eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowahdr a JpgRe: hdr a Jpg
  • Data: 2009-03-12 13:31:33
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    news:gpaqfn$jnr$1@inews.gazeta.pl...
    > Stefan Nawrocki wrote:
    > > Wydaje mi się, że różne pojęcia, które w wątku się pojawiają nie do
    > > końca są dobrze interpretowane.
    > > Pierwsza sprawa - to liczba bitów przypadająca na składową koloru - czy
    > > to jest 8, czy 12 - co to tak naprawdę zmienia?
    > > Jeśli czerń odpowiada poziomowi 0, a biel poziomowi maksymalnemu
    >
    > W HDRI nie ma poziomu maksymalnego - to jest jedno z podstawowych założeń
    > tego typu obrazów. Dodatkowe bity idą i w rozdzielczość i w zakres, bo
    > odcienie opisuje się liczbami zmiennoprzecikowymi.

    Ten fragment nie byl o HDR, ale o tym, że niektórzy sądzą, że zmiana liczby
    bitów (jpg - 8, RAW - 12) zmienia w istotny sposób zakres tonalny. Tak nie
    jest.


    > > I druga sprawa - tak sklejona skala szarości podzielona przez odpowiedni
    > > współczynnik da się zobrazować na monitorze 8-bitowym, a straty będą
    > > polegały na utracie liczby dostępnych poziomów.
    > > Tak wygląda most na tym etapie:
    > > http://www.3n.com.pl/Nikon/most_1.jpg
    >
    > Nieprawda, to nie jest obraz powstały przez odrzucenie nadmiarowych
    > bitów HDRI. Te cienie są powyciągane przez tonemapping.

    No cóż - nie lubię jak zarzuca mi się kłamstwo, więc musze się bronić :-).
    Wiesz - ja od 20 lat _tworzę_ oprogramowanie graficzne (www.3n.com.pl) i
    wiem jakim algorytmem przetwarzam swoje obrazy. Zwłaszcza, kiedy robię to za
    pomocą programów swojego autorstwa :-).

    Niżej wklejam kod, który przetwarza trzy pliki:

    -------------------------------------------------

    #include <windows.h>
    inline long ScanBytes(int pixWidth, int bitsPixel) {
    return (((long)pixWidth*bitsPixel+31)>>5 /*/32*/)<<2;;
    }

    BYTE* LoadBitmap(char* filename){
    BITMAPFILEHEADER bfh;
    HANDLE h=CreateFile(filename, GENERIC_READ, 0, 0, OPEN_EXISTING,
    FILE_ATTRIBUTE_NORMAL, 0);
    DWORD r;
    ReadFile(h, &bfh, sizeof(bfh), &r, 0);
    BYTE* data=new BYTE[bfh.bfSize];
    ReadFile(h, data, bfh.bfSize, &r, 0);
    CloseHandle(h);
    return data;
    }
    void SaveBitmap(BYTE* f, char* filename){
    BITMAPINFOHEADER* bih=(BITMAPINFOHEADER*)f;
    int w=bih->biWidth;
    int h=bih->biHeight;
    int bpl=ScanBytes(w, 24);
    BITMAPFILEHEADER bfh;
    bfh.bfType='BM';
    bfh.bfSize=sizeof(BITMAPINFOHEADER)+bpl;
    bfh.bfReserved1=0;
    bfh.bfReserved2=0;
    bfh.bfOffBits=sizeof(BITMAPINFOHEADER)+sizeof(BITMAP
    FILEHEADER);

    DWORD wr;
    HANDLE handle=CreateFile(filename, GENERIC_WRITE, 0, 0, OPEN_ALWAYS,
    FILE_ATTRIBUTE_NORMAL, 0);
    WriteFile(handle, &bfh, sizeof(bfh), &wr, 0);
    WriteFile(handle, f, bpl*h, &wr, 0);
    CloseHandle(handle);
    }
    void ShowBitmap(BYTE* d){
    BITMAPINFOHEADER* bih=(BITMAPINFOHEADER*)d;
    HDC hdc=GetDC(0);
    StretchDIBits(hdc, 0, 0, bih->biWidth, bih->biHeight,
    0, 0, bih->biWidth, bih->biHeight,
    (BITMAPINFOHEADER*)(d+sizeof(BITMAPINFOHEADER)),
    (BITMAPINFO*)bih, DIB_RGB_COLORS, SRCCOPY);
    ReleaseDC(0, hdc);
    }
    BYTE* suma(BYTE* f1, BYTE* f2, BYTE* f3){
    BYTE* d1=(BYTE*)(f1+sizeof(BITMAPINFOHEADER));
    BYTE* d2=(BYTE*)(f2+sizeof(BITMAPINFOHEADER));
    BYTE* d3=(BYTE*)(f3+sizeof(BITMAPINFOHEADER));
    BITMAPINFOHEADER* bih=(BITMAPINFOHEADER*)f1;
    int w=bih->biWidth;
    int h=bih->biHeight;
    int bpl=ScanBytes(w, 24);
    BYTE* su=new BYTE[bpl*h]+sizeof(BITMAPINFOHEADER);
    BYTE* s=su+sizeof(BITMAPINFOHEADER);
    MoveMemory(su, f2, sizeof(BITMAPINFOHEADER)+bpl*h);
    float l1=150;
    float l2=250;
    double c1=0.9; <---------- Tu jest współczynnik, o którym piszę niżej
    double c2=1-c1;
    for(int y=0; y<h; y++){
    for(int x=0; x<w; x++){
    float gray=(d2[x*3+bpl*y]+d2[x*3+bpl*y+1]+d2[x*3+bpl*y+2])
    /3.0;
    float r1, g1, b1;
    float r2, g2, b2;
    {
    double v2=(gray-l1)/l1;
    double v1=1-v2;
    r1=v1*d3[x*3+bpl*y+2]+v2*d2[x*3+bpl*y+2];
    g1=v1*d3[x*3+bpl*y+1]+v2*d2[x*3+bpl*y+1];
    b1=v1*d3[x*3+bpl*y]+v2*d2[x*3+bpl*y];
    }
    {
    double v2=(gray-l2)/l2;
    double v1=1-v2;
    r2=v1*d1[x*3+bpl*y+2]+v2*d2[x*3+bpl*y+2];
    g2=v1*d1[x*3+bpl*y+1]+v2*d2[x*3+bpl*y+1];
    b2=v1*d1[x*3+bpl*y]+v2*d2[x*3+bpl*y];
    }
    s[x*3+bpl*y]=max(0.0, min(255.0,c1*b1+c2*b2));
    s[x*3+bpl*y+1]=max(0.0, min(255.0,c1*g1+c2*g2));
    s[x*3+bpl*y+2]=max(0.0, min(255.0,c1*r1+c2*r2));
    }
    }
    return su;
    }
    int WINAPI WinMain(HINSTANCE, HINSTANCE, LPSTR, int){
    BYTE* f1=LoadBitmap("D:\\testy\\1.bmp");
    BYTE* f2=LoadBitmap("D:\\testy\\2.bmp");
    BYTE* f3=LoadBitmap("D:\\testy\\3.bmp");
    // ShowBitmap(f1);
    // ShowBitmap(f2);
    // ShowBitmap(f3);
    MessageBox(0,"","",MB_OK);
    BYTE* s=suma(f1, f2, f3);
    ShowBitmap(s);
    SaveBitmap(s, "D:\\testy\\wynik.bmp");
    return 0;
    }
    -------------------------------

    Jeśli masz kompilator C - to sam zobacz jak to działa :-).
    Strzałką zaznaczyłem współczynnik "jasności". Dla wartości 0.9 - wynik jest
    taki:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/wynik_09.jpg
    Jak widzisz (jeśli znasz język C, jeśli nie - to wierz mi na słowo) - w
    algorytmie nie ma żadnego mapowania tonów, tylko opercje na poziomach (sumy,
    średnie, itp.).


    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki





Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: