  • 1. Data: 2009-04-22 12:56:57
    Temat: filtr polaryzacyjny
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Od pewnego czasu (ok, juz ze dwa lata) mam filtr polar Hoya HMC PL-CIR.
    Dotad robilem tylko te... widoczki (jak mawial Werycho).
    Ale teraz chcialem zrobic zdjecie obiektu za szyba.
    No i dupa.
    Podchodzilem z roznych stron, krecilem filtrem i efekt (w najlepszym
    przypadku) taki:
    http://www.tinyurl.pl/?PubsJsP5
    Dlaczego nie moge sie pozbyc tych odblaskow? W bogato ilutrowanych
    ksiazkach o fotografii pokazuja, ze filtr polar wlasnie w takich
    sytuacjach pozwala robic zdjecia przez szybe.
    I jeszcze jedno - czym czyscic taki polar (dmuchanie nie wystarcza)?
    Rozumiem, ze powloki antyodblaskowe sa znacznie bardziej delikatne niz
    na obiektywach.
    TA

  • 2. Data: 2009-04-22 13:28:11
    Temat: Re: filtr polaryzacyjny
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > ksiazkach o fotografii pokazuja, ze filtr polar wlasnie w takich
    > sytuacjach pozwala robic zdjecia przez szybe.

    To pewnie ND a nie POL ;)

    Jakbys pokazal jeszcze fotke bez filtra ;)
    Nikt nie twierdzi ze filtr odetnie odblaski w 100%,
    moze Twoj akurat tyle moze i nic wiecej?

    > I jeszcze jedno - czym czyscic taki polar (dmuchanie nie wystarcza)?
    > Rozumiem, ze powloki antyodblaskowe sa znacznie bardziej delikatne niz
    > na obiektywach.

    E tam.

    Ja po paru latach lezenia odkrylem na polarze warstwe tluszczu :)
    Na raz nie damo sie niczym wyczyscic. Uzylem recznikow papierowych
    i normalnego plynu do mycia okien. Kilka razy kawalkiem papieru
    zwilzonym lekko plynem i filtr jak nowy :)
    Trzeba uwazac z ilosci cieczy bo polary sa wielowarstwowe -
    jak wlejesz miedzy szybki to dupa blada ;)

  • 3. Data: 2009-04-22 14:03:27
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <gsn652$q0j$1@atlantis.news.neostrada.pl>,
    "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> wrote:

    > To pewnie ND a nie POL ;)
    ?
    No przeciez mam go przed soba.

    > Jakbys pokazal jeszcze fotke bez filtra ;)

    Skasowalem. Ale niewiele lepsze bylo.

    > Nikt nie twierdzi ze filtr odetnie odblaski w 100%,
    > moze Twoj akurat tyle moze i nic wiecej?

    No wlasnie o to sie pytam, m.in. Czy ktos uzywa tej HOYi?

    > Uzylem recznikow papierowych
    > i normalnego plynu do mycia okien. Kilka razy kawalkiem papieru
    > zwilzonym lekko plynem i filtr jak nowy :)

    A lepiej papier czy szmatka bawelniania?

    TA

  • 4. Data: 2009-04-22 14:04:03
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    T...@s...in.the.world napisał(a):
> [...]
    > ksiazkach o fotografii pokazuja, ze filtr polar wlasnie w takich
    > sytuacjach pozwala robic zdjecia przez szybe.

    Dużo zależy od jakości filtra, kątu padania światła. Ta szyba jest
    klejona, więc odbija nie tylko szyba światło, klej, druga szyba. Klej
    może mieć inny kąt odbicia niż szyba. Przeczytaj co robi filtr
    polaryzacyjny, na jakiej zasadzie działa.

    wer

  • 5. Data: 2009-04-22 14:23:53
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <gsmvjo$cdb$1@node1.news.atman.pl>,
    "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

> [...]
    > może mieć inny kąt odbicia niż szyba. Przeczytaj co robi filtr
    > polaryzacyjny, na jakiej zasadzie działa.

    :-(
    Czy ja moge prosic o wiecej praktyki, mniej teorii?
    Teorie znam.

    TA

  • 6. Data: 2009-04-22 14:40:53
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    T...@s...in.the.world napisał(a):

    > :-(
    > Czy ja moge prosic o wiecej praktyki, mniej teorii?
    > Teorie znam.

    Praktyka jest taka, że bierzesz aparat, filtr i idziesz robić fotki,
    obracasz filtr, pstrykasz, zmieniasz miejsce skad fotografujesz, znow
    obracasz filtr i robisz fotki i przegladasz wyniki.

    wer

  • 7. Data: 2009-04-22 15:04:48
    Od: John Smith <u...@e...net>

    T...@s...in.the.world napisał(a):
> [...]
    > ksiazkach o fotografii pokazuja, ze filtr polar wlasnie w takich
    > sytuacjach pozwala robic zdjecia przez szybe.

    Nie piszą, że chodzi o czystą szybę. Jeśli szyba była brudna, sporo
    promieni nie była spolaryzowana, więc przeszła przez filtr.
    Poczytaj do czego się stosuje "dulling spray".

    --
    Mirek

  • 8. Data: 2009-04-22 15:07:44
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <gsna4l$5va$1@node2.news.atman.pl>,
    "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

    > Praktyka jest taka, że bierzesz aparat, filtr i idziesz robić fotki,
    > obracasz filtr, pstrykasz, zmieniasz miejsce skad fotografujesz, znow
    > obracasz filtr i robisz fotki i przegladasz wyniki.

    No nie.
    To nic odkrywczego, niestety.
    Oczekiwalem raczej:
    -Takie sa wlasnie efekty - zdjecia w ksiazkach to sciema.
    -Mam taki filtr, wlasnie tak sie zachowywuje, wiecej z niego nie
    wyciagniesz.
    -Mam filtr f-my takiej i takiej, model taki i taki. U mnie dzala.

    TA

  • 9. Data: 2009-04-22 15:21:45
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > A lepiej papier czy szmatka bawelniania?

    Obojete byle kazdy kawalek byl czysty.
    Papier generalnie przy myciu szkla sprawdza sie lepiej.

  • 10. Data: 2009-04-22 15:26:51

    On 22 Kwi, 18:07, T...@s...in.the.world wrote:
    ki i przegladasz wyniki.

> [...]
    > wyciagniesz.
    > -Mam filtr f-my takiej i takiej, model taki i taki. U mnie dzala.

    Naprawdę mocne efekty dają polary liniowe. Kołowe są "słabsze".
    Ale i tak w 100% nie wykasujesz..
    W tym wypadku producent filtra większego znaczenia niema - na moje oko
    z dowolnym CPL bedzie podobnie jeżeli nie tak samo.
    Pozdro Marcin