  • 21. Data: 2009-03-17 15:57:03
    Temat: Re: gasket - uszczelka czy teżpodkładka?
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > Jaki zwi=B1zek ma geometria ze szczelno=B6ci=B1? Z jakiej paki pasowanie
    > sto=BFka zewn=EAtrznego do sto=BFka wewn=EAtrznego mia=B3oby zapewnia=E6 wi=
    > =EAksz=B1
    > szczelno=B6=E6 od po=B3=B1czenia dw=F3ch p=B3askich powierzchni? Czy jest b=
    > ardziej
    > odporne na niedok=B3adno=B6ci wykonania i odkszta=B3cenia termiczne w czasi=
    > eksploatacji?
    >
    > Konrad
    Na przykład taki, że przy danej średnicy trzpienia, powierzchnia styku, jest
    wieksza niż w przypadku styku płaskiego. Gdyby styk "płaski" zapewniał taką
    samą szczelnośc jak styk "stożkowy", to IMO nikt nie komplikował by
    konstrukcji zaworków iglicowych, korków metalowych itp. - stosując w nich
    powierzchnie stożkowe, zamiast tańszych (prostszych wykonawczo) płaskich.

    Podejrzewam, że sekret szczelności połączenia stożkowego, polega na innym
    rozkładzie nacisków niż przy połączeniu płaskim. Przy płaskim mamy tylko
    naciski i reakcje prostopadłe do osi połaczenia, przy stożkowym natomiast,
    (po rożłożeniu na składowe), mamy zarówno prostopadłe jak i równoległe do osi
    połączenia. Czy mam rację ?

    PP

  • 22. Data: 2009-03-17 16:20:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 17 Mar, 15:57, "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > powierzchnie stożkowe, zamiast tańszych (prostszych wykonawczo) płaskich.

    Zgoda. Ale jesteś pewien że w zaworach iglicowych chodzi o zwiększoną
    powierzchnię uszczelnienia, a nie o zmniejszenie ciśnienia
    dynamicznego i poprawienie właściwości hydraulicznych? Zobacz, w
    kołnierzowych uszczelnieniach wielorowkowych wręcz celowo zmniejsza
    się powierzchnię styku do serii wąskich koncentrycznych pierścieni- to
    w celu lokalnego przekroczenia granicy plastyczności

> [...]
    > (po rożłożeniu na składowe), mamy zarówno prostopadłe jak i równoległe do osi

    Myślę że tak, ale to już się odnosi do własności materiału a nie do
    geometrii. Równie dobrze powierzchnie mogą być paraboloidą, elipsoidą,
    hiperboloidą, albo czymkolwiek innym. Przykład z wielorowkową
    uszczelką podałem nie bez powodu: na mój rozum to właśnie dokładnie
    tak działa, to znaczy wykorzystuje kontrolowane lokalne
    uplastycznienie materiału, przy pozostawieniu określonego poziomu
    naprężenia sprężystego. Zastanawiam się ile razy można wymienić taką
    świecę w silniku zanim jej gniazdo się rozklepie...
    Konrad

  • 23. Data: 2009-03-17 18:56:07
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):
    Zastanawiam si=EA ile razy mo=BFna wymieni=
    > =E6 tak=B1
    > =B6wiec=EA w silniku zanim jej gniazdo si=EA rozklepie...
    Tego nie wiem, ale pamietam, że fachowcy od napraw silników, mają takie
    narzędzie (ni to frez, ni to rozwiertak), służące do planowania gniazd świecy.
    PP

  • 24. Data: 2009-03-17 19:24:26
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > kogutek <c...@v...pl> napisał(a):
    > No i cały czas zostaje
    >
    > IMO nie taka znowu tajemnicza.
    > 1. Połączenie stożkowe zapewnia większą powierzchnię styku od płaskiego.
    > 2. Zapewnia większą szczelnośc - podobne rozwiązanie mamy np. w zaworkach
    > iglicowych - stożkowe gniazdo z materiału o mniejszej twardości, plus
    > stożkowa iglica z materiału o większej twardości.
    > PP
    >

    > --
    A jednak tajemnica. To że zapewnia większą powierzchnię to wie każdy kto ma
    oczy. Nic nie wniosłeś tym punktem. Drugi punkt to zła droga. Bo ta świeca to
    nie zawór. Żeby zawór stożkowy był szczelny nie wystarczy ze są stożki.
    Potrzebna jest jeszcze super precyzyjna obróbka i docieranie. Bez docierania i
    smaru nie będzie szczelny. Korpus świecy jest z automatu tokarskiego. Gniazdo
    obrobione jakimś frezem kształtowym. Żadnych dalszych obróbek. Tam nie ma
    szczelności. To po co jest stożek? Znalazłem coś o świecach. Nic specjalnego. Są
    tam zdjęcia świec z opisano dlaczego wygląda tak a nie inaczej. Przy świecy
    przegrzanej wymienione są powody przegrzewania się świecy. Wśród kilku jest
    taki"&#8226; nieszczelność świecy (niedokręcenie lub brak uszczelki), ". W to że nie
    dokręcona ( ale wkręcona do końca) odpowiednio świeca jest nieszczelna nie
    wierzę. 2 centymetry drobnego gwintu. W miarę dokładnie to wszystko wykonane.
    Zresztą o jakich nieszczelnościach mowa. Nigdy nie słyszałem żeby spod świecy
    psykało. Nieszczelność na poziomie kilku cm3 na minutę nie jest w stanie
    przegrzać świecy. A i stalowa podkładka nie uszczelni czegoś takiego. Ale
    popatrzyłem na świecę w przekroju i przeczytałem opis. Izolator w świecy
    rozgrzewa się do kilkuset stopni. Piszą że 900 to już niedobrze ale 800 może
    być. I to ciepło trzeba jakoś odprowadzić. Nie jest odprowadzane na gwincie. Na
    rysunku jest zaznaczona strefa wpływu ciepła w zależności od rodzaju świecy.
    Granica przebiega przez podkładkę. Jak ktoś ma wyobraźnie to sobie wyobrazi co
    się będzie działo jak nie będzie podkładki. Podchodzić do takich stron należy z
    rezerwą. Nie wiadomo kto to pisał i po co. Ale informacje tam zawarte jakoś
    dziwnie są zbieżne z tym czego się uczyłem. Wychodzi że podkładka ma jednak
    odprowadzać ciepło do głowicy. Ma również powodować odpowiednie napięcie
    połączenia gwintowanego, żeby samo się nie odkręcało. A na samum końcu
    uszczelniać. Bo niby jak stalowa podkładka stykająca się ze stalowym korpusem
    miała by być super szczelna. W aluminiową głowicę jak mocno przykręcić to się
    wgryzie i dopasuje. Ale stal do stali. Niemożliwe. Zapewne stożek też temu
    służy. Nie musi być super dokładnie wykonany. Pewno wystarczy że ma kontakt na
    10% powierzchni. A tutaj ta strona
    http://chudzikj.republika.pl/Technika/Swiece/swiece.
    htm

  • 25. Data: 2009-03-17 20:00:26
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    kogutek <k...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie zawór. Żeby zawór stożkowy był szczelny nie wystarczy ze są stożki.
    > Potrzebna jest jeszcze super precyzyjna obróbka i docieranie. Bez
    Zrób więc takie doświadczenie. Dociskaj raz walcowy trzpień do walcowego
    otworu (o tej samej srednicy co trzpień) wykonanego w plastelinie, a za
    drugim razem stożkowy trzpień do stożkowego otworu w plastelinie. Zobacz jak
    to ma wpływ na szczelnośc. Metal głowicy silnika (stop aluminium), nie jest
    co prawda palsteliną, nie mniej plastycznośc wykazuje i w tym przypadku super
    obróbka przez docieranie nie jest potrzebna dla uzyskania szczelności.
    PP

  • 26. Data: 2009-03-17 20:23:49
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > obróbka przez docieranie nie jest potrzebna dla uzyskania szczelności.

    Przecież to samo napisałem przed Tobą. Że jak mocno dokręcić to się w aluminium
    wciśnie. Ale przy takich dużych powierzchniach jak są przy stożku na świecy to
    się nie wciśnie. Ile się taką świecę wkręca. 2 kilogramometry to świat. Korpus
    jest cienki. Urwie się a nie wciśnie. Szczelność to tam można zrobić smarując
    jakimś preparatem przewodzącym ciepło. A jak takie posmarowanie spowoduje ze
    ciepło będzie za dobrze obierane. To świeca będzie niedogrzana. Też źle.

  • 27. Data: 2009-03-17 20:27:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 17 Mar, 19:24, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:

> [...]
    > Potrzebna jest jeszcze super precyzyjna obróbka i docieranie. Bez docierania i

    Bzdury. Słyszałeś kiedyś o uszczelkach metalowych? Mają kilka rzędów
    niższy przeciek niż elastomery. Nic się nie dociera.

> [...]
    > wierzę. 2 centymetry drobnego gwintu. W miarę dokładnie to wszystko wykonane.

    Nie wiem jak wymyśliłeś że walcowy gwint może być szczelny. Ale to nie
    o to chodzi. One nie przegrzewają się od nieszczelności, tylko od
    marnego styku powierzchni gwintowanych, czyli kiepskiego odprowadzania
    ciepła. Dla gościa z kluczem to jest bez znaczenia, on ma wiedzieć że
    ma być tak dociągnięte że będzie szczelne. Może nawet myśleć że
    szczelność ma związek z odprowadzaniem ciepła. Może nawet dojść do
    wniosku że ta uszczelka to ciepło odprowadza. Jeśli dzięki temu
    dokręci dobrze świece- to OK. Doktoratu może nie zrobi, ale nie musi.
    Jedyne co musi, to dobrze dokręcić.

    > Zresztą o jakich nieszczelnościach mowa. Nigdy nie słyszałem żeby spod świecy
    > psykało. Nieszczelność na poziomie kilku cm3 na minutę nie jest w stanie
    > przegrzać świecy.

    Oczywiście, ale nieszczelność wystąpi w warunkach utraty styku.
    Spaliny kiepsko przewodzą ciepło...

    Dobre. Fantazję to ty masz wielką :-)

    Konrad

  • 28. Data: 2009-03-17 21:03:12
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > Jedyne co musi, to dobrze dokręcić.

    > Oczywiście, ale nieszczelność wystąpi w warunkach utraty styku.

    Jasne ze słyszałem o metalowych uszczelkach. Z wyżarzonej miedzi, z aluminium. O
    ołowianych też słyszałem. Ale wątek jest o świecy samochodowej. I tam się takich
    nie stosuje. Wiesz o czym jest wątek. O świecy samochodowej i o uszczelce do
    świecy samochodowej. Nie o zaworach, rakietach, radiach. Tylko o świecy
    samochodowej. Zazdrościsz że ktoś ma wyobraźnie a Ty nie masz. Nie wszyscy to
    mają. Pretensje zgłaszaj nie do mnie.

  • 29. Data: 2009-03-17 21:38:09
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    kogutek napisał(a):
    > [...]Znalazłem coś o świecach. Nic specjalnego. [...]
    > Zresztą o jakich nieszczelnościach mowa. Nigdy nie słyszałem żeby spod świecy
    > psykało.

    A ja owszem, a ja tak :)
    I slyszalem i widzialem - normalna swieca w normalnym gniezdzie glowicy
    silnika 4T. Gniazdo (wneka) ciut zawilgocone mieszanka oleuma z paliwem
    a i swieca nie dokrecona - podczas pracy silnika na wolnych obrotach
    slychac bylo psykanie i widac bylo babelki :)
    Wystarczylo dokrecic o jakies pol obrotu i przeszlo jak reka odjal ;)

  • 30. Data: 2009-03-19 18:01:49
    Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:
    > Oryginalne klucze do kół też są według
    > niektórych inteligentnych inaczej tak zrobione żeby dało się
    > dokręcić
    > ręką ale jak dokręcać poprzez skakanie po kluczu to spada. I muszą
    > sobie klucz oczkowy odgięty zakupić. Bo niby jak ma być koło
    > dokręcone jak się po nim nie poskacze.

    a w mojej renówce klucz do kół odkręcił koło prawie 2 razy - prawie bo
    za drugim razem się ukręcił jakby był z ołowiu

    jeffrey