  • Data: 2009-03-12 11:08:39
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

    Stefan Nawrocki wrote:
    > Wydaje mi się, że różne pojęcia, które w wątku się pojawiają nie do końca są
    > dobrze interpretowane.
    > Pierwsza sprawa - to liczba bitów przypadająca na składową koloru - czy to
    > jest 8, czy 12 - co to tak naprawdę zmienia?
    > Jeśli czerń odpowiada poziomowi 0, a biel poziomowi maksymalnemu

    W HDRI nie ma poziomu maksymalnego - to jest jedno z podstawowych założeń tego
    typu obrazów. Dodatkowe bity idą i w rozdzielczość i w zakres, bo odcienie
    opisuje się liczbami zmiennoprzecikowymi.

    > I druga sprawa - tak sklejona skala szarości podzielona przez odpowiedni
    > współczynnik da się zobrazować na monitorze 8-bitowym, a straty będą
    > polegały na utracie liczby dostępnych poziomów.
    > Tak wygląda most na tym etapie:
    > http://www.3n.com.pl/Nikon/most_1.jpg

    Nieprawda, to nie jest obraz powstały przez odrzucenie nadmiarowych bitów z
    HDRI. Te cienie są powyciągane przez tonemapping.

> [...]
    > szarości jako wartości bezwzględne, ale jako wzajemne relacje. I tu zaczyna
    > działać "mapowanie tonów", które powoduje lokalne podnoszenie (lub
    > obniżanie) nasycenia kolorów (lub szarości), aby wywołać odpowiednie
    > wrażenie u widza. Mapowanie tonów można przeprowadzić dla jednego zdjęcia,
    > jednak mając kilka zdjęć i przeprowadzając mapowanie na etapie konwersji z
    > "większej" skali na "mniejszą" program mapujący ma więcej danych do
    > "mapowania" i może to zrobić "lepiej" (choć jest to pojęcie względne, bo wg
    > niektórych - taki "zmapowany" obraz jest właśnie "gorszy" - co było widać w

    Inaczej - mając więcej danych niż te 8 bitów trzeba przeprowadzić takie
    mapowanie żeby wyświetlić obraz na zwykłym monitorze który nie potrafi
    przedstawić kontrastu np. 10000:1.