  • Data: 2009-04-23 23:26:51
    Temat: Re: filtr polaryzacyjny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 23 Apr 2009, T...@s...in.the.world wrote:

    > E, i tak nie zrozumiesz...
    > :(

    Ale czego? :O

    > Nie wiem czy na wprost.
    > Slonce bylo niewidoczne, po drugiej stronie domu.

    Ale okno wygląda (w odbiciu) na ustawione mniej-więcej na wprost
    skrzynki z figurką.
    Nie miałem na myśli "dokładnie 90 stopni"!

    > Jak dziala, skoro nie dziala?
    > Probowalem ze wszystkich mozliwych katow.

    Ale błąd w Twoim żądaniu działania leży w tym, iż oczekujesz że
    polaryzator pozwoli uzyskać żądany efekt przy zastanym
    kącie *oświetlenia*.
    Nie ma mowy!
    Odpowiednie (do wycięcia światła padającego) warunki są tylko
    w pewnym zakresie kąta oświetlenia i basta.
    Ściślej, aby warunek "wycięcia" spełnić trzeba trafić w "ten"
    kąt z mądrymi nazwami którymi rzucił poprzednio Paweł, a jest
    to możliwe dzięki obracaniu się punktu patrzenia wobec kadru,
    ale *oczywiście* tylko w takim zakresie, aby z kadru coś zostało.

    > Byc moze, jakbym wszedl na drabine, i sprobowal z gory, albo polozyl sie
    > na chodniku, to moze wtedy znalazlbym _ten kat_.

    Otóż to.

    > Ale nie chodzi chyba o to, zeby udowodnic ze da sie pozbyc odblaskow za
    > pomoca filtra HOYA HMC PL-CIR, a o to zeby z pomoca tego filtra zrobic
    > zdjecie pozbawione odblaskow.

    Kiedy jest tak, że działa (tylko) to pierwsze założenie - polar
    pozwala wyciąć odblaski TYLKO pod warunkiem, że jednocześnie
    da się uzyskać kąt Brewstera między oświetleniem a aparatem
    *i* sensowny kadr :(

    > W tym przypadku sie nie da.

    Z założeniem jednego polaryzatora - nie.
    Da się przy założeniu o ktorym pisałem wcześniej - to nie jest
    żart, folia polaryzacyjna na metry jest NAPRAWDĘ do kupienia
    i filmowcy (jakby potrzebowali w takim przypadku jak Twój)
    *naprawdę* by sobie usunęli owo odbicie (ustawiając "odpowiednio"
    folię na oknie i polaryzator aparatu lub kamery).
    I jak mi napiszesz że taniej zasłonić okno oraz oświelić obiekt
    np. lampą błyskową (którą DUŻO łatwiej zarówno ustawić pod odpowiednim
    kątem jak i przykryć *małym* kawałkiem folii polaryzacyjnej)
    to oczywiście się zgodzę :D
    Czy przykrycie okna wchodziło w rachubę?

    > Nie chce robic zdjecia samochodom, tylko chcialem zrobic zdjecie
    > wystawy. tej konkretnej wystawy

    Doceniam :), to że uważasz iż piszę nie na temat też :D

    Moja uwaga brała się stąd, żeby założyć polara i rozeznać
    się "kiedy działa". Po to, aby wiedzieć (na przyszłość) kiedy
    warto go w ogóle wyciągać z pudełka a kiedy szkoda fatygi.

    > I jak koledzy pisze - rzadko sie da...

    Ale tak jest z wszystkim :|
    Mało kiedy komuś pasują kontrasty w kadrze, czasem wadzi
    niejednolite oświetlenie...
    Polar pozwala NIEKIEDY uzyskać "zabójczy" efekt - i to
    prawda (że "niekiedy").

    Wymagasz za wiele od fizyki :D

    pzdr, Gotfryd