-
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: filary
Date: Tue, 29 Dec 2009 15:56:39 +0100
Organization: http://onet.pl
Lines: 83
Message-ID: <hhd5b6$uto$1@news.onet.pl>
References: <5...@4...com>
<7...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: aajh178.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1262098598 31672 83.4.241.178 (29 Dec 2009 14:56:38 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 29 Dec 2009 14:56:38 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:25819
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Tornad" <t...@o...net> napisał
> Za duzo niewiadomych aby ot tak z biegu okreslic przyczyne tych
> pekniec.
> Zazwyczaj w takich przypadkach bywa ich kilka.
Nie chce sledztwa prowadzic, pytanie czysto teoretyczne - co by
bylo gdyby zeliwna rure zalac betonem i schlodzic o 40 .. no moze
nawet 60 C - ma prawo peknac czy nie powinna ?
Co prawda w innej notce pisza ze zastosowali cos przeciwdzialajace
naprężeniom termicznym.
> Ja bym stawial na brak umiejetnosci odlewania samych kolumn
> zeliwnych.
Juz ty sie umiejetnosci nie czepiaj - podpieraly ze 100 lat, i
pewnie podpieralyby kolejne 50, gdyby racjonalizator nie przyszedl,
z wiedza, dyplomem i zaswiadczeniami.
Jedyne co mnie zastanawia - ze te pekniecia powstaly na "garbie" a
nie w "wyzlobieniu", gdzie niby scianka powinna byc slabsza.
> Druga przyczyna to ich zabetonowanie. Po licho je bylo betonowac?
> Zeliwo w
> porownaniu z betonem ma co najmniej kilkadziesiat razy wieksza
> wytrzymalosc na
> sciskanie; ta skorupa ma na to odpowiedni przekroj i ksztalt,
> zabetonowanie
> srodka tych rur nie poprawilo ich wytrzymalosci na wyboczenie
> zatem na
> sciskanie a nawet jesli, to w stopniu zaniedbywalnie malym.
Ale nosnosci brakowalo i najwyrazniej komus z obliczen wyszlo ze
zabetonowac wystarczy.
> Mroz "zlapal" nagle tak, ze zanim rdzen betonowy powoli sie
> ochlodzil, zamarzl i termicznie skurczyl, to te zeliwne skorupy
> wokol niego
> juz wczesniej popekaly.
Atak mrozu byl dosc gwaltowny, ale jak to w pogodzie - pare godzin
to przeciez musialo trwac.
Mysle ze nawet dobe zanim z 0 zrobilo sie -18.
A masywny slup w oslonietym miejscu tez przeciez tak blyskawicznie
sie nie ochladza.
No coz, inni juz tam szukaja przyczyn, moze opublikuja wyniki.
> Zakladam przy tym, ze beton byl juz w 95 procentach zwiazany co
> nastepuje
> znowu nie po 28 dniach jak to w niektorych "madrych" ksiazkach
> pisze, lecz co
> najmniej po roku od zalania...
> Podobnie jak kiedys przy odlewaniu tzw. "portek" wielkiego pieca
> w Hucie
> Katowice. Egzekutywa uchwalila, ze beton ma zwiazac w ciagu kilku
> dni...
> Niestety on mial w zwyczaju wiazac o wiele dluzej i obciazony,
> normalnie sobie
> popekal i te portki sie zawalily.
Mam wrazenie ze teraz jakies lepsze betony znaja, bo czasem
szybciej leci.
Albo np takie wiezowce - 50 pieter, ile by trwala budowa, gdyby
musieli miesiac czekac az strop zwiaze :-)
> Starej daty fachowcy czesto uzywaja pojecia "tak sie nie robi". I
> na ogol nie
> wiedza dlaczego ale wiedza, jak robic nalezy.
> Niemiaszki w tym przodowali a nasi, czesto po studiach
> "menadzerskich" i bez
> praktyki budowlanej, mlodzi adepci sztuki inzynierskiej, w
> dodatku majacy
> wysokie o sobie mniemamnie - decydenci, narazaja nas nie tylko na
> straty
> pozyczanych wciaz pieniedzy, lecz na miedzynarodowy wstyd.
Spoko spoko - na calym swiecie sie to dzieje. Z jednej strony stara
sprawdzona praktyka, z drugiej ksiegowy nakazujacy ciecie kosztow,
a potem klawisze pekaja, papier sie nie ciagnie, kola odpadaja .. i
marka cierpi.
J.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ster w trolejbusie.
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
Najnowsze wątki
- 2025-03-08 Cięcie wysokich tui
- 2025-03-08 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-03-08 Prawo "gminne"
- 2025-03-08 Warszawa => Senior Recruiter <=
- 2025-03-08 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-08 Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- 2025-03-07 AION przejety
- 2025-03-07 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-07 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS