  • 61. Data: 2015-03-16 20:41:47
    Temat: Re: fotolab odm?wi? zrobienia odbitek
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam <a...@p...onet.pl> writes:

    > Wygląda na to, że mówicie o różnych rzeczach.

    To także.

    > Materiał światłoczuły - czyli płyta, papier, luminofor itd. musi być
    > oświetlony, aby "zadziałał". Stąd jego naturalna przestrzeń robocza to
    > RGB.

    Tylko w przypadkach, w których rzeczywiście wyświetlane kolory to RGB.
    Np. w monitorach tak jest, w przypadku papieru - nie. Płyta, to nie wiem
    jaka.

    RGB=0 to zawsze jest kolor czarny (w każdym razie najciemniejszy jaki
    się da uzyskać). Wyłączony monitor jest "czarny", czysty papier -
    niespecjalnie.

    > Natomiast w drukarkach nanoszących barwnik na biały nośnik (czyli
    > "atramenty" pigmentowe, rozpuszczalnikowe; "lasery", "kredki",
    > niektóre maszyny poligraficzne) operuje się najczęściej w przestrzeni
    > CMYK.

    Czy obecnie najczęściej, to nie wiem. W poligrafii i laserach, na pewno.
    Drukarki foto nie działają jednak w przestrzeni CMYK, ale też nie
    działają w RGB. Z dwojga złego, bliżej im do CMYK (fizycznie), bo
    "drukują" na białym papierze (w CMYK zwiększanie wartości kolorów
    powoduje zaciemnienie, w RGB jest odwrotnie). Ale z tej bliskości nic
    nie wynika - jeśli drukarka nie działa naprawdę w CMYK (a drukarki foto
    nie działają), to lepiej z CMYKiem nie kombinować.

    CMYK ma sens praktycznie tylko wtedy, gdy wydruk jest robiony na
    maszynie CMYK, czyli np. na laserze albo innym offsetem. Drukarka foto
    zawsze musi dokonać konwersji, i lepiej będzie, gdy to będzie konwersja
    z RGB, które zresztą możemy sobie bezpośrednio obejrzeć na ekranie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 62. Data: 2015-03-16 22:13:06
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 16 marca 2015 10:34:03 UTC+1 użytkownik Chocobo napisał:

    > Pixma ip4700 to 'atramentówka'?
    >

    > marcin

    Tak.
    Pozdrawiam Marcin

  • 63. Data: 2015-03-16 22:40:43
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 16 marca 2015 11:44:24 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    > Nie wiem, na czym swego czasu drukował słynny Qba z Krakowa, ale OIDP
    > przygotowywałem mu materiały w CMYK-u. Zawsze było dobrze. Czyli chyba
    > robił na drukarce, nie na naświetlarce.
    >

    > --
    > Pozdrawiam.
    >
    > Adam

    Na wysokiej klasy drukarkach pigmentowych.
    Pozdrawiam Marcin

  • 64. Data: 2015-03-16 22:43:26
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2015-03-16 o 22:13, d...@v...pl pisze:

    > Tak.
    > Pozdrawiam Marcin

    Uf, Jak dobrze, że ani ja, ani Panie z okienka o tym nie wiedziały :)

    marcin

  • 65. Data: 2015-03-16 22:51:07
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 16 marca 2015 20:41:59 UTC+1 użytkownik Krzysztof
    > RGB=0 to zawsze jest kolor czarny (w każdym razie najciemniejszy jaki
    > się da uzyskać). Wyłączony monitor jest "czarny", czysty papier -
    > niespecjalnie.

    Papier światłoczuły naświetlony światłem "nieprzefiltrowanym" także. Odfiltrowując
    składową uzyskujemy na papierze kolor dopełniający.

> [...]
    > "drukują" na białym papierze (w CMYK zwiększanie wartości kolorów
    > powoduje zaciemnienie, w RGB jest odwrotnie).

    O to to właśnie.

    Ale z tej bliskości nic
    > nie wynika - jeśli drukarka nie działa naprawdę w CMYK (a drukarki foto
    > nie działają), to lepiej z CMYKiem nie kombinować.

    Dokładnie. Gdyż na wyjściu jak napisał Twój przedpiśca uzyskamy "błoto".

> [...]
    > zawsze musi dokonać konwersji, i lepiej będzie, gdy to będzie konwersja
    > z RGB, które zresztą możemy sobie bezpośrednio obejrzeć na ekranie.

    Gdyż "drukarki foto" także te atramentowe, są przystosowane do współpracy w
    przestrzeni RGB. Takie mają sterowniki i charakterystyki, aby możliwie wiernie
    oddawać obrazy w tej przestrzeni przygotowane.

    Pozdrawiam Marcin

  • 66. Data: 2015-03-16 23:09:39
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 16 marca 2015 22:43:38 UTC+1 użytkownik Chocobo napisał:

    > Uf, Jak dobrze, że ani ja, ani Panie z okienka o tym nie wiedziały :)
    >

    > marcin

    Miały dzień dobroci, już ci pisałem. Szkoda że mają go tak rzadko - dziś poprawiałem
    co najmniej 5 kompletów zdjęć dowodowych z powodu POJEDYNCZYCH włosów zachodzących
    na linię brwi, oraz jeden gdzie włosy przykrywały uszy ( przesada, w nowych wymogach
    uszy nie muszą być widoczne, i słusznie).
    Z resztą od dawna powtarzam : jak ktoś chce kombinować, niech kombinuje. Jego czas i
    pieniądze.
    Ile taka drukareczka plus komplet tuszy kosztuje, swoją drogą ?
    Pozdrawiam Marcin
    PS z ciekawości popatrzyłem na jakiś test tej drukarki- "bardzo dobra trwałość
    wydruku" - to znaczy że obraz nie schodzi po potarciu palcem ?

  • 67. Data: 2015-03-16 23:28:40
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2015-03-16 o 23:09, d...@v...pl pisze:

> [...]
    zachodzących na linię brwi, oraz jeden gdzie włosy przykrywały uszy ( przesada, w
    nowych wymogach uszy nie muszą być widoczne, i słusznie).

    A może to u ciebie są jakieś niespełnione zołzy? Co najmniej w dwóch
    urzędach nie miałem problemów. Natomiast ciekawi mnie bardzo teoria
    jakoby pani w okienku była w stanie odróżnić wydruk z labu, od tego z
    drukarki.

    Uwaga o atramentówkach i zdjęciach do dokumentów jest tym bardziej
    dziwna, że przecież oni i tak te zdjęcia skanują i drukują potem
    czarno-białe.

    > Z resztą od dawna powtarzam : jak ktoś chce kombinować, niech kombinuje. Jego czas
    i pieniądze.

    Ja bym tego nie nazywał kombinowaniem. Jak Ci się przepali żarówka, to
    dzwonisz po elektryka, czy wymieniasz?

    > Ile taka drukareczka plus komplet tuszy kosztuje, swoją drogą ?

    Nie mam zielonego pojęcia. Pewnie ze 300-400zł. Przy czym drukarka
    podobnie jak i aparat, to rzeczy które się ma, jeśli się z nich
    korzysta. Nie mówię, o specjalnym kupowaniu lustrzanki, po to by zrobić
    sobie zdjęcie do dowodu.

    > PS z ciekawości popatrzyłem na jakiś test tej drukarki- "bardzo dobra trwałość
    wydruku" - to znaczy że obraz nie schodzi po potarciu palcem ?

    Nie schodzi. Choć pewnie to zależy bardziej od tuszu i papieru niż samej
    drukarki. Mam paroletnie zdjęcia drukowane na Pixmie IP 4000 i też nie
    ma z nimi problemu

    marcin

  • 68. Data: 2015-03-17 00:22:59
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 16 marca 2015 23:28:52 UTC+1 użytkownik Chocobo napisał:

> [...]
    > urzędach nie miałem problemów. Natomiast ciekawi mnie bardzo teoria
    > jakoby pani w okienku była w stanie odróżnić wydruk z labu, od tego z

    Proste- centrala zaczęła im cofać wnioski z powodu uchybień formalnych. Za ileś tam
    uchybień jadą im po premii.

    > Uwaga o atramentówkach i zdjęciach do dokumentów jest tym bardziej
    > dziwna, że przecież oni i tak te zdjęcia skanują i drukują potem
    > czarno-białe.

    Owszem. I nie radzą sobie np ze zdjęciami cz-b. Ma być kolor i już. Osobiście się
    dziwię dlaczego nie można złożyć zdjęcia od razu w formie cyfrowej. Odpadłby problem
    np zapalcowania zdjęcia czy drobnych rys ( dlatego wydruki z atramentu nie
    przechodzą- zbyt mała odporność mechaniczna)

    > Ja bym tego nie nazywał kombinowaniem. Jak Ci się przepali żarówka, to
    > dzwonisz po elektryka, czy wymieniasz?

    Jeżeli winna nie jest żarówka tylko wada instalacji, to wołam elektryka.
    Hint : jeżeli trzecia żarówka zaraz po wkręceniu się przepala, to coś jest nie tak.

> [...]
    > podobnie jak i aparat, to rzeczy które się ma, jeśli się z nich
    > korzysta. Nie mówię, o specjalnym kupowaniu lustrzanki, po to by zrobić

    No to się ubawiłem.. W większości polskich gospodarstw domowych jest drukarka tzw
    "fotograficzna " ? Ja sam zajmując się fotografią profesjonalnie od ponad ćwierć
    wieku w domu mam zwykłe czarno-białe combo... większość znajomych nawet tego nie ma,
    jak potrzebują coś wydrukować to idą do najbliższego punktu ksero.

> [...]
    >
    > Nie schodzi. Choć pewnie to zależy bardziej od tuszu i papieru niż samej
    > drukarki. Mam paroletnie zdjęcia drukowane na Pixmie IP 4000 i też nie

    Też mam takie wydruki.Mają po kilka lat i nawet trzymają się ściany... mam też
    zdjęcia wykonane nieco ponad sto lat temu- nie zmienione od momentu wykonania.
    Pozdrawiam Marcin
    PS Miałem dziś klienta, zamawiał kilkadziesiąt zdjęć 203x305 w trybie superekspres.
    Nawet w priorytecie wywołanie w tym formacie trochę trwa, wiadomo, to nie 102. Klient
    stał i tupał mi przed ladą. Jak w końcu wyszły, zareklamowałem się tekstem że dostaje
    "prosto z maszyny, jeszcze gorące" Klientowi włosy stanęły dęba- a nie rozmażą się
    jedno o drugie ? Bo kiedyś tak zamówiłem , i wszystkie mi się rozpaćkały...
    Przyznam , że zdębiałem...

  • 69. Data: 2015-03-17 09:54:37
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik d...@v...pl napisał:

    > Proste- centrala zaczęła im cofać wnioski z powodu uchybień formalnych. Za ileś tam
    uchybień jadą im po premii.

    Zaraz, zaraz - a to nie one same skanują te zdjęcia i wcześniej podpisy?
    Kiedyś, gdy składałem swój wniosek, to widziałem na biurku skaner i
    akurat czyjś wniosek był w obróbce. Nie miałem czasu na przyglądanie się
    ale czytałem, że papiery nie idą do Warszawy - obieg był elektroniczny i
    do urzędu wracał gotowy dowód. Odrzuty mógł robić również pracownik
    wytwórni na podstawie pliku. Na dowodzie są wypalane laserem, nie
    drukowane - wypalane. To było 10 lat temu, więc mogę się mylić ale
    wniosek składałem nie przy okienku a przy biurku i miałem szansę na
    rzucenie okiem na warsztat pracy.
    Maciek

  • 70. Data: 2015-03-17 13:02:45
    Od: d...@v...pl

    W dniu wtorek, 17 marca 2015 09:54:47 UTC+1 użytkownik Maciek napisał:

> [...]
    > drukowane - wypalane. To było 10 lat temu, więc mogę się mylić ale
    > wniosek składałem nie przy okienku a przy biurku i miałem szansę na

    Tak jest, wniosek do warszawy idzie w formie elektronicznej, a papier do archiwum
    razem ze zdjęciem.
    Pozdrawiam Marcin