetlić wprost na
    >monitorze.

    Jeżeli przez "surowy" rozumiesz zrzut danych z matrycy, czyli RAW z
    liniowym zapisem, to taka konwersja nie da sensownego obrazu na
    monitorze. Będzie coś takiego:
    http://img49.imageshack.us/img49/7738/linjpg.jpg

    Konwersja RAW na 8-bitów dla monitora wymaga nałożenia krzywej gamma,
    bo monitor przekłada poziom wejściowy na jasność piksela przy pomocy
    odwrotnej charakterystyki.

    Nałożenie krzywej gamma przy okazji poszerza zakres dynamiki zawartej
    w 8-bitowym obrazie do ponad 11EV.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 93. Data: 2009-03-12 16:17:29
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Stefan Nawrocki wrote:

    > widzę,
    > żeby
    >
    > To kwestia jakości softu, a nie 8, czy 12 bitów. I na to zwróciłem uwagę
    > (ten argument liczby bitów często pada na grupie).

    Bo w przpadku matrycy to już nie jest takie proste. Więcej bitów dotyczy
    przetworznika AC i tutaj akurat dodatkowe bity pozwalają na rejestrację coraz
    głębszych cieni i coraz większego zakresu w światłach, czyli zwiększają bardziej
    dynamikę niż rozdzielczość tonalną.

    > też
    >
    > Jeśli tak (tonemappingiem) chcesz nazywać "kręcenie" gammą, itp. - to ok.
    > Pamietaj jednak, że "kręcenie" było przed HDR-em (i tak tego nie nazywano -
    > po prostu jest to korekcja gammy, kontrastu, nasycenia, itp.), a pojęcie
    > "tonemapping" wiąże się z wprowadzeniem techniki HDR.

    Tonemapping to uogólnione pojęcie i tyle. Główna różnica jest taka, że zwykle
    wyjście z takiego kręcenia gammą ma inny format niż wejście, a w Photoshopie tak
    nie jest.

    > grupy
    >
    > No ta ja - dla odróżnienia - te "globalne" nazywam "korekcją" :-), a te
    > lokalne - "mapowaniem tonów".

    Stąd "tone reproduction curves", a te drugie jak dobrze pamiętam "tone
    reproduction operators".

    > są lepsze.
    >
    > Różnica jest taka, że "globalne" znane są od lat i można było z nich
    > korzystać róznież w fotografii analogowej (twardość papieru, obróbka
    > chemiczna, itp. - ale to działało globalnie). Rewolucją jest przetwarzanie
    > cyfrowe, gdzie operator może działać lokalnie.

    Ale te nowe globalne to nie są tak proste rzeczy jak zwykła gamma, ale też np.
    kontrola nasycenia i w ogóle dość skomplikowane algorytmy wyznaczania kształtu
    krzywej do korekcji.

    http://luxal.dachary.org/webhdr/tonemapping.shtml#gl
    ob

  • 94. Data: 2009-03-12 16:28:57
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jeżeli przez "surowy" rozumiesz zrzut danych z matrycy, czyli RAW z
    > liniowym zapisem, to taka konwersja nie da sensownego obrazu na
    > monitorze. Będzie coś takiego:
    > http://img49.imageshack.us/img49/7738/linjpg.jpg

    Przez "surowy" miałem na myśli "przed mapowaniem".

    > Konwersja RAW na 8-bitów dla monitora wymaga nałożenia krzywej gamma,
    > bo monitor przekłada poziom wejściowy na jasność piksela przy pomocy
    > odwrotnej charakterystyki.

    Oczywiście. Jednak nałożenia gammy ja nie uważam za "tonemapping", choć w
    sensie ogólnym - Mateusz ma rację, że jest to jakieś mapowanie.
    Generalnie - cały tor wyświetlania ma wpływ na to co widzimy. W sterownikach
    karty graficznej, jak i w samym monitorze - też można "pokręcić" gammą.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 95. Data: 2009-03-12 16:41:12
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Andrzej Popowski wrote:

> [...]
    >
    > Konwersja RAW na 8-bitów dla monitora wymaga nałożenia krzywej gamma,
    > bo monitor przekłada poziom wejściowy na jasność piksela przy pomocy

    Na pewno?
    Korekcję gamma masz niejako "z defaultu" przeprowadzaną przez sterownik karty
    graficznej (stąd możliwość jej tuningu według wzorca). Wystarczy narysować sobie
    w gimpie gradient idący liniowo z 0 do 255 żeby zobaczyć że jest on "naturalny",
    natomiast po dodaniu gammy cienie "ścisną" się przy początku, a cała reszta to
    będzie prawie płaska jasność. Czyli liniowe 0..255 było już skorygowane pod
    monitor w karcie.

    Taka ciemnica w obrazie wywołanym z rawa bez korekcji wynika raczej z tego, że
    obraz wpada w "dolne stany" naszego logarytmicznego odczuwania jasności. Czym
    bliżej zera, tym cienie szybciej ciemnieją, a czym obraz wyświetlany na
    jaśniejszym urządzeniu, tym całość bardziej płaska. Po prostu bazowo ta scena
    była jasna i tak powinna być wyświetlana żeby zachować wrażenie. Gdybyś
    popatrzył przez silny filtr połówkowy na scenę źródłową, to prawdopodobnie
    zobaczyłbyś taki sam efekt, a przecież taki filtr działa dokładnie tak samo jak
    wywoływaczka która pokazuje liniowe dane z raw - liniowo przyciemnia cały obraz.

  • 96. Data: 2009-03-12 16:42:09
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości

> [...]
    coraz
    > głębszych cieni i coraz większego zakresu w światłach, czyli zwiększają

    Tu bym się z Tobą nie zgodził. Matryca daje na wyjściu jakieś napięcie.
    Powiedzmy 1V i koniec. Dalsze zwiększanie oświetlenia nie podnosi już tego
    napięcia. Tu jest "pies pogrzebany". Czy ten jeden Volt zapamiętsz na 8
    bitach, czy na 12, to zmienia tylko tyle, że elementarny krok będzie 1/256
    lub 1/4096 Volta. Ale wartościa graniczne (na początku i końcu zakresu) są
    takie same i wynikają z "nasycenia" matrycy z jednej strony i szumów z
    drugiej, a nie z rozdzielczości przetwornika.

    Stefan Nawrocki

  • 97. Data: 2009-03-12 16:44:46
    Od: j...@a...at

> [...]
    > chemiczna, itp. - ale to działało globalnie). Rewolucją jest przetwarzanie
    > cyfrowe, gdzie operator może działać lokalnie.

    roznic jest wiecej

    samych globalnych jest ze 20 opisanych i lokalnych tez ze 20.a wsumie
    kazdy programista moze sobie napisac jak mu sie podoba.

    zasadnicza roznica operatorow globalnych w stosunku do lokalnych jest
    ze w globalnych kazdy pixel jest analizowany niezaleznie od
    pozostalych co pozwala na przyspieszenie mapowania - dzieki temu te
    operatory mozna stosowac w R.T procesach , wada ich jest z kolei , ze
    na ogol prwadza do utraty drobnego szczegolu glownie w swiatlach.

    lokalne pracuja nieco subtelniej , drobny szczegol nie zanika , za to
    wymagaja wiecej czasu nie bardzo nadaja sie do urzadzen gdzie to musi
    byc roboine W RT

    W HDR zawsze stosowane jest mapowanie a jaki algorytm zostane wybrany
    to zalezy od programisty i taka jest pozniej praca programu.

  • 98. Data: 2009-03-12 16:46:52
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:

    > nie wiem kto to napial ale to nie jest prawda

    Ja to napisałem i jest to prawda, czego dowodzi np. fragment wątku o D3.

    > i tyle - to nie ma nic wspolnego z reklama lub nie. To ma wiele
    > wspolnego z rozpietoscia tonalna sceny i matrycy

    Wiesz co to znaczy ''przereklamowane'' w potocznym znaczeniu? :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 99. Data: 2009-03-12 17:19:52
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Stefan Nawrocki:

> [...]
    > takie same i wynikają z "nasycenia" matrycy z jednej strony i szumów z
    > drugiej, a nie z rozdzielczości przetwornika.

    Problem w tym, że używając 8-bitowego przetwornika nie uda ci się dojść do
    poziomu szumów. To samo jest też w nowych APS-C z 12-bitowym przetwornikiem.
    Np. w D300 14 bitów daje już dodatkowe informacje w cieniach. A każdy bit
    informacji w cieniach to 1EV użytecznej dynamiki więcej.

  • 100. Data: 2009-03-12 17:26:40
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 17:42, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
> [...]
    > coraz
    > bardziej
    >
    > Tu bym się z Tobą nie zgodził. Matryca daje na wyjściu jakieś napięcie.

    nie koniec
    bo przy minimalnej zmianie natezenia swiatla powiedzmy napiecie
    spadnie do 0,99V i zeby te roznice zarejestrowac potrzebujesz
    odpowiednio dlugie slowo binarne.

    innymi slowy im duzsze slowo tym dokladniej zarejestrujesz wachniecia
    napiecia czyli nasz przetwornik jest czulszy i na fluktuacje swiatla..

    XXX