  • Data: 2009-04-24 01:22:28
    Temat: Re: filtr polaryzacyjny
    Od: nb <n...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    at Wed 22 of Apr 2009 17:07, T...@s...in.the.world
    wrote:

    > No nie.
    > To nic odkrywczego, niestety.
    > Oczekiwalem raczej:
    > -Takie sa wlasnie efekty - zdjecia w ksiazkach to sciema.
    > -Mam taki filtr, wlasnie tak sie zachowywuje, wiecej z niego nie
    > wyciagniesz.
    > -Mam filtr f-my takiej i takiej, model taki i taki. U mnie dzala.

    Mam przed sobą jakiś filtr. Domowa legenda głosi, że jest ci on
    polaryzacyjny.
    Oznaczenie (po transliteracji z cyrylicy/grażdanki): PF - 40,5
    Nie jest chyba dziełem przypadku, że średnica na gwincie to 40,5 mm.

    Patrzę przez ten filtr na monitor wściekłokrystaliczny i widzę,
    że przy pewnym kącie filtra obraz jest niemal zupełnie czarny,
    co - zważywszy na zasadę działania LCD - jest pośrednim dowodem,
    że ten filtr jest rzeczywiście polaryzacyjny. Podobnie zaczernia
    ekranik telefonu komórkowego. Wyświetlacz małpki Kodaka jest
    jednak wyraźnie słabiej ściemniany, jak ciemne okulary 75%.

    Jeszcze inna historia występuje z wyświetlaczem Alfy 300.
    Tutaj zamiast ściemniania występuje zielone przebarwienie,
    które po obrocie o 90 zmienia się w magentę i dalszach 90
    znowu zielone. Dla mnie niezrozumiałe, poza nieśmiałymi
    hipotezami, że czujniki różnych kolorów są różnie ustawione.

    Odblaski od przedmiotów metalowych - zmiana kąta filtra nic
    zauważalnego nie daje. W znacznym stopniu redukuje odblaski
    od plastiku, matowej ceramiki. Prawie całkowicie likwiduje
    odblask od drewna (takie raczej matowe niż na średni połysk)
    i zmięty woreczek polietylenowy czasem wygląda na wyraźnie
    ciemniejszy niż blat biurka, a czasem wyrażnie jaśniejszy.
    Całkowicie likwiduje odblask od wody (to co wyciekło z warzyw
    na talerz :-)

    Oczywiście bardzo wiele zależy od kąta odbitego światła,
    co najlepiej widać na zmiętym woreczku polietylenowym,
    gdzie masz wszystkie możliwe kąty. Wystarczy pokręcić 15 stopni
    aby zauważyć wyraźne różnice i miejsca gdzie różnice
    są nieznaczne.

    Tutaj przykłady http://nb.homeunix.org/tmp/photo/fp/
    Pierwszy raz w życiu robiłem z filtrem polaryzacyjnym,
    uparłem się, żeby focić przed przypomnieniem teorii,
    na dodatek ten filtr trzeba było trzymać ręką przed
    obiektywem, bo rozmiary niedopasowane.
    Balans bieli pod zdechłym Azorkiem, ale to co istotne
    dla działania f.p. chyba widać.

    Płyta z polerowanego granitu, światło z lampki halogenowej.
    Bardzo wyraźna różnica na lewym oksydowanym zauszniku okularów
    (prawa strona zdjęcia) - odblask raz z lewej, raz z prawej strony.

    --
    nb