eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowafototechnika, gwarancja, profesjonalisciRe: fototechnika, gwarancja, profesjonalisci
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.task.gda.pl!not-for-mail
    From: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: fototechnika, gwarancja, profesjonalisci
    Date: Sun, 12 Feb 2012 13:05:06 +0100
    Organization: CI TASK http://www.task.gda.pl/
    Lines: 60
    Message-ID: <1...@4...net>
    References: <T...@n...news.atman.pl>
    <4...@n...home.net.pl>
    <T...@n...news.atman.pl>
    <4...@n...home.net.pl> <jgdqob$gui$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@4...net>
    <jh3m1p$68q$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: 178-36-71-43.adsl.inetia.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.task.gda.pl 1329048304 13900 178.36.71.43 (12 Feb 2012 12:05:04 GMT)
    X-Complaints-To: a...@n...task.gda.pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 12 Feb 2012 12:05:04 +0000 (UTC)
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:888339
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Fri, 10 Feb 2012 19:01:27 +0100, Ariusz napisał(a):

    > W dniu 2012-02-07 19:07, danpe_ pisze:
    >> Sprzedawalem kiedys elektronarzedzia i choc sam nie czytalem przepisow to
    >> pytalem osobe w firmie za to odpowiedzialna. Uzyskalem informacje, ze jesli
    >> jest napisane w karcie, ze sprzet jest amatorski i nie sluzy do uzytku
    >> profesjonalnego to mamy prawo odmowic naprawy gwarancyjnej, jesli serwis
    >> wykaze, ze firma, ktora kupila np wiertarke na FV uzywwala ja do celow
    >> profesjonalnych, patrz: dzialala 8 godzin dziennie.
    >> Pewnie tu jest podobnie, zostawiaja sobie furtke.
    >> Natomiast z praktyki wynikalo tak, ze naprawde sprzed musial wrocic niezle
    >> ubrudzony i zajechany, zebysmy odmowili naprawy za friko. Rzadko, ale sie
    >> zdarzalo. Jesli awaria byla ze tak powiem typowa, to nikt nie robil
    >> problemow.

    > I widzisz gwarancja nic nie ma do warunków używania i instrukcji. Każda
    > rzecz sprzedawana w Polsce powinna posiadać instrukcję, a w niej może
    > być zapis, że wiertarka może pracować tylko przez 1 godzinę dziennie.
    > Nie dostosowanie się do tego powoduje utratę nie tylko gwarancji ale
    > również rękojmi. To że w praktyce nie do udowodnienia, że dany sprzęt
    > pracował tylko 1 godzinę dziennie, powoduje takie zapisy - tylko dla
    > amatorów, albo kupujesz na firmę nie masz gwarancji. Niestety nie
    > zmienia to faktu, że sprzedawca jest odpowiedzialny za towar w ramach
    > rękojmi.

    Mieszasz. Zapisy niezgodne z prawem nie mają mocy prawnej - taka 1
    godzina dziennie czy zapis o sprzęcie amatorskim.

    Przede wszystkim należy rozróżnić gwarancję dawaną przez producenta, od
    zapisów umowy cywilnej jaką jest sprzedaż, która daje rękojmię w
    przypadku sprzedaży firmie (na FV) lub zgodność z umową w przypadku
    sprzedaży konsumenckiej.
    O ile producent może próbować ograniczyć zapisy gwarancyjne (sprzęt
    amatorski lub 1 godzina dziennie), to takie ograniczenia mogą zostać
    łatwo podważone. Dlatego też możesz powoływać się na gwarancję z
    pominięciem bezprawnych zapisów - aczkolwiek to trudniejsza droga niż
    poniższa jeśli producent jest spoza Polski.

    Po drugie rękojmia lub zgodność z umową dotyczy tylko sprzedawcy (umowy
    sprzedaży), tak więc w określonym w przepisach czasie możesz z tego
    prawa skorzystać. Tutaj z kolei żadne zapisy gwarancyjne nie mają w
    ogóle mocy, bo nie tego dotyczą, zaś znowu zapisy np. instrukcji typu 1
    godzina dziennie (a nie np. zakaz użytkowania w temperaturach powyżej
    30'C otoczenia i temp. silnika pow. 60'C) czyli jasno naruszające prawo
    mogą być łatwo podważone, a sprzęt będzie musiał być naprawiony lub
    wymieniony na koszt sprzedawcy - sprzedawca z kolei będzie mógł
    dochodzić swoich praw o swojego dostawcy zgodnie z rękojmią.

    Zgodnie z polskim prawem nie możesz anulować/zmienić gwarancji w
    przypadku zakupu na firmę, tak samo jak nie możesz jej różnicować dla
    kobiety/mężczyzny/dziecka/białego/czarnego/łysego/cy
    klisty. Taka próba
    jest niezgodna z prawem i pociąga za sobą różne możliwe skutki (włącznie
    z wycofaniem produktu i karą dla producenta). Wyjątki są określone w
    odrębnych przepisach (np. sprzedaż mediów).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

    Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: