-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sgate1.onet.pl!niusy.onet.pl
From: "Tornad" <t...@o...net>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: filary
Date: Tue, 29 Dec 2009 11:50:51 +0100
Organization: Onet.pl
Lines: 55
Sender: n...@n...onet.pl
Message-ID: <7...@n...onet.pl>
References: <k...@c...fuw.edu.pl>
NNTP-Posting-Host: newsgate1.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate.onet.pl 1262083852 15063 213.180.130.17 (29 Dec 2009 10:50:52 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 29 Dec 2009 10:50:52 +0000 (UTC)
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 96.224.242.7, 10.174.28.58
X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; InfoPath.1)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:25816
[ ukryj nagłówki ]> "Tornad" <t...@o...net> writes:
>
> > Ja bym stawial na brak umiejetnosci odlewania samych kolumn
> > zeliwnych.
>
> Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawe z tego, ze te kolumny tam stoja od
> jakichs 80 czy wiecej lat.
>
> MJ
Rzeczywiscie, doczytalem w artykulach "zrodlowych" m.in. cytuje:
Filary, które uległy uszkodzeniu, są zabytkowe. - Trzeba je będzie
prawdopodobnie wzmocnić opaskami albo owinąć matą z włókna węglowego, która
wygląda jak bandaż elastyczny - mówi Budka. - Dziś nie ma już maszyn i
specjalistów, którzy potrafiliby odlać repliki takich kolumn.
I doczytalem, ze one zostaly zabetonowane metoda iniekcji... Zapewne
wywiercili u gory male dziurki przez ktore wstrzykneli mase betonowa o
konsystencji polplynnej bez jej zawibrowania i kontroli wypelnienia. Byc moze
otwory odwadniajace, ktore w takich zeliwnych filarach u dolu byc powinny,
przy okazji zostaly zabetonowane...
Beton mogl byc wykonany na bazie cementu hutniczego lub innego badziewia
popiolowego charakteryzujacego sie duzym skurczem w efekcie czego pomiedzy
scianka zeliwa a betonem mogla powstac mikroskopijnej wielkosci szparka, ktora
wypelnila woda...
Przyczyn moglo byc wiele. Ale nawet przy poprawnym zabetonowaniu
mogla "zadzialac" roznica przewodnosci cieplnej zeliwa i betonu, ktory jest
kiepskim ale w porownaniu z zeliwem - izolatorem termicznym. Zanim on w calej
objetosci zamarzl, te antyczne zeliwne kolumny mialy czas aby z hukiem popekac.
I teraz chca to "bandazowac", znowu nie majacej tradycji budowlanej
technologia z uzyciem wlokien weglowych i zapewne zywicami na bazie epidianu
5. To bedzie nastepny blad gdyz roznice, tym razem rozszerzalnosci cieplnej
tego wlokna i zeliwa sa na tyle duze, ze to nigdy wspolpracowac ze soba nie
bedzie. Jedno od drugiego wczesniej czy pozniej ale sie odspoi.
Na szczescie chlopcy nie wpadli jeszcze na pomysl zaspawania tych pekniec bo
to byloby juz rozwiazanie kuriozalne; zeliwa sie nie spawa.
Moim skromnym zdaniem nalezy wykonac nowe podpory na bazie grubosciennych rur
stalowych, ktore betonem na bazie cementu portlandzkiego i odpowiedmiego
kruszywa lamanego mozna wypelnic i taki slup bedzie mial odpowiednia do
obciazen statycznych jak i dynamicznych nosnosc. Z tym, ze wtedy niestety, co
kilka lat, nalezy je konserwowac. Zeliwo ma te wlasciwosc, ze za bardzo nie
chce rdzewiec i jakas konserwacja, malowanie nie jest potrzebna, a stal wymaga
malowania i to farbami na bazie glejty olowianej...
Albo wykonac slupy zelbetowe, odpowiednio spiralnie i wzdluznie zazbrojone; w
tym zakresie mamy odpowiednie doswiadczenie usankcjonowane normami i nie
bedzie nastepnych niespodzianek.
A te antyczne zeliwne kolumny wypelnione betonem, do muzeum z napisem "ku
przestrodze".
Pzdr.
Tornad
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
- Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
- Test samoodkręcania nakrętek
- Budowlańcy pomóżcie
- wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
- Pomysł na czujnik przeciążenia siłownika.
Najnowsze wątki
- 2024-12-01 Pijani kierowcy
- 2024-12-01 "Chciałem zamówić kurs tym"
- 2024-11-30 Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
- 2024-11-30 Łódź => Technical Artist <=
- 2024-11-30 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-30 Warszawa => Microsoft Dynamics 365 Business Central Developer <=
- 2024-11-30 Bieruń => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-30 Zielona Góra => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-30 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-30 Lublin => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-11-30 Warszawa => Mid IT Recruiter <=
- 2024-11-30 Warszawa => Fullstack Developer <=
- 2024-11-30 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-30 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-11-30 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=