  • Data: 2009-04-23 11:49:58
    Temat: Re: filtr polaryzacyjny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 22 Apr 2009, T...@s...in.the.world wrote:

    > Raczysz zartowac.

    Nie.
    Niestety tak jest - światło odbite od szyby jest w przypadku
    ogólnym tylko częściowo spolaryzowane, w przypadkach szczególnych
    nie jest spolaryzowane WCALE - i tak masz na przykład jeśli
    robisz zdjęcie dokładnie na wprost szyby, ze światłem odbijającym
    się prostopadle - albo w 100%, jak trafisz w kąt o którym wyżej.

    Polaryzator pozwoli wytłumić (i to też w stopniu zależnym
    od polaryzatora[1]) światło spolaryzowane, wyłącznie te
    (zresztą dzieki temu jest cały efekt).

    Jak masz światło padające na wprost szyby (jak w Twoim przykładzie)
    to niestety...

    Żeby nie było - w omawianym przypadku DA SIĘ za pomocą polaryzacji
    uniknąć odbicia światła w szybie!!
    Trzeba po prostu na czas robienia zdjęcia spolaryzować światło
    *padające*.
    Robi się to prosto, zakładając folię polaryzacyjną na szybę.
    Filmowcy nie takie rzeczy robią.
    Folię dostaniesz bez problemu, jakiś miesiąc temu była dyskusja
    to sprawdzałem.
    Może cena Ci nie spasuje, bo filmowcom 2000 zł/metr kwadratowy
    może różnicy nie robić... ;)

    > j.w.

    J.w.
    Naprawdę.
    Nie każde zdjęcie da się zrobić kompaktem, nie każde zdjęcie da się
    uzyskać lustrzanką i nie każde odbicie da się wytłumić "polarem".
    Jak to mawiają: "znaj proporcję mocium panie" :D

    Dla porządku wobec Twoich pierwotnych pytań:
    - tak, mam TEN filtr. No nie wiem czy "Pro" wypisałeś w specyfikacji
    (znaczy kolejne 10x różnicy światła odbitego, bo tam jest
    AFAIR 97% i 99,7% czy jakoś tak), dla omawianego przypadku
    zupełnie BEZ znaczenia (jakby szło o flary od filtru to co innego)
    - mogę polecić eksperymenty z robieniem zdjęć do wnętrza samochodu,
    przez przednią szybę. Optymanie jak kąt padającego światła jest
    ograniczony (czyli nie na otwartym terenie, a obok budynku).

    Przy pochylonych szybach aut łatwo znaleźć TEN kąt i się
    przekonać, że:

    > Co z tego, skoro w praktyce nie dziala.

    ...w praktyce działa.

    pzdr, Gotfryd