  • Data: 2009-03-12 13:58:13
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

    Stefan Nawrocki wrote:

    > Ten fragment nie byl o HDR, ale o tym, że niektórzy sądzą, że zmiana liczby
    > bitów (jpg - 8, RAW - 12) zmienia w istotny sposób zakres tonalny. Tak nie
    > jest.

    Zmienia - te dodatkowe bity w RAW idą w zakres a nie rozdzielczość. JPG z
    aparatu ma zwykle 8bitów wyciętych ze środka 12bitowego rawa, a nie obciętych
    przez odrzucenie najmniej znaczących bitów. Dopiero jeśli użyje się różnych fill
    light i recovery, to mamy do czynienia z faktyczną kompresją.

    > No cóż - nie lubię jak zarzuca mi się kłamstwo, więc musze się bronić :-).
    > Wiesz - ja od 20 lat _tworzę_ oprogramowanie graficzne (www.3n.com.pl) i
    > wiem jakim algorytmem przetwarzam swoje obrazy. Zwłaszcza, kiedy robię to za
    > pomocą programów swojego autorstwa :-).

    Uściślę - obrazek HDR zawiera dane liniowe, w żaden sposób nieprzetworzone.
    Gdybyś po prostu obciął mniej znaczące bity z obrazka HDR, to dostałbyś wręcz
    czarny most, bo był on na pewno zdrowo ponad 8EV ciemniejszy od nieba. Skoro
    most jest wyraźnie widoczny, to te dane nie są liniowe, więc musiał tu zostać
    zastosowany jakiś tonemapping inny niż kompresja liniowa.

    Mapowanie tonów to każde odwzorowanie z przestrzeni tonalnej w przestrzeń
    tonalną. Np. z 12-bitowej przestrzeni RGB w rawie do 8-bitowej przestrzeni RGB w
    JPG (to co robi wywoływaczka po demozaikowaniu i uwzględnieniu parametrów
    ustawionych "suwakami"), ale też z 8-bitowej przestrzeni RGB do 8-bitowej
    przestrzeni RGB (korekcja krzywymi w dowolnym programie graficznym).
    W przypadku HDRI robi się odwzorowanie z przestrzeni zmiennoprzecinkowej w
    8-bitową RGB.
    Tonemapper to po prostu funkcja przyjmująca w argumencie piksel z przestrzeni A
    i zwracająca piksel z przestrzeni B (w przypadku operatorów jednorodnych), albo
    przyjmująca obraz z przestrzeni A i zwracająca obraz z przestrzeni B (w
    przypadku operatorów lokalnych).

    > Jeśli masz kompilator C - to sam zobacz jak to działa :-).
    > Strzałką zaznaczyłem współczynnik "jasności". Dla wartości 0.9 - wynik jest
    > taki:
    > http://www.3n.com.pl/Nikon/wynik_09.jpg
    > Jak widzisz (jeśli znasz język C, jeśli nie - to wierz mi na słowo) - w
    > algorytmie nie ma żadnego mapowania tonów, tylko opercje na poziomach (sumy,
    > średnie, itp.).

    OK, a możesz jakoś opisać to przekształcenie matematycznie, bo ciężko coś
    wydobyć z tak "ciężkiego" kodu?